Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 606 ggr
Cherry
0

Vad skall jag göra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en hö häck och problemet är att min kanin lägger sig där hela tiden och kissar. Så att jag får byta hö hela tiden det är ganska jobbigt någon som vet vad man kan göra?

Tina-A
0

Om det inte funkar får du helt enkelt komma på ett nytt sätt att ha höet. Kissar din kanin där är det absolut inte bra. Det brukar vara svårt att lära kaninen "i det där hörnet får du inte vara" så det man kan höra är att köpa en "boll" (finns på nästan alla djuraffärer) som man kan hänga upp saker i. En sådan har jag till mina kaniner och jag har deras hö där i. Man kan även köpa 2 och lägga godsaker som morötter eller lite sallad i den andra om man vill :)

Eller så kan man köpa "häckar" som man hänger på utsidan av buren så att kaninen måste dra in höet när den äter.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Cherry
0

Okej jag skall fråga djur affären

E_hjo
0

Köp en sån där boll i stål och ha höet i. Superbra!

Lotta_A
0

Kaniner ska som sagt absolut inte äta hö dom har kissat på. Då kan dom bli jättesjuka. Försök att gå upp höet en bit så han inte kan läga sig det. antingen en sån där boll eller en sån man "hänger upp" på sidan, på gallret i buren.

lycka till

Yazmine
0

Har du provat att ha höhäken på andra sidan av buren ?för jag hed det problemet men det visade sig att jag hade satt den i det hörnet som hon använder som toalet,hon kissar bara i det hörnet.Kanske det är samma för din kanin.Hur jag gjorde,jag har inte kvar höhäcken hon får det löst i buren i stället och det funkar mycket bättre.

Cherry
0

ok räcker det bara att flytta den ? :S

Cherry
0

ok räcker det bara att flytta den ? :S

Tina-A
0

Testa :)

Hopi
0

Eller kanske sätta nåt typ av lock över höhäcken, så hon inte kan hoppa ner i den. Men det enklaste är kanske att prova att flytta den först!

Cherry
0

haha gjorde det hon drar ner den och biter på den xD

Channa
0

det finns höhäckar man kan ha liksom .. på utsidan av buren, så att burens galler blir som höhäckens galler. förstår du? *sämst på att förklara*
då kan ju kaninen inte sätta sig i höhäcken eftersom den sitter på utsidan…

[MatildaW]
0

Jag tycker #11 förklarade det bra, sånna kan man också ha, men då är ett tips? också att lägga in lite hö i buren i något hörn också. Eller så kan man lägga ut lite hö så, och skaffa en lite större höboll, sån har jag, kan skcika en bild när mina tösar äter sallad ur den :P

[MatildaW]
0

Och så när Melvis äter;

Cherry
0

Men jag provade flytta allt hö åt ett håll (höger) och så la jag lite mindre hö åt vänster och nu ligger hon åt vänder och äter i stället. Bästa lösningen jag kom på nu alla fall. #13 aa jag har tänkt köpa en sån flera gånger för den tar inte lika mycket plats som hö häcken.

[MatildaW]
0

Precis :) fast i min höboll har jag sallad och andra grönsaker :P eftersom marsvin älskar att böka runt i hö :P

Cherry
0

aahh xD Nu har jag köpt en hö boll :D min kanin är så söt när den står på bakbenen och skall äta :)

[MatildaW]
0

Hehe, visa gärna bild :)

Zvintos
0

#4 En höhäck man hänger på burgallret är ingen garanti på att höet inte blir nerkissat.Räcka ut tungan Har själv sådana höhäckar till mina utekaniner, fastsatta med buntband, så de inte kan dras ner av kaninerna. Det är en utav honorna som får för sig att höhäcken är en bra säng, och att där kan man äta och bajsa. Hon brukar hoppa upp i höhäcken, trots hon är 1,3 år gammal (dvärgvädur). Men man kan ju iofs tillverka ett eget "lock" på höhäcken, så det inte går att hoppa upp i den, men har ej hittt något som passar som det ännu..

[MatildaW]
0

Höbollar fungerar :) de ÄR en garanti på att det inte blir nedkissat :D eftersom den hänger i taket :P inge rumpa får plats där inte ;P

Tina-A
0

#18: Det finns ju höhäckar som man händer på utsidan av buren så kaninen drar in höet själv :) Då kissas det inte ner heller. Men om buren står ute och inte under tag kan det ju regna på det och så.. hmhm