Hur får jag henne tam?
Jag har en kanin hona som jag haft i nästan 2 år nu och dom förra ägarna hittade henne dumpad i skogen och hon är troligt rädd av sig. Jag spenderar väldigt mycket tid med henne och så men hon blir aldrig trygg. Hon kommer framspringandes på morgonen för att äta mat men så fort man rör sej sträcker ner en hand till henne så springer hon iväg. Har någon tips? på hur jag kan få henne tamare?
Ta det lugnt steg för steg skäll inte på henne och kanske skaffa en vän till den😀
Hittade mayhem förra året,jag är hemma hela dagarna så har överdrivet mycket tid för henne så hon är runt mig mestadels hela dagarna. Jag anpassar att gå ut efter när hon är i sitt rum o vill va ifred.Jag har legat mycket på golvet o låtit henne komma o va nyfiken, haft godis(morot) som hon fått "leta" upp i handen på mig samtidigt som jag klappar med andra. Hon sover med mig o då är hon väldigt kelig på morgonen, då passar jag på o lyfta henne…Hon gillar bara o bli lyft under vissa perioder så jag försöker mestadels o gosa med henne när hon ligger runt mig. Som just nu är hon i sitt rum,då få hon vara ifred. När hon kommer ut så bruka jag gå fram o bekräfta att hon är I rummet. Så har din kanin vissa tider då hon är mer mottaglig med dig?
Sen igen: bunny brigade på Youtube, o lennon the bunny på Youtube, de ger mycket tips? på de du frågar om oxå.
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#1: Skulle såklart aldrig att skälla på henne. Hon bodde ihop med två andra kaniner förut men han ena gick bort och då blev hon osams med den andra honan så hon är själv just nu
Okej 👍 men kanske försöka sätta ihop henne igen med proffshjälp för kaniner brukar känna sig tryggare med en eller flera vänner
#2: Tack för alla tips?! Min kanin bor tyvärr utomhus så kan inte vara med hela 24/7 men försöker sitta där ute så mycket som möjligt och låta henne komma fram på hennes villkor vilket dock är nästan aldrig då hon hatar nästan all hantering hon är dock lugn när man väl lyft upp henne när jag verkligen behövt göra det för att tex klippa klor. Jag ska kolla om dom på YouTube!
Ok men hejar på dig hoppas att det löser sig med
Ninen🙃
#4: Tror dock inte det är möjligt tyvärr då hon hon inte går ihop med min andra hona och den honan bor redan ihop med min kastrerade hane så har ingen kanin hon kan bo med och kan inte skaffa fler just nu
#6: Tack så mycket!
Ok synd men hoppas det löser sig 🥲
#0: Försök hitta något hon tycker är kul, t.ex hoppa eller trick träning. Testa träna några väldigt enkla trick och bara så att hon får komma till dig och inte tvärtom, belöna för minsta lilla, det kan såklart vara svårt om hon bara springer iväg men det kan vara värt ett försök 😊.
Jag hade en kanin som var väldigt rädd när hon kom till mig. (Hon bodde också utomhus) hon gömde sig hela tiden i början men jag tog det sakta och säkert, först att det låg mat i buren och jag bara satt där utan att göra något speciellt. Sen när hon blivit bekväm med det fick hon ta mat från min hand senare kunde hon sitta i mitt knä och äta maten (men bara om hon hoppade upp dit själv) på så sätt kom vi varandra närmare och hon blev som vilken kanin som helst!
Så ett tips? jag har är att du bara ska sitta ner i kaninens bur/hage och ha något gott framför dig t.ex små morotsbitar, kaninen kommer tillslut komma fram till dig, hon vill ju ha maten! Så fort hon kommer fram till dig, belöna snabbt med en bit och upprepa. Då blir det något positivt för kaninen att vara med dig, närhet med dig = godsaker.
Hoppas det går bra och funkar, lycka till! 😉
Bra tips?!
Min senaste kanin var extremt rädd när hon kom. Jag tränade blandannat att hon skulle röra mig för att få godis (pellets) och inte att jag rörde henne.
Hade dagsransonen av pellets i en skål så jag kunde sprida ut det under dagen. I början fick jag bara kasta till henne när jag rörde mig eftersom hon fick panik av bara det men allt eftersom hon kände sig mer bekväm så kasta jag mat närmre och närmre tills hon kunde ta mat ur handen. När hon kunde det så höll jag ner ena handen (med handryggen mot henne) och så fort hon gjorde antydan att kika mot den fick hon godis och sen så fort hon snudda handen fick hon godis tills hon till slut lärde hon sig att "pressa" huvudet mot handen för att få godis. Därefter var det lättare att kunna stryka på huvudet innan godis och speciellt sista halvåret (efter mer än 2 års kämpande) så kom hon på mornarna och ville gosa i sängen och ibland även på dagen om hon var på lugnt humör, där emellan ville hon dock inte att man peta på henne.
