Kan halm vara farligt?
Köpte halm till uteburen för att se om den kaninen tyckte om det. Min innekanin fick också nosa och hon älskade att böka runt i buren med allt halm så jag lät henne leka ett par timmar. Kollade till henne och då hade hon ett stort halmstrå i munnen, satt tvärs över, såg ut som om det fastnat vid tänderna. När jag tog upp henne så släppte strået och det ver inget mer med det.
Till natten så gav jag även innekaninen lite halm att leka med i inneburen men vaknade av att det var ett väldigt oväsen. Då stod hon och grävde som en tok på en metallramp vi har vid balkongdörren. Trodde först det var för att hon ville gå ut på balkongen men när jag tände såg jag att hon hade hela munnen full med halm. Och det var inte ett par strå utan en näve. Fattar inte hur hon kunde bära allt.
När hon såg mig sprang hon runt nästan som i panik men kom fram sen och jag kunde ta ur halmen från henne. Direkt la hon sig ner på golvet och sträckte ut och började tvätta sig.
Då är frågan kan halmen ha fastnat i munnen på henne eller gjorde hon allt detta medvetet? Funderar på om det kan vara så att hon är skendräktig? och samlade halm från sin bur för att bygga bo i uteburen på balkongen.
Hon var helt slut efteråt och men åt gurka och banan så hon verkade inte ha ont i munnen.
Det såg bara så hemskt ut när hon hade munnen full och sprang runt som i panik men inte släppte halmen. Inte ens när hon sen kom fram till mig så spällte hon det.
Jag tog bort all halm från buren och köket. Tänkte ge henne lite idag när jag kan ha koll på henne och se vad hon gör.
Jag har inte hört att halm kan vara farligt men hon såg så trött ut och glad när jag tog bort halmen. Hon blev inte sur och är inte sur och grinig idag, det var den andra kaninen när hon var skendräktig?.
Tjejkaniner är verkligen konstiga… jag har bara haft hanar tidigare och det är mer frågor och Konstigt beteende på dessa än jag haft med alla andra ihop
Nej, farligt är det inte, hon ville nog bara boa runt med halmen ^^
- Mvh Emma
#1 Som ovan säger, helt ofarligt! Honor brukar också kunna bygga riktiga bon med päls som de drar av sig när de är skendräktiga. Ingen fara alls :-)
Var det jag misstänkte men det såg bara så läskigt ut när hon såg ut att inte kunna släppa halmen. Ska ge henne lite sen i kväll och öppna till balkongen så får vi se om hon kommer ta med halmen ut och lägga i uteburen.
För tidigare har hon bara nosat i uteburen men igår lekte hon massor och var både i huset på hyllan och låg och sov vid ytterdelen.
Bara hon inte får för sig att hon ska boa där, för hon ska vara innekanin den andra ska vara utekanin och ha uteburen. De 2 går inte ihop men får nosa på varandras burar och vara ihop när vi kollar dem.
Var så jobbigt när den lilla var skendräktig?, vill inte att den andra ska bli det nu. *suck* vad de håller på dem små liven ;)
Jag har också nästan bara haft hanar tidigare och tycker att min hona har en massa knasigheter för sig. Även fast det är helt normalt, så är det ju inte alls så som hanarna betéer sig. Hoppas du slipper skendräktighet igen då!
Fick ändrade planer idag så jag gav henne lite halm och hon försökte ta sig ut på balkongen. La halmen och ett bo-hus i utekaninens innebur i förhoppningen att hon kunde ändra sig och direkt började hon boa…
Men då har hon något att sysselsätta sig med i alla fall ;)
honor är allt lite knasiga och har mer saker för sig, men de är underbara ändå :D