Kanin iFokus

Kanin

Läst 29 ggr
Yvs
0

Återkommande varbölder

För snart 2 år sedan fick min lilla tyska vädur ett getingstick på kinden som resulterade i en varböld. Den gick sönder, jag hade kontakt med veterinär online och gjorde rent och höll efter såret enligt instruktion. Jag fick en tid en vecka senare för efterkontroll och allt hade gått bra. Hon var då 4, nästan 5 år.
I höstas fick hon en ny varböld på samma sida, men vid mungipan så den satt väldigt dåligt till och vi opererade henne men kunde pga hur den satt inte få bort den helt vilket ökar risken att det jobbet tillbaka. Bakterieprov togs efter operationen och allt såg rent och fint ut och läkningen hade gått bättre än väntat så det fanns hopp att hon skulle slippa en ny.

Nu, 4 månader efter operationen har en större böld kommit och ligger ungefär mellan knölen hon hade vid mungipan och getingsticket.
Veterinär ska i nästa vecka kolla om det fortfarande inte är tänder som är problemet, men jag gissar på varböld eftersom tänderna och rötterna för 4 månader sedan såg fina ut.
Hon äter och beter sig som hon brukar, dock med ömma tassar då hon har sår som vi också behandlar samt att hon går på smärtstillande konstant.
I telefonen sa djurskötaren att prognosen ändå är god, även om hon är drygt 6,5 år nu eftersom hon äter och bajsar normalt, att hon ska klara en operation.

Om de återkommer så lätt känns det inte heller snällt mot kaninen att ta bort dem ca var 4e månad, och med den risk som ändå finns vid varje nedsövning. Hon var mycket trött efter förra operationen och ca 2 veckor efter var hon sig själv igen.

Nu som haft liknande besvär, hur har ni gjort? Hur ofta har det återkommit?
Jag tänkte förra gången att kommer det igen kanske jag får avliva. Men nu när jag står i beslutet och har min mysgos som ligger och kuttrar bredvid är valet långt ifrån självklart 😐