Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1558 ggr
matilds
0

Teddybebbar om en månad!

Igår och idag har Lyktans Yra (havanna) och Lyktans Hugo (gul/svart japan) fått träffas och flera lyckade parningar har ägt rum.

Så nu hoppas vi på små bebbar kring den 20:onde Augusti! (helst i färgen havanna!)

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Taci
0

Vad roligt! Så det blev Mio till slut iaf .. :)

Hoppas allt går bra, lycka till, till dig o Myran :)

Baralisah
0

Gud så spännande! :)
Har du många på din kölista?

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

flisan93
0

Skoj:D

Christinen
0

Wow, vad kul! (jag dör…) Skrattande

flisan93
0

Man blir rätt sugen;)

teddykaniner
0

det blir väl inavel då eller? Sory för min fråga :s

Åååhh! så spännande.. sugen e man ju!

Med vänlig hälsning,
Jenny

matilds
0

#2 Just nu är det 7 st, men eftersom jag har bytt hane en gång är det inte säkert att alla är intresserade längre ;)

flisan93
0

#7 Skulle gärna köpa en. Vem ska jag välja? Ciss eller dig?;)

Baralisah
0

Okej, :)

matilds
0

#6 Ja, de är kusiner.

aliciia
0

kanske lite dum fråga, men varför para de om det är släkt :S?

Tarkie
0

Står på hemsidan: "~ Övrigt: Detta är en kusinparning, ett litet experiment för att se om "Mio" kan ge havanna! Kommer bli riktigt lurviga små ungar i en hel del olika färger! Spännande!"

molly__totte
0

ååå kan man ställa sig på kö??:D

Utsiktens
0

Åh, vad kul! Hoppas att hon är dräktig, och att hon får många havannor!

matilds
0

Idag fick de träffas för antagligen sista gången. Eftersom Myran verkade helt ovillig hoppas jag att hon har blivit dräktig nu! <3 

#13 Visst kan man det.
#14 Ja, det hoppas jag med! Havanna havanna! <3

molly__totte
0

jag ställer mig i kö!! vart bor du?

Christinen
0

Tilda, hur var det nu… är det Mios pappas syster Foxy (Myrans mamma) som gett så många havannor i en kull (Myrans kull?)att även Mios pappa borde bära på havanna och där med Mio också?
Invecklat… *haha* Bara undrar.

matilds
0

#17 Mios pappa heter Frank och Myrans mamma heter Foxy. Foxy och Frank är kullsyskon. Och Foxy har gett havanna tillsammans med Cedro (havanna) :)

Christinen
0

#18: Ah, precis som jag tänkte!
Håller tummarna på att det blir många chokladtussar!

Clariiz
0

Parar du henne så tidigt efter?

Nåja, lycka till iaf :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Caifeen]
0

Gud va kul! Önsklar att jag kunde ställa mig i kö på en unge från Frihetens, kanske kommer göra det på din nästa kull :)

Ville bara säga att på hemsidan står det att du söker hane att para Myran med ^^

Jetaime
0

Åh, så det blev mini tillslut! Spännande! :)
Spännande att se om det kan bli havanna eller inte.

[Niike]
0

Vad roligt, håller tummarna för att hon är dräktig nu! :)

matilds
0

#20 Ja, hurså?
#21 Jag vet, jag har inte frontpage på denna dator och kan inte ändra.

Clariiz
0

#24; Alla gör vi olika, men jag tycker personligen honan ska få vila 4 månader mellan kullarna.
Men det är min åsikt :) (Men jag har för mig att du skrivit någonstans att du tycker man ska vänta 3-4 månader? Eller är jag helt ute och cyklar?)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

matilds
0

#25 Jopp, men det var innan jag fick lära mig att det är bättre för honan att få täta kullar, med tanke på a jobbigt det är för dem att producera mjölk.

Och ingen behöver oroa sig över Myran. Hon är i perfekt hull, kondition och brunstar dessutom. Jag har pratat med flera erfarna uppfödare och det är absolut inga problem att para henne så tätt!

Tina-lin
0

#26 Det stämmer Matilda! Jag trodde också innan att lång vila mellan varje var bäst, men tar man då till exempel två kullar per år med fyra månaders vila mellan varje så sliter det faktiskt mer på en hona än om man tar två tätta kullar och sen väntar i flera månader till nästa. Det är inte hur länge mellan varje kull man väntar som är det väsentliga utan hur många per år man tar, enligt min åsikt!

Sen är det sommar nu och så mycket lättare att få en hona dräktig än när hösten kommer. Jag tror Myran kommer klara detta galant, om inte lika bra som första kullen så ännu bättre! :)

[Wera]
0

Vad roligt :D *Hoppas det blir många havanna bebbar*

[Wera]
0

#7 Jag är fortfarande intresserad :D

[Niike]
0

#26, #27 Intressant, det visste jag inte :)

molly__totte
0

:)

Starfall
0

Kusinparning är väl inte något fel om man vet vad de bär på för något så att det inte är något fel som kan fördubblas. Men hundar är det så att man får para kusiner, men inte de som är mer nära släkt än så.
Det kommer bli jättefina bebisar! =) Lycka till

matilds
0

Inavelskoff. för kusinparning är 6,25%. Sålänge det är under 10% är det inga problem. Och eftersom jag vet att det har linjeavlats med deras släktingar förut, är jag inte ett dugg orolig.

SagaoAlfred
0

Hoppas att hon är parad & att det kommer att gå bra ;D

Viljans
0

Hoppas det går bra och lycka till med ungarna! :D

matilds
0

Tacktack :D

Majsbecka
0

Ungarna blir säkert jättefina :)
Lycka till! Allt kommer att gå fin fint ^^

Taci
0

Ska bli jättekul o se hur dom kommer se ut :D

För jag antar att du kommer visa bilder (; Annars blir nog många besvikna ;P

matilds
0

#38: Höhö nää, inga bilder alls..

