Avocado giftigt för kanin?
Jag tycker det är gott ibland med en avocado, och självfallet vill man ju dela med sig till raringarna.
Så tidigare gav jag ju små bitar till både marsvinen samt kaninen.
Men läser en dag att avocadon är giftig för marsvin. Turligt nog hade jag inte gett det någon längre tid eller i större mängd. Förhoppningsvis har det inte satt några spår hos dom.
Men är avocado giftigt även för kaniner?
Marsvin 4-ever
.

Ja, avocado är giftigt för kaninerna med.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Gäller det även fruktköttet?
Avokado är ju egentligen giftigt för alla, beroende på vad av avokadon man äter. Skalet och kärnan vore ju inte så smidigt att ge iom blåsyran liksom, men blåsyra finns ju inte i fruktköttet.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Det är giftigt och skulle inte våga att ge nogot av avocadon till mina kainern.
Är du säker?
Som jag fattat det är fruktköttet inte giftigt alls, men däremot väldigt fett… Och således inte bra för tex fåglar som inte kan bryta ner fettet. Men jag kan ha fel.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#4 Den är inte dålig för människor. Skalet och kärnan är giftig för människan och bör inte ätas / är inte ätbar. Men en avokado innehåller 25% av det dagliga intaget av mättad fett för en människa och är därmed populär bland vegetarianer. Avokadon innehåller enkelomättad fett.
Jag skulle inte ge kaniner det eftersom det inte står skrivet någonstans att dem kan äta det. Man ska ju inte ge kaniner något man inte vet ifall dem ska äta. :)
#5 Inte 100% men har hört det ^^

Bara för vi tål att äta vissa frukter och grönsaker så betyder det inte at husdjuren tål det. Som lök är giftigt för hundar och kaniner, men människor kan äta det osv.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Tyvär har man ju gärna den naiva tron att alla frukter och grönsaker är fullständigt ok att kunna ge smådjuren.
Men man har fått lära sig att se upp. Turligt nog lever samtliga djur i allra högsta välmåga fortfarande och här har inte ätits avokado det senaste halvåret.
Marsvin 4-ever
.
Vissa kaniner har ju som något speciellt "sinne" för det där, och äter inte giftiga saker. Det är ju så vildkaninen överlever. Men det börjar väl försvinna mer och mer från tamkaninen antar jag, tyvärr!…
#10 Skulle tro att det håller på att försvinna för jag vet att Daisy kan stoppa i sig allt om jag inte ser efter henne. Hon har många gånger försökt sno fisk och dyligt ifrån mig när jag ätit och det får hon ju inte.
#11 Ja precis.. Det skulle ju aldrig en vildkanin få för sig.