Färska "korvar"-hjälp sökes
En av mina kaniner är "lös" imagen.. (inte direkt lös, men kluttarna ser lite mera "färska" ut än torra, + att det är som små "korvar" och de trampar lätt i de..) De har inte diareé.
Är det någon som vet något man kan ge så att det blir bättre? :)
De är ju visserligen inte så stora men ändå! Hoppas att någon vet!

Mina kaniner bajsar oxå så ibland! Så jag undrar oxå vad det kan var?
#1 Jaa.. -,- Jag vet inte vad det kan vara.. :'/
Vitaminkulor "nattbajs" låter det som. Kaninen ska egentligen äta upp det, men har den inte brist på någon vitamin så blir den ej uppäten.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#3 Ja.. Ok.. :'/ Men vad ska man göra för att det ska försvinna?
Försvinna? Du kan städa bort det som vanligt.
Det är inget farligt.
Solbackens kaniner
#5 Jag vet.. Men asså det är i HELA buren och det är trampat och fastnar om man inte ser det direkt!
Då är nog din kanin dålig i magen.
Solbackens kaniner
#7 Ja, det är det den är.. Fast det är iallafall inte diareé..

Min kanin sötnos , blev alltid lösi magen när hon fick morrötter ;)
Ok, mina kan oxå vara så
Ibland är kaninerna så i bajset, jag har märkt att det är mer vanligt på digivande eller dräktiga honor och ungar. Det blir oftast så om man gett för mycket grönt. När de är ute i hagar brukar de mest äta gräs och då äter de inte mycket hö och det brukar leda till geggigt bajs…För att det ska bli bra igen så låt dem bara ha hö och pellets.

Hm, när mina är lösa i magen får dom bara hö och vatten i 24 timmar, det blir alltid bättre efter det. alltså ingen pellets för deras del när dom är lösa i magen.
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#12 Ja fast är de bara lite dåliga för att de ätit för mycket grönt behöver man bara ta bort det gröna i någon eller några dagar. Men har man inte gett grönt och de blir geggiga i bajset så är det bäst att ta bort pelletsen. Men har man till exempel ungar som ska ha pellets kan man testa med att bara ge pellets och hö :)
kan det vara att du gett den för mkt gräs? Den kanske inte är van vid s mkt gräs så har du gett för mkt, det kan leda till löst bajs.

#15 Haha x) Japp, precis sånadära! x'O
Det är vitaminkulor.
Solbackens kaniner
#17 Ok, då vet jag det. Det känns lugnande, Tack! :)
Humle äter inte sina "vitaminkulor" verkar det som. Han trampar ner dom :o Varför? Behöver han inga vitaminer?

putt*
#19 Detsamma det så det för mig.. De bara trampar idet, det torkar och går inte att få bort knappt.. :'/

#19, 21: Om de inte äter sina "vitaminkulor", så får de för mycket kraftfoder(pellets) eller grönfoder…..håll igen på det och ge dem bara hö & vatten, så fixar det sig…