Christinen
0

Vad blir det för spännande kull-tema den här gången?

matilds
0

#40: Jag vet inte riktigt, finurlar på det fortfarande ;) Vill ju ha choklad-tema men det hade passat finfint på havannor! Kan skriva ner några exempel som jag fastnat för! :)

Mocha Radiance
Rocky Road
Honey Praline
Cadcream Crunchie
Brownie Delight
Caramel Bliss
Cocoa Kisses

Det är nog mina favorit choklad namn :)

Bobby
0

Usch. Det är rentutav djurplågeri (enligt mig) att ta kullar med så korta mellanrum. Kaniner är levande varelser och inga maskiner! Snälla människor, visa åtminstonde lite hänsyn för djurens välmående ..  Så här skrev du som svar till mig i en tråd för några månader sedan…

Ibland ändrar man åsikt! Seriöst???

Tarkie
0

#42 Kanin honor VILL ha MINST 1-2 kullar om året för att må bra.. Sen att man tar kullar ganska tätt, gör inte inte så mycket, då honan TYCKER det är KUL med KANINUNGAR. Men man ska ju inte ta FÖR tätt. Så det är inte DJURPLÅGERI i matilds fall -.-' Men om hon hade tagit direkt efter födseln, det hade varit en helt ANNAN sak!

[Zoie]
0

vad roligt! :)

mjoans
0

Har du någon bild på mamman och pappan? :)

Utsiktens
0

#45: Det finns bilder på dem på hennes sida, under Kullplan.

flisan93
0

#42 Tycker att det där var väldigt hårt sagt. Du kan inte anklaga någon för djurplågeri när djurplågeri inte begåtts. Man rekommenderar att vänta länge, men det finns ingen lag på det. Hon har inte gjort något fel enligt mig.

kastanjen
0

#47 det är Matilda som har sagt så till henne om jag förstod det rätt, det var ett citat

flisan93
0

#48 Jaha, mitt fel.

matilds
0

#42: Man lär sig något nytt varje dag! Om jag inte hade vetat det jag vet idag så hade jag fortfarande stått för min åsikt. Det är som att säga att jag måste tycka som jag gjorde när jag hade haft kanin i typ 2 dagar (när jag inte kunde ett smack).

Så ja, man lär sig, mognar och ändrar åsikt. Är det något annat du vill får du väldigt gärna PM:a mig. :)

Christinen
0

#41: Söta namn!

matilds
0

#51: Tack :) Jo de passar ju allra bäst på havannor så om de inte blir det så kanske det blir andra namn :)

Lendsi
0

Måste bara fråga, vfr parar du inte havanna med havanna? Ganska onädigt att "förstöra" släktledet, eller har dem inte stamtavla? Lycka till iaf ^^

Tina-A
0

Till och med människo-kusiner får ju gifta sig! Så kaninkusiner är absolut ingen som helst fara eller problem.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lans
0

#53 Teddydvv är ju ingen godkändras. Så naturligtvis har dom inte stamtavla. Tror inte att hon hittat någon lämplig havanna hane? (:

Kommer bli så fina ungar säkert (:

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Ync
0

Skojjsigt! :D
grattis!

ciss
0

Det finns ingen havannahane förrutom Myrans bröder, men det finns FÅ wienertecknade och brokade, dock är det inte så många som vill låna ut etc. Vet att Matilda har sökt som en liten gris men hon hittade ingen.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Tina-lin
0

#57 Det finns flera havanna hanar som inte är släkt med Myran. Vet att en av Amandas (som hon precis fick hem innan hon sålde av alla) havanna hanar Rammel såldes till en tjej i sthlm, en privatperson. (Den var riktigt grann…) Så visst finns det men man måste söka sig bort ifrån uppfödarna för att hitta dessa, en del har hittat jättefina hanar via blocket! Ibland måste man leta länge för att hitta det man söker…Men lättast är att köpa in en havanna hane själv! Det är ju ett gäng som ska till Tyskland i höst, en liten därifrån hade ju inte suttit fel :P

Baralisah
0

Har du många på kölistan fortfarande?

Em--ma
0

vad kul och spännade :)

Hoppas allt går bra. :D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

matilds
0

#58: Tydligen lånar inte hon ut sin hane eftersom jag har annonserat både här och där. Så nej, det finns ingen havanna hane förutom hennes bröder tillgänglig för mig.

Tina-lin
0

#61 Hon gör faktiskt det, hade kontakt med henne i januari där hon pratade om att låna hanar av varandra men då var jag inte intresserad och dum som jag var så sparade jag inte hennes mail…Men annons på blocket eller eniro har inte jag sett? Det finns en del privatpersoner med teddydvärgvädurer, en i min lillasysters klass hade konstigt nog en! Inte från någon uppfödare här i Sverige, blev jätteförvånad…Men de flesta är kanske på semester eller liknande, svårt att hitta dem!

Tarkie
0

Vad alla verkar i mot kusin parningen :S Jag bryr mig inte då Matilds har ett mål med parningen :) Och inte parar bara för att ;P

matilds
0

#62: Det kanske hade vart bäst om du sagt det till mig innan jag parade henne med Mio, du visste väl att jag letade? Nu är det ganska för sent för iår iallafall ..

Christinen
0

Putt

matilds
0

Det verkar som att Myran gick tom denna gång, tyvärr! Jag ska försöka få tag i en ny hane, eftersom Mio flyttar på fredag.

Låser denna tråd, eftersom kullen alltså inte blir aktuell!

Inlägget är låst för nya kommentarer