Att lära henne att själv nudda mig gav ju henne kontroll över beröringen och den blev inte lika läskig och hon fick ett sätt att säga om det var okej eller inte för gos (när man fråga).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag kan tycka att de är fint av dig att du tog in henne men att sätta henne i bur och sen inte kunna ge tiden….jag hade avlivat henne,för om du inte kan gosa el lära känna henne under 1 år o har hon redan varit utsatt så låter de faktiskt bara synd om henne. Att hon ska sitta mestadels ensam i en bur,eller förstår jag de fel?men kan du inte försöka få henne mer bekväm med de andra kaninerna,kan de inte vara ngt tillfälligt att de inte går ihop?
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#13: Hon sitter inte instängd i en en liten bur det är mer som en stuga som vi gjort om ute på gården så kaninerna bor där inne så det är väldigt svårt. Dock så när jag tog mej ann henne så bodde jag hemma hos min mamma och dom hade en stor box och kunde få vara inne också men sen så hände en den grejer med soc som gjorde att vi inte fick bo hemma och då fick jag flytta till mormor och morfar och då flyttade ju kaninerna med. Hon bodde med min gammelgubbe och den yngre honan innan han gick bort och då var hon mer trygg men sen gick han bort och hon blev osams med den andra honan efter det men har funderat på att testa igen med den andra honan och den kastrerade hanen som den honan går med nu.
#10: Tack för alla tips?!!
Jag fattar att de är svårt o de är vad jag själv har svårt med då min bara ha mig o jag vet inte vem som skulle passa med henne osv
Men jag hade nog ändå försökt få ihop dom så hon inte är själv om du tror att de kanske kan gå med tiden?de hade ju underlättat för er
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#16: Jag ska försöka få ihop henne men vet inte om det underlättar för henne att bo med dom andra om hon hela tiden ska reta upp sej på den andra honan och jagar runt henne hela tiden och bråkar med henne det är ju inte kul för någon av dom men kanske går bättre nu när det är en kastrerad hane som kan styra upp mellan dom för det funkade ju förut innan min förra hane gick bort
Ja det är ju en stress för dom oxå ifall de jagar upp sig på varandra. Jag hoppas verkligen att det går bra för er
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Är båda honorna kastrerade?
#19: Ingen av honorna är kastrerade men funderar på att kastrera dom snart. Kanske går lättare att sätt ihop dom igen då.
Det låter bra tycker jag
#20: Kommer troligen öka chansen att få ihop dem om de är kastrerade. Att ha alla tre ihop kan också öka chansen att det funkar bättre än att bara ha honorna tillsammans.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Tror att innan du försöker något är det bra att båda är kastrerade. Tror också att det kan vara lättare att få henne tam när hon är kastrerad, hon lär ju inte längre vara full av en massa jobbiga hormoner 😊
#22: Ja det kanske går bättre då. Dom fungerade ju ihop när min förra hane levde men sedan började dom bråka när han dog men nu har jag en till kastrerad hane så kanske går bättre nu igen då
#23: Ja det kan nog blir bättre då! Ska nog göra det så snart som möjligt
Har någon tips? på hur jag ska sätta ihop dom igen? Det är ju då som sagt var 2 honor och 1 kastrerad hane. Honorna har ju bott ihop förut men började bråka när min förra hane gick bort. Tror ni det är kört om dom bråkat förut?
#26: kastrera dem först och sen har de en läketid på ett x antal veckor som jag inte minns
När det sen kommer till ihopsättning så postade jag några bilder här när jag själv försökte bonda mina kaniner
https://kanin.ifokus.se/discussion/1610716/lite-tankartar-garna-emot-tipsrad
Ha dem så att de kan se varandra och låt dem bara träffas på neutralt område. Det är lättare för honor att flytta in till hanar än vad det är för en hane att flytta till honor eftersom honor är mer revirbenägna
Man vill också få dem att associera bra saker med varandra så när du ger dem hö, lägg dem på ett ställe så att de kan se varandra medans de äter. Ta kiss och bajs med strö från den enas toalett och lägg det hos den andra, samt tvärtom. Byt ut saker, t ex trähus mellan varandra så att de får tillgång till varandras dofter. När du ger dem godsaker, ge dem samtidigt så att de kan se varandra medans de äter
- Redigerat 2025-03-28 15:12 av [Flodbis]
Jag har läst att man ska kleta banan på deras huvuden och då tvättar de varandra och så blev de vänner