Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 653 ggr
Chikuma
0

Måste berätta vad som hände...

Nu har jag haft min kompis här som kollat på Diva dvs han som såg till att hon hamnade hos mig. Anledningen att han var här och kollade var för att se hur hennes temperament är och jag vet inte vad som hände men Diva var en riktig Diva idag. Absolut inte bitig, inte aggressiv och hur lugn som helst, hon pussade mig, knapra tänder och la sig och sov i min famn =S, olikt henne. Sen kollade vi hela henne och hittade att en av hennes sår från det att hon var vanskött inte läkt helt så det blev att plåstra om henne. Förmodligen var det pga hennes sår som hon varit aggressiv men jag har ALDRIG känt eller sätt det såret tidigare men då hon har lång päls på magen syntes det knappt.

Min kompis tyckte inte jag skulle sälja henne och avlivning är nu uteslutet då vi hittat problemet. Det han kommer göra är att hjälpamig finna en lösning på hur jag kan behålla Diva och lösningen var att bygga utebur men det går inte i detta område. Däremot ska han och min man ta och göra rummet mer allergivänligt med ventilation, luftrenare osv.

Har mått så dåligt av att jag hade tanken på att avliva henne och jag grät när hon pussade mig och hacka tänder. Visst är hon fortfarande rädd förmänniskor men med tiden kan jag lära bort det på henne. Jag älskar verkligen henne, nästan så jag gråter av att skriva detta.

Måsis däremot måste säljas då han har en helt annan lukt än en hona har och gör stor påverkan på mig. Hoppas jag klarar att ha Diva. Kyss

Chikuma
0

Någon med förslag på hur jag på bästa möjliga sätt kan bygga en utehängnad på balkongen utan att folk kan ta sig in till kaninerna? Måste jag näta in hela balkongen?

Kan ta bild på balkongen ifall det skulle behövas?

Jojsan
0

Vad bra att ni hittat problemet med henne! Hoppas hon fortsätter bli ännu bättre :) Det bäste vore ju om du kunde inhägna hela balkongen, men ifall någon verkligen vill in till kaninerna så kan de ju ändå använda en tång eller något och ta sönder nätet ändå… :/

Chikuma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Problemet är att näta in den. Balkongen är cirka 3 meter lång och 1,90 meter bred och i detta område snor dem precis allt. =/

Ideer?

Chikuma
0

putt

Clariiz
0

Du kan inte ha henne på balkongen under dagen och inne på natten? :)
Fast det skulle iof vara om det gick att ha fönstret öppet i det rummet? Så det är lika kallt som ute.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Chikuma
0

#5 Går inte att ha fönstret öppet då balkongen är kopplad till hallen och vi har öppen planlösning.

Chikuma
0

putt

Tejoos
0

Var inte du pälsallergiker och det var därför du skulle sälja väduren? Man blir inte allergisk mot hanars doft, skulle du tycka att det luktar illa så är det bara att kastrera så luktar han i stort sett ingenting. Då blir du dessutom kvitt hans skvättande som du skrev om i någon annan tråd. Glad

Du kan ju kolla på ett kattforum hur de bygger rastburar, bygger du högt så blir det ju lätt för er att umgås med kaninen därute också. Det är mitt förslag.

Härligt att din hona mår bättre nu i alla fall!

Chikuma
0

#8 Jo jag är allergisk mot kaniner och har varit det hela livet just därför min man och min kompis ska bugga ventilation i rummet som jag skrev. Kastrering på en hane hjälper inte alltid på en kanin som skvätter, hans skvättande behöver inte sluta för det.

Jag väljer att ha Diva kvar pga hennes bakgrund som jag tidigare skrivit.

Kan inte bygga rasthage, har ingen tomt. Ska bygga en stor bur och sätta Diva och Daisy i samma bur.

Tejoos
0

#9 Du visade ju bild på en uteplats, där kan du bygga som en rastgård. Uppfatte det som att du menade något liknande, men jag kanske tog fel.

Chikuma
0

#10 Det var en balkong jag visade på bilden och jag kan inte bygga höga burar där eftersom vi har fönster ivägen.

Tejoos
0

Så här skrev du i #1:

"Någon med förslag på hur jag på bästa möjliga sätt kan bygga en utehängnad på balkongen utan att folk kan ta sig in till kaninerna? Måste jag näta in hela balkongen?

Kan ta bild på balkongen ifall det skulle behövas?"

Det kanske bara är jag, men jag förstår verkligen inte vad du är ute efter om inte en rastgård för din kanin. Vad annars menar du med "utehägnad"?

Mitt sista inlägg i dina trådar, hoppas allt ordnar upp sig för dig och dina kaniner i alla fall! Glad

Chikuma
0

#12 Jag menade som en Hage det jag trodde du menade var uteburar Tungan ute