Sätta ihop kaniner?
Tja. Jag ska ju köpa Tussilagons Blueberry (:D) & jag har ju redan en kanin sen innan så jag undrar, hur sätter man ihop kaniner? Tänker nog testa sen om dom verkar trivas ihop, men jag vill verkligen vara 100% säker på att ingenting kan hända den lilla (inte den stora heller för den delen). Dom ska ha galler emellan deras burar, är det en bra början?
Skriv gärna steg 1, steg 2 osv. :)

När jag hade galler mellan tindra och wilma (en annan hona) så fick tindra ett stort jack i munnen som ännu inte är borta..
Men när dom träffas utan galler så gosar dom och gör massor med saker tsm =)
Nystädad bur är nog viktigast, så att inte den gamla kaninen försvarar sitt revir. Och då menar jag STÄDAD bur, nästan sanerad;)

Ja, och byta plats på saker så att det ser ut som en annan/ny bur för båda kaninerna.
bästa e nog om dom får träffas i en stor hage
Låt dem träffas på en plats där ingen av dem varit förut, så ingen vill försvara sitt revir. :)

Testa, om det inte funkar så funkar det inte. :)

Du skulle kunna ta en trasa som är lite lätt fuktig och gnugga den över det djur som var hos dig först sedan tar du samma trasa med doften på och gnuggar in det nya djuret i samma doft. Detta kan lättare få den gamla individen att acceptera den nya. Då den känner igen lukten och inte upplever det som ett hot. Denna metod avänder man sig av för att sammanföra mor och unge när modern stöter bort ungen. Den funkar i det allra flesta fall. Tänk på att gnugga noga så att du verkligen får doften från din gamla kanin på trasan.
Det är bra om kaninerna innan de träffas får stå nära varandra i varsin bur utan att de kan nå varann. För att sedan släppas ihop på neutral mark när båda luktar lika.
När jag skulle sätta ihop mina flickor fick de vara i egna burar några veckor först, och det är bara ett finmaskigt galler emellan så de kunde vänja sig vid varandra:) Sen fick de komma ut och träffas i uteburen - och vips så kunde jag ha dem tillsammans!

Tack för svaren allihopa <3
När vi satte ihop Molle och Leah hade dom först varsin bur i olika rum (de stod då inomhus trots min allergi). De fick träffas under strikt uppsikt i ett rum ingen varit i och det gick bra. De fick göra det några gånger och sen satte vi dom i varandras burar en dag och en natt. Burarna var inte städade så de fick riktigt ordentligt vänja sig vid varandras dofter.
De fungerade väldigt bra tillsammans och efter några veckor placerade vi dem i samma bur och de bråkade inte och har aldrig gjort.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Har testat allt som stod här men det är omöjligt :/ Dom var dock tsm i ungefär 2 minuter idag men sen så hoppade uzza på Blåbär..

Har typ samm problem med Tindrah och Strumpan. Tindrah Jagar Strumpan och försöker bita henne. Hår långt ska man låta det gå? Liksom, Katter bråkar ju också ibland… Men hur länge, hur långt får det gå? Det får ju inte bli värsta kriget ju…. Vet inte om emsan också får användning av svaret men men. Det kan ju vara bra att veta…

Jag hade 2 utav mina honor tsm från att dem var små. dom fungerade hur bra som helst. tills en dag då jag vakna av världens jävla liv å dom sprang och jaga varandra å var helt tokiga.. Detta slutade med att den ena fick ett kraftigt bett i magen, som iofs försvann efter nån vecka.. hon är helt återställd. dock den andra honan, fick på ngt vis ett bett i örat som varken jag eller veterinär upptäckte direkt. detta ledde till en infektion i örat och hon blev otroligt sne! Hon är fortfarande en aning sne i ansiktet, men inget hon lider av. jag fick mej en läxa och slpper aldrig ngnsin ihop 2 honor som inte är syskon eller mamma+dotter. de är inte värt det!!!
#14 Usch så hemskt! Vilken tur att ingen dog i alla fall…
Det kan bli så med honor som är syskon eller mamma+dotter också, tyvärr. Man kan aldrig vara säker med två honor…

Man kan inte vara helt säker på några..
#16 Nej men man kan vara lite säkrare på en hona + kastrerad hane. Men två honor, vare sig de är släkt eller inte kan man aldrig vara säker på.