Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 732 ggr
Jennu
0

agressiv hona

min lilla blandras kanin har blivit väldigt agressiv nu på sista tiden, hon bits, morrar och attackerar. Är de så att hon har blivit tonåring? hur länge varar de här isåfall? hon är 5månader nu

KvirrZ
0

Låter som att hon kan ha blivit tonåring ja.
Det är individuellt hur länge det varar, men i några månader kanske.

- Mvh Emma

Jennu
0

Okey men när hon attackerar en hur ska jag säga ifrån så hon förstår ?

WingsofDestiny
0

#2 Testa med ordet fy, det hjälper oftast.

Jennu
0

men alltså hur ska ja göra med handen när hon hoppar fram och hugger ? ska man knäpp till på nosen? eller får dem jätte ont av de har hört de ? :S

WingsofDestiny
0

#4 Man ska aldrig slå en kanin på något sätt, det räcker med ord.

Gogge
0

Jag skulle vara bestämd och tryckas henne mot marken. å sen höja handen, höjjer hon huvudet så tryck ner henne igen tills hon håller kvar huvuvdet nere när du lyfter handen! funkar super bra med mina tonårs kaniner just nu! (Det ska inte göra ont på henne) var bestämd!

WingsofDestiny
0

#6 :O

Jag tror jag håller mig till rehabilitering när det kommer till beteenden på en kanin.

Jennu
0

nej alltså ja menade inte att slå till henne, jag tror hon kommer hugga mig omja skulle försöka ta i henne

Jojsan
0

Om du hade tänkt klappa henne eller lyfta upp henne så sluta inte bara för att hon attakerar. Du ska visa att det inte spelar någon roll även om hon attakerar.. Du kan ju alltid ta på dig handskar så att du inte får sår om hon bits..

Jennu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okey men detta beteende kommer att gå över tror ni ? tänkte så de inte är nå fel på henne , har aldrig haft en tonåring förr : )

WingsofDestiny
0

#9 Vill bara notera att handskar skrämmer djur ifall man hanterar dem med det. Inte äns en veterinär skulle rekommendera handskar.

Visa inte rädsla för henne och ryck inte undan, det gör ont självklart men du måste visa henne att du inte är rädd för henne, tala gärna lugnt med henne också din röst får henne att lugna sig och känna sig trygg.

Gogge
0

#7 vad menar du med det?

#10 det kommer troligtvis gå över när hon blir äldre. du borde visa att du bestämmer och inte vara rädd för henne!

Jennu
0

Tack för alla svar som jag fick så snabbt också :D

WingsofDestiny
0

#12 med vad? Skrev bara att jag själv inte skulle trycka ner en kanin mot marken utan skulle mer föredra att rehabilitera kaninen sakta för att vinna dess tillit. Kaninen vet inte vad som händer när den blir tryckt till marken. Polishundar trycker man ner mot marken för att förstöra dem psykiskt och sedan bygga upp en vakthund på det men en kanin ska man inte trycka ner i marken. Min åsikt.

Gogge
0

Här hemma vill iaf jag vara "ledaren" och det är jag nu, kaninerna är nöjda och litar på mig till hundra. Men jag tror du försåtr att jag inte trycker ner mina kaniner som poliser gör med sina hundar. en ganska dum jämförelse!! Jag trycker lätt ner deras huvud mot marken så de känner sig undergiven….

Jojsan
0

#11 har själv handskar varje dag när jag går ut till kaninerna på vintern. Fingrarna fryser ju ihjäl annars. Kaninerna är inte ett dugg rädda eller oroliga över handskarna.

BlackTear
0

#14: "Polishundar trycker man ner mot marken för att förstöra dem psykiskt och sedan bygga upp en vakthund på det "

Behöver nödvändigtsvis inte stämma.

WingsofDestiny
0

#15 precis som man gör på vissa hundar för att visa att man står över dem med andra ord.

WingsofDestiny
0

#17 tyvärr gör det de när det kommer till hangarhundar och så. Hade själv en polishund som tyvärr gick bort förra året och hon tränades på det sättet inom polisen.

BlackTear
0

#19: Stämmer säkert i många fall, men tror inte alls det stämmer i alla. Har en bekant med schäfrar som hon förut tränade till polishundar, och så vitt jag vet förstörde hon inte deras psyke för att bygga upp nytt, hon förändrade dock psyket.

Känns lite off topic ;P

WingsofDestiny
0

#20 förstår vad du menar men det beror kanske på om man tränar hunden själv eller låter en polis träna den. Min tränades dock av en polis och jag fick vara med vid sidan av. 

Sorry för OT, börjar bli bra på det i trådar =D 

BlackTear
0

#21: Hon var väktare :)

WingsofDestiny
0

#22 hihi, det är min far och han tränar hangarhundarna genom att trycka ner dem och sedan bygga upp en ny individ på det. Men alla har sina metoder ;).
_
OT igen, =D_

Fnyan
0

Hon kan vara brunstig åxå, det är min kanin väldigt ofta, asså hon e surig typ helatiden men nu är hon snäll igen, hon har perioder : P ''/

repekka94
0

Hehe ska bara skriva att jag äger kaninen nu eiyra heter hon och hon har lungnat ner sig väldigt mkt kommer skuttandes mot stängslet när ma kommer bits inte nå mer kan morra lite ibland när man ska lyfta upp men honor är ju lite tjuriga =)