Lämna kanin ensam..
Kan man lämna en kanin (i det här fallet 3 kaniner..) ensam från en fredag morgon till måndag kväll veckan därpå? Alltså 4 dagar?
Kaninerna är utekaniner, alltså fryser vattnet nu på vintern (det gäller för vintern). Men de har ju is att slicka i sig för att få vatten.. Ger de självklart massvis med hö, och pellets för 4 dagar (som de lär äta upp första dagen..). Tömmer deras toa som nog hinner bli ganska full..
Tror ni det går?
Jag ska nämligen åka bort och ingen kan ta hand om kaninerna förrän efter 4 dagar från att vi måste åka…

jag hade inte gjort det..

vet dock inte om det går. Men tror inte det.

ja tror inte det ;/ fast ja vet inte när vi skulle åka iväg från fre-sön så kom det en o matade o så
Nej, jag hade inte heller gjort det, finns det ingen som kan komma dit och ge dom mat, vatten och kolla till dom lite. För fyra dagar är aldelse för mycket tycker jag!
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

aa det skulle va okej ifall mån åker tidigt på morronen o kmr hem sent på kvällen på natten
Jag har lämnat mina från en lördag morgon till en söndag kväll en gång. Jag satt och oroade ihjäl mig. Kaninerna mådde dock bra när jag kom hem, hade både hö och vatten kvar. Och detta var på sommaren. Men kan kan man väl, men absolut inget jag skulle ha gjort. Speciellt inte om de e så kallt så vattnet fryser.
Tänkte det :/ Min kompis som ska kolla till dem resten av tiden vi är borta är själv borta de 4 dagarna..
Min pappa vägrar åka senare >.< Jag skulle ju kunna lämna dem från söndag morgon till måndag kväll.. Det borde ju gå, men han vägrar åka senare.. :/
Jag tycker att 4 dagar låter väldigt länge!
Jag skulle max kunna vara borta från t ex lördagmorgon till söndag eftermiddag.
Tänk om kaninerna vickar ur vattnet första dagen, ska dom vara utan vatten i 3 dagar då?
Eller att det fryser, kan ju bli lite problem att bara slicka på is.
Är dom sen vana att få lagom portioner med mat så kan dom lätt äta för mycket på kort tid och därmed ökar risken för problem med magen.
ok, då ska jag alltså inte lämna dem.. Jag får hitta på något annat men jag vet inte vad.. Jag vill stanna hemma men får tyvärr inte.. :/
Var bor du någonstans, det är kanske någon här på kif som kan hjälpa till?
#10 i Luleå..
Fast vet inte om jag skulle vilja låta någon helt okänd ta hand om mina kaniner.. de är ju mina älsklingar.. Beror på om man kan lita på personen… :P
#11 haha nej, det förstår jag :P Men kan inte typ någon granne passa dom eller nått? Asså självklart ska man ju lita på dom som passar, det det är ju bättre att det är någon som kollar till dom så dom har vatten och får mat osv. än att dom ska vara själv i 4 dagar

Enligt lagen måste man kolla till sina djur minst en gång om dagen!
#13 jasså det visste jag inte, då lärde man sig något nytt om lagen.

putt
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Hör av dig om du inte lyckas fixa någon som kan ge dem mat och vatten de där dagarna. Sådant måste ju alltid lösa sig! :) Man måste ju få åka bort ibland. Jag kan kanske annars hjälpa till, åtminstone några av dagarna, om det inte löser sig.

4 dagar är ju för mycket att lämna dom,..tänk dig om du inte hade fått mat på 4 dagar? och bara fått slicka på is?
jag skulle iaf aldrig göra det..
Vart ska du någonstanns?
Jag bor i Umeå och om du skickar med mat och hö tillräckligt samt burar dem kan vara i så kan vi eventuellt passa dem om du nu ska åka neråt vill säga.

Jag skulle inte lämnat min kanin ensam i 4 dagar. kan inte nån av dina grannar,kompisar eller nån i släckten sköta om dom medans du är borta?
I somras hade jag dom ensam i 2 dagar…det gick bra,vi hade lagt mycket mat i och så…,men nu ä det ju vinter och du tänkte ju i 4 dar…vet faktist inte,men finns det ingen som kan springa dit med mat åt dem,och kanske tina vattent?
Med vänlig hälsning,
Jenny

Har lämnat mina kaniner massvis med helger när jag varit i stugan och det har fungerat hur bra som helst. (fast det är innekaniner).
Men nu kan jag inte göra det iår. pga att mina dvvar skulle ätit upp all mat på en gång. Mina gamla kaniner gör inte det (: Så om dina kaniner äter upp pelletsen på en gång så är det nog inte klokt att lämna dom själv. 4 dagar är lite länge. Du kankse kan fråga ngn granne lr ngt om hjälp?
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Just att vattnet fryser blir ju problem, då dom blir utan vätska, även om dom kan slicka i sig isen är det ingenting som är lagligt ens. I L80 framgår det att under vintertid när vattnet fryser till is så ska det kunna serveras uppvärmt vatten minst 2 gånger/dag. Om jag inte minns helt fel, hinner tyvärr inte dubbel kolla det nu, men någon här kanske kan rätta mig om jag har fel.
Så det bästa för dig och kaninerna är att försöka få någon som kan kolla till dom även under helgen :) Lycka till!
Mvh,
Catarina

#22: har för mig att det är 3 ggr? men kan ha fel,..jag ger iaf mina 3 ggr/dag vintertid.
Knacka på hos någon granne och hör med dem om inte de skulle kunna se till dem och bara fylla på med vatten, hö och pellets dem här dagarna. Vem vet, kanske kan ju Du ställa upp och hjälpa dem med blomvattning, djurpassning eller något annat nästa gång de reser bort?
För att lämna kaninerna så länge skulle jag aldrig göra, inte bara för att lagen säger så utan för att jag är rädd om mina små vänner.
Grannarna skulle säkert inte ha nåt emot det!
Har du hittat kaninvakt än? =)
#23 Det är det kanske, som sagt så är jag osäker, hann inte dubbelkolla det igår ;) Har mina kaniner i stallet och där fryser inte vattnet så, men jag måste kolla upp detta nu :D Haha!
Här var det:
_"21 § Om kaniner hålls utomhus eller i ett ouppvärmt utrymme och temperaturen
understiger 0°C ska de ges uppvärmt dricksvatten vid minst två
tillfällen per dygn."
_Kopierat från L80.

#27 ok :)
oj då, glömt skriva i denna tråd. Men det löste sig! En vi känner tog hand om dem. Han bor ganska långt bort men han ställde upp :)
Tack till ni som erbjöd sig men som sagt behövdes det inte. Tack i alla fall! :)
#29: Vilken tur
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Måste också påpeka att djur ska ha tillsyn minst en gång per dag, enligt lagen.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Martina, det har jag skrivit redan xD
Naaw, tänk om kaninerna fastnar med tungan när de ska slicka på isen :-))
#33 det har jag funderat på jätteofta, men de har slickat på isen tidigare och de har inte fastnat x)
oups! 
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin