Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 822 ggr
Toaden
0

Hannen för stor vid parning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min lilla kanin ska snart få ungar, men det var en tjuvparning med en större hanne. Han är inte mycket större, men det syns att han är större. Kommer min kanintjej att få problem med födseln? Båda är löwen/lejonhuvade, men från olika uppfödare. Bilden är på honan.

Zvintos
0

Är dem samma "ras" ska det inte vara någon fara.
Det vore värre om det skiljde några kg.

PrinzeZz
0

en hane som är lite större brukar inte vara några problem, som NinniH säger är det värre om det skiljer några kg.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Toaden
0

Tack för svar :) Har fått några kullar men alltid sett till att föräldrarna är lika stora, har ju läst att om hannen är för stor så kan ungarna bloi för stora för honan att klämma ut…

PrinzeZz
0

#3 ungarna brukar inte bli större än att honan klarar av att föda dom även om hanen är större men såklart ska man vara försiktig, och har honan då fått några kullar innan skulle inte jag vara orolig.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Riqueza
0

OT-varning, måste bara fråga om hon möjligen är white eller otter? :)

Toaden
0

#4 Självklart ska jag hålla extra koll på henne! :)

#5 Hon är inte white, faktiskt, bara något ljusare. Det kanske räknas som white? Jösses, nu har jag fått hjärnsläpp. Vad sjutton är otter? xD

Trasdockaa
0

#6 Kanske viltjapan? :) Jag kan inte ens öppna bilden på min dator *funderar* Hur ser hon ut?

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Tarkie
0

På bilden ser man svarta fläckar på ryggen, Har hon det? Då är hon väll G/S Japantecknad?

Trasdockaa
0

#8 Om jag ska sitta o gissa på vad folk säger skulle jag säga G/S viltjapan. Riktigt kul gissningslek det här ;) *fniss*

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Toaden
0

#7 och #8 Hon är G/S Japan, men med mycket lite svart :) Det är som ränder över ryggen, jättesött ;D

Riqueza
0

Jag tycker hon var riktigt fin iaf :) Jag är som lite besatt av white ;) Otter har lite annan färgövergång vad jag vet, men det finns säkert någon som kan förklara bättre :P

Sashhi
0

"Hur stor hanen är" så brukar ungarna näst intill alltid forma sig efter honans kropp.

Not your mom, not your milk.

Zvintos
0

Otter skulle man väl enkelt kunna förklara som en blandning mellan tan och white utseendemässigt.
Bild på tan
Bild på white
Bild på otter

Toaden
0

11# Har jag tur så kanske vi får några ungar i white, då farfardern till ungarna är white, och det verkar vara en stark gen… Nu är inte jag nån expert på gener, dessutom var detta lite OT x)

12# Har hört många säga att det är hanens kropp de formar sig efter och får honas lynne, oftast?

13# Tack! Får plugga in färgerna mer, börjar blanda ihop dom.. Fick för mig att otter och tan var samma sak, men det lät inte rätt. :P

Riqueza
0

#14 ja jag tror också att det är en stark gen.. min hona har nämligen nyss fått en kull på 4 ungar varav 2 är white, pappan är japantecknad. MEN det kan ju vara så att pappan har white-anlag :p

#13, tack, äntligen en bra förklaring :P jag är lite dålig på förklaringar XD

Riqueza
0

#15 oops :P tvärtom på nummer :D

Toaden
0

#15 Jag är nämligen ganska säker på att pappan har whiteanlag, men vi får väl se vad som händer.. x)

Toaden
0

#15 Jag är nämligen ganska säker på att pappan har whiteanlag, men vi får väl se vad som händer.. x)

Riqueza
0

#17 jag förstod det men jag menade pappan till mina ungar :P

Tittiman
0

Med hundar är det så att valparnas storlek, när de föds, anpassas efter hur stor tiken är oavsett om hanen är mkt större än tiken. Jag antar att det är samma sak med kaniner!

[Wera]
0

Ungarna anpassar sig efter honans livmoder (heter det så ^o)) :S
Hon kanske är S/G viltjapan? Jätte snygg :D

Husberg
0

jag tror inte det är något problem med det men man ska aldrig para t.ex en hermelin med en belgisk hare, det blir svårt för honan att föda då, men det går lättare att para en belgisk hare med en hermelin hane, eftersom hermelinen är mindre blir säkert ungarna också mindre.

www.freewebs.com/pelin