Min kanin bits, morrar m.m.
Hallå :D
Undrar om någon kan hjälpa mig :)
Det är så att min kanin Nelly, fyller snart 3 år är otroligt sur hela tiden. Hon bits, morrar, rivs och jag måste jaga runt henne i buren flera varv innan jag får upp henne :(
Det är jättejobbigt :/ Någon som vet hur jag ska lösa det här problemet ?
Det brukar oftast vara så ett tag.. Tjejkaniner kommer in i en s¨ådan period. Det kan vara jobbigt men man får stå ut, det är ingenting man kan göra åt det. Vissa kaniner får sådant beeteende vid 1års ålder, och det kan variera. Det kan också vara att hon löper.
Hur länge har hon betett sig såhära? Hur bettede hon sig innan?
Min ena kanin har varit så, men hon är inte lika jobbig längre, fast det var bara i buren. Jag fick ha tjoka handskar på mig när jag skulle ta henne från buren. Men jag har tränt henne, och med mycket tålamod så har det som smått försvunnit. Men e det bara i buren hon är så? För då kan det vara att hon skyddar sitt revir…
#1 Hon har varit så ungefär från ettårs åldern :/
#2 Hon är så både i buren och i rasthagen ..
Hur kan man träna bort det ?
Jag har haft samma problem fram till sommaren då de flyttade ut i huset.
Har du en innebur? eller kaninen går ute?. Omdu har henne inne så sätt upp henne så att hon ser ut över hela rummet för då blir hon inte rädd när det kommer snabba rörelser mot henne, för då märker hon något innan några händer kommer och jagar henne.
Sedan öppnar du den lilla luckan på sidan, inte ovanför. I det vilda så tar rovdjuren kaniner ovanifrån och därför blir kaniner rädda om man kommer ovanifrån.
När mina kaniner flyttade ut så blev de mycket snällare för de bor nu på hyllor. Suffi och Glader sitter på en hylla ca 2 m upp, Tosca 1 m och Tindra och Saffe ca 30 cm. Det enda de reagerar på är kloklippning vilket nog alla kaniner gör någon gång i livet.
Sen ett tips? är att hålla på med henne på marken och inte bära runt henne en del. Om hon känner att hon kan fly om hon måste så är hon tryggare på marken än i luften. När hon sedan blivit snällare så kan du ju bära henne lite.
Hoppas att du fått svar på det du vill veta:) skriv annars till mig om du vill veta mer som jag gjort för att de ska lita på sig själv och mig.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Tonåring :P Min kanin blev sån som tonåring, sur, bitig och hade sig. Det lugnade ner sig, men hon har fortfarande humör :P Hon säger till om hon inte vill ;)

Men tonårsfasonerna borde ha vuxit bort om kaninen är 3 år gammal.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
Jag hade en hona som var så när hon var över 1 år. Hon kunde man knappt röra utan att hon bet mig och jag hade stora bitmärken hela tiden.Mamma ville avliva henne men jag övertalade henne att inte göra det. Nu bor hon hos en annan familj, hon var rädd i början för alla pillade på henne så lillasystern ville inte ha kvar henne men sen blev hon lugn:)
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Du kan börja med att kela med henne varje dag.

Haft samma problem, men det var tonåren ;)
Nu är det mycket bättre men dem är fortfarande lite vilda och springer gärna iväg när dom är lösa i deras stoora rastgård ^^'
Hoppas det går över, puttar upp tråden med detta inlägg!
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
Tack så mycket allihopa! :)
Hon är utekanin, och bor med två andra kaniner. Gosar med henne varje dag och har försökt träna bort det där. Men det går inte :(

Är hon tre år och har varit så sen hon var ett år så är det ju inga "tonårsfasoner". En del kaniner är helt enkelt aggresiva och ibland får man helt enkelt acceptera det. Ofta är det så med hermelinkaniner, särskilt honor, jag vet inte vad din kanin är för ras. Har själv haft en ilsken hermelinkanin, men hon var bara ilsken i buren, vaktade sitt revir och när man hade henne i famnen var hon hur lugn och snäll som helst. Men där var det också risk att bli biten om man inte var på sin vakt när man skulle ta fast henne.
#11 Okej, kanske därför då :/ Hon är korsning mellan Hermelin och Dvärgvädur ..
Instämmer med #1. Tänk på att ha välklippta klor på henne.

Min kanin har varit lika sen ett tag tillbax. Tonåren tror jag (könsmogen), fast han har blivit lite bättre sen jag började hyssja åt honom när han morrade. Han är doc. lite sur ibland men det börjar som gå över känns det som.
Tror att din kanin är brunstig och därför lite sur av sej. Avvakta och se.
Kramar!

#14Kaninen kan väl inte vara brunstig konstant i 2 års tid heller och kan inte vara i tonåren vid 3 års ålder.

#15 oj, jag läste inte att hon hade varit så länge…
Men vissa kaniner är ju bara mindre sosiala än andra, tror man får aceptera det. Var det inte ett inlägg då nån skrev att man kunde klappa händerna när kaninen morrade? Eller är jag helt ute och cycklar?
#16 tror jag också har läst någonstans att man kan klappa händerna . men det inte om det funkar.
Tack allihopa! :)
Det har blivit lite bättre nu, när jag säger 'Schh' då hon morrar och att jag tar upp henne framifrån och inte uppifrån :D
Även hoppträningen har gått mkt bättre nu när vi 'håller sams' :P :)

Vad roligt!

min kaninhane beter sig så också
:):)