Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 3548 ggr
Hermelina
0

Om mammn bara får en unge..

Hej! Jag har några frågor:

1. Om mamman bara får en unge, vad ska man göra då? Kan inte bebisen frysa ihjäl då?

2. är det bäst att ta in mamman några dagar inne och låta henne föda inomhus? så att ungarna inte fryser ihjäl, Om det är så, när får då ungarna gå ut igen?

3. Ska huvudet eller Bakbenen komma ut först när mamman föder? ( lite mysko fråga XD)

// Cilla  ;)

senna
0

Ungen brukar oftast frysa ihjäl pga. att den inte har andra som hjälper till att hålla det varmt.

Devin
0

#1 Men hur kan man hjälpa den överleva då?

Sorry Hermelina att jag snor din tråd lite :S

Zvintos
0

#1: Ungen ska inte frysa ihjäl om mamman gjort ett ordentligt bo med rikligt med päls.
Min hona var enda ungen i sin kull och vet många uppfödare vars kaniner (hermeliner) enbart får 1 unge.
Dessa klarar sig finfint, trots avsaknaden av syskon.

Devin
0

#3 Okej, det känns bättre, för enligt mig har min kanin gjort ett rejält bo.
Finns det ngt man kan göra för att få det varmare för den endå?

NaObie
0

Min kanin fick bara en unge nu i feb..den klarade sig fint,,hon hade iof buren inne…men Tova hade fyllt boet med massa päls så den var riktigt nerbäddad :)

Hermelina
0

#2, ingen fara. tråden var till för att ALLA som läser den ska lära sig nåt ;)

ciss
0

Man kan lämna över till t.ex en fostermamma om honan bara får en unge,  som har fler ungar, så att de kan hålla värmen tillsammans. Vet flera som fått bara en unge som överlevt, men vet minst lika många som har fått en unge som inte överlevt utan fryst ihjäl också ..

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Hermelina
0

Men nu undrar jag: Kan man inte bara ta in kaninen och låta den värmas inomhus?

Clariiz
0

#8; Nej. För det första kan honan blir stressad av flytten, för det andra kan hon drabbas av värmechock.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Devin
0

Jag har fått en unge nu. Det har varit ca. 6 grader på nätterna och på dagarna ca. 15 grader. Tror ni den klarar sig? Den är 1 dag idag. Ska jag fixa en fostermamma? :S

Tina-A
0

#10: Jag skulle vänta och se, hålla tummarna och låta mamman ta hand om den bäst hon kan själv.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Devin
0

#11 Tänkte göra så. :) Det har gått bra hittills så.

Tina-lin
0

Risken om man flyttar en unge till en "fostermamma" är att den honan kan stöta bort alla sina ungar, hände en uppfödare jag känner…Och det är ju inte så kul.

Du ska se att hon kommer fixa det här galant! Så kallt är det inte ute om nätterna längre :)

Veero
0

Man kan flytta in kanin mamman, jag fick kaninungar och då kom det 3 st och en var död så ungarna kunde ju frysa ihjäl och så var det snö storm, så jag flyttade först på mamman in i en inne bur och sedan tog jag boet med ungarna i och la ner det i inne buren och så lyfte jag och min kompis in inne buren till huset. och nu är ungarna 1 vecka gammla och mår jätte bra, så man kan flytta på ungarna när dom är ny födda.

KvirrZ
0

#14 det ska man inte göra! honan kan bli otroligt stressad, ni hade bara tur..

- Mvh Emma

Veero
0

#15 min hona var inge strässad alls, helt lugn. Om det är en kanin som är lite vild och svår hanterad så blir den nog stressad, men om det är en kanin man är mycket med och lugn osv… så kan man säkert flytta den.

[Wera]
0

Ja, ska ska, det finns ju inget man kan bestämma, det är ju ingen lag direkt, men det är väl det bästa för kaninen, och det behöver heller inte betyda att man hade tur!! Det kan lika gärna vara så att kanine känner sig trygg hemma hos en, hon flyttade in på vårt rum och sedan ut till vår stuga där vi hade våra andra kaniner.. inget fel med det, hon verkade lite mysko första minuterna men lugnade snabbt ner sig. Men man borde inte flytta ungarna… Men visst man kan ju göra det om det kanske skulle vara det bästa… t.ex. när det var snö storm hos mig och syrran och vi gjorde det.. (Veero) men annars tycker jag de bästa är att låta honan föda inne, vi har alltid gjort det.. utom en gång när det endå var super varmt och det var i augusti annars har vi bara fått kullar under April-maj.

Hermelina
0

Okej, Men nu undrar jag om nån kansnke kan svara på dom två sisa frågorna också? :D

MarHai
0

Ungarna föda med hunudet först.
Och honan ska ha samma bur under hela dräktigheten.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin