Kull efter Wienertecknad förälder?
Jag är inte jätteinsatt i kaninavel, men jag har förstått att Wienertecknat inte är godkänt. Men om man ändå låter en Wienertecknad få en kull ihop med en, vi säger Japantecknad svart/gul, så kan väl ändå ungarna få godkända färger? En unge efter en Wienertecknad som själv är svart/gul japantecknad, kan den inte godkännas och delta i utställning för att den har en Wienertecknad förälder, eller kan den godkännas?
/Nillah
Om den inte har några vita tecken eller blå ögon (och har en godkänd japanteckning) kan den gå igenom på en utställning, ja. :) Men den kommer att ha wiener i släkten, vilket kan ploppa upp helt oväntat vilket inte är önskvärt!
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
Är ungen inte själv synligt wienertecknad, så går den ju självklart att ställa ut.
Men ska de säljas och ev användas i Avel av någon, så tycker jag det är ens skyldighet att informera om att den har wienertecknat i stammen.
Så att det inte kommer som en (ibland otrevlig) överraskning.
Parar man en wienertecknad (Xx) med en icke wienertecknad (XX), så blir det 25% wienertecknat och 75% icke wienertecknat.
Men slumpen är med och avgör också.
Men varför göra en PARNING mellan wienertecknat+icke wienertecknat, om man vill få fram en utställningsbar kanin?
Risken finns ju att det blir wienertecknade avkommor.
Och finns det chans/risk att avkomman ska användas i Avel, så är det inte många som vill använda just för att de bär på/är wienertecknade.
Wienertecknat+vit blåögd är i sådana fall det absolut smartaste om man vill ha utställningsbara avkommor.
Wienertecknat (Xx) + vit blåögd (xx) = 75% vit blåögd, 25% wienertecknat.