Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1381 ggr
Emeliek
0

nu börjar den första ta form.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

den första av burarna alltså, det ska ju bli två enfackare och två dubbelfackare.

här är första 1-facksburen.

tänkte höra om lite tips?, det som är kvar är att göra tak och golv, sen ska vi stärka väggarna genom att lägga plankor (som det ser ut på hus) där det inte sitter nät ska det vara ett krypin, funderar på var som är bäst, att ha hela delen isolerad, eller ta och göra själva krypinet mindre och ha som en skuggplats en bit in på den delen som är för krypinet och sedan sätta en ingång till värmen.

eller ska man bara ha krypin på den delen.

Tindra1
0

Snygg.. Jag vet inte faktis klurig fråga

lomsen
0

Vi gjorde halva buren helt isolerad, under taket med o dubbla väggar o golv där och ninungarna trivs ju som bara den och sen är det ett litet ingångshål från ytterdelen. Och man når bara ungarna genom att lyfta taket eller skjuta det åt sidan, kom hit så får du se själv o hämta hö med! Jag har hämtat nya marsvin i helgen!

lomsen
0

ETT TILL PÅ EN LITEN VI INGÅNGEN TILL ISOLERINGEN, HI HI

lomsen
0

bygget, så här ser det under taket och sen gjorde vi fyrkanter av isolering som vi lägger dit så det blir extra bra! och man kan ju ta bort dem sommartid

lomsen
0

hela buren klar

Tindra1
0

Snygg bur!

WingsofDestiny
0

ska du inte sätta hänglås på den för att förhindra att någon öppnar den eller snor kaninerna?

lomsen
0

tack nej här snor ingen kaniner

Quendy
0

Jag har inte heller lås på min bur, ingen vågar sig på mina kaniner xD

Taci
0

#8, det vet man aldrig ^^

WingsofDestiny
0

lyckostar, här måste man ha lås på buren om man har en utebur annars försvinner kaninerna i ett naffs =(

Zvintos
0

Jättesnygg!
Men en liten fråga bara ang isoleringen.
Har ni luftinsläpp vid isoleringen någonstanns?
För det misstaget gjorde min pojkväns föräldrar när de byggde kaninbur.
De gjorde det helt tätt vid isoleringen.
Det slutade med att hela innertaket var grönt av mögel för att det blev för tätt.

lomsen
0

#12 Vi har liksom gjort ett lock av isolering så det blir inte helt tätt men vi har dessutom funderat på att göra nåt lufthål i det. Men kom på att vi kunde ställa det på glänt under taket när det var varmt en dag! Funkar jättebra!

lomsen
0

vi bor på landet med rätt långt till grannar dessutom har ju nästan alla grannar som vill köpt kaninunge av oss eller kommer hit o gosar med dem!

Emeliek
0

samma här, vi behöver inget hänglås på burarna vi bor som rätt centralt ute i skogen, visst kan man säga så Ninni!? det är mest äldre människor här och de barn som finns här har martin på dagis så de kommer alltid och frågar om de får hälsa på kaninerna först.

tror att om vi bott typ i stan eller på frösön så hade man nog fått sätta lås på burarna däremot.

MarHai
0

Snyggt.

Jag skulle inte vara för säker. Även om man bor ute i skogen så kan det hända. Det gjorde det för mig.
Jag bor lågt ut på landet, med närmsta grannen ett par hundra meter ifrån.
Har själv gått med inställningen att inget kan hända, jag behöver inget lås, jag bor så isolerat.
Men ändå så hittade jag valter död en dag, ett par meter från sin bur.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Emeliek
0

vi bor typ två mil ut i Offerdals sköna skogar, det är som ett litet samhälle där alla känner alla. just där vi bor är det 10 hus och i 7 av dem bor det äldre människor i de tre med yngre människor finns det uteburar med kaniner i.

de som kommer hit som inte hör till trakten är bara passerande som typ ska upp i nordnorge eller åka till någon avlägsen fjällstuga.

lomsen
0

Ja jag skulle tappa bort nyckeln själv tror jag förr. Däremot låser jag in mina marsvin men det är för att de bor i en del av huset som vi har garage, verkstad och snickarverkstad.

Ja emelie så kan man säga att ni bor!

Emeliek
0

ha ha jo jag märkte det när jag skulle titta på Sofi, helt igenbommat, men småungarna tog vi oss en titt på, måste säga att jag avundas din kaningård för visst används den till det?

fick ju se henne ändå då gubben din kom hem, synd bara att du inte var hemma.

möttes av dina UNDERBARA hundar när jag var dit massa pussar och slafs :) kan ju säga att de skulle inte vara särskilt bra vakthundar *skrattar* de fullkommligt flög på en och skulle mysa.

nu är det bara panelen och taket kvar på första buren iaf :D

emmsaaan
0

Jag kan inte ha lås på mina burar :'(

mattis96
0

penny har inget lås på sin bur men det funkar ,,

lomsen
0

#19 Ja de hundarna följer  typ med vem som helst de älskar alla, inte mycket till vakt nej. Tur du kom in till slut ändå. och Ja hundgården används numer som kaningård dock behövs lite lagningar i vår. Gulliga ungar va?

Emeliek
0

nu har det hänt ännu mer, så här långt hade Olle kommit då jag tittade in i snickarboden, hjälpte till med att sätta list runt nätet, göra dörren, fixa så att halva taket kan lyftas av.

där det är krypin blir det en dörr och i utedelen ska man kunna plocka av en bit av taket för att städa.

hålet i botten ska ha en lucka så man kan öppna och ställa en "trappa" under så de kan gå ut om man hägnar in buren så kan man stänga på natten eller om man tar bort staketet.

på taket ska vi sätta sånt där plasttak så att det ska hålla tätt bättre än med papp (eftersom man kan ta bort en del så kan det bli så att det rinner in om man bara har papp)

det som är kvar att göra nu är plasttaket, sätta gångjärn vid dörren och bottenluckan och göra en ställning med ben som man kan sätta upp buren på, vi kom på att det är lättare att bära buren om den inte har ben, men jag har för mig att det är lag på en viss höjd så vi kom fram till att avtagbara ben var bäst!

Emeliek
0

buren låg på sidan här så jag fick stå på tå för att kunna ta kort på dörren, satte nät högst upp som ventilation.

ja just det vi ska göra en fåra på listerna runt gallret så vi kan sätta dit plexiglas om det skulle vara uruselt väder någon gång.

sen ska allt målas så det tål fukt bättre.. det är ju rätt fult att ha den som den är nu.

lomsen
0

ok snyggt!

Men tjärpapp är också bra till tak om ni har!

jojag
0

Fin bur! Då kanske det inte är så jättemycket kvar alltså! :-)