Kaninen nyser
Hej de var länge sedan ja var inne nu :P … heh iaf min kanin (Peppe) har börjat att nysa ungefär 5 ggr om dagen men han är inte förkyld för han mår toppen förutom att han nyser han är pigg och så jag undrar om ni vet varför han nyser är han kanske alergisk mot något tacksam för svar :D
dammigt spån / hö ?

Ja eller så kan höet vara dålig på annat sätt, tex mögel. Fast då kanske de mest hostar?
Precis som #1 o #2 säger. Sen finns några andra alternativ, han kan ha känsliga luftvägar, vara allergisk mot hö eller så.
Prova använd hökuber istället för "löst" hö. Det brukar fungera bra för ägare som är känsliga mot dammigt hö.
… eller så kan man lägga höet i vatten, sen torka, det funkar, men det är en hel det jobb och det kan börja mögla
( fotsätter på #3)

Om de nu är så att han har dammigt spån för jag nyser även när jag ska lägga i de men de kanske bara e fel på mig XD men va kan man ha istället som botten till kanin buren ..matta kan han inte ha för han halkar …….ps. tack för alla tips? hittils :D ska pröva dem ;)

Du kan ju prova att byta spån, annars får du kanske använda halm, det brukar man ha till hästar som är känsliga för damm ;P

okej tack :P
Rekommenderar att ha spån under halmen om du ska byta till halm, eftersom spån suger upp bättre.
Annars finns det "Toa-lätt" (papperspellets).

#8 pellets rekomenderar jag inte, det är så svårt att rengöra ^^
#9 På vilket sätt?:)
#9, hur då? Man tömmer ju bara ur pelletsen ur buren..

#11 Ja det kan man ju göra, men jag går och plockar varje dag, kaninungarna och en av mina honor har inte lärt sig att gå på samma ställe än ^^ Och det beror ju på vilket märke :p men köp för all del inte ett märke som heter chipsi, det dammar något så fruktansvärt :S

han har inte nyst alls mycket nu :D ja tror de berode på höet för vi städade buren o ja la i spån och allt men vi tog bort höet så anntagligen var de något med höet ska lägga i nytt o sen köpa annan sorts :D tack för all hjälp :D