Lite tankar,tar gärna emot tips/råd
Jag har frågat innan och är tacksam för alla svar. Men jag velar ff över att skaffa en vän till mayhem. Bara för ni ska få fulla bilden: jag är hemma om dagarna nu. Men planera att börja jobba. Som mest ha jag varit iväg ifrån 10-18 och det har inte varit uppskattat. Är jag iväg sålänge så lämnar hon inte min sida på 3 dagar. Jag kommer börja jobba igen. O jag oroar mig över att hon ska bli deprimerad när jag är iväg,men jag är inte säker på att en kanin till är rätt väg. Dels för jag inte vill bryta vårat band(egoistiskt men sanningen)
Tänk om hon slutar sova med mig osv om hon få en vän,o om dom håller sig till sig själva så är jag rädd att de kommer bli mer "mata,städa bur relation"
Eller om de skulle avsky varandra, går det o leva med 2 kaniner separat i samma lägenhet?hon är helt fri men isf hade den andra kunnat leva i bur o de skulle va ok?för de jag haft kontakt med:de vill bara bli av med deras så skaffar jag en till så kan jag inte bara göra mig av med den när den väl är köpt så jag få sköta introduktion själv. O jag är överdrivet överbeskyddande så hela saken att skaffa en till är skrämmande för mig men för hennes del så behöver jag ordna detta. Jag hade kunnat ha kanin nr 2 i bur ute om de inte fungerar ihop,men de känns fel o ha en lös o en i bur men de borde va vanligt?
Eller är de vettigare o lära henne att jag är iväg vissa tider o försöka o få det o bli enklare för henne?
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Jac kollar videor om deprimerade kaniner,o jag kan inte veta hennes ålder så jag kommer aldrig till 100% kunna känna igen vissa tecken så de oroar mig. Jag är säker på att hon mår bra i dagens läge,men framtids mässigt
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Jag troor man kan ha 2 i samma hus tills dom går ihop
Ja jag tror med det,men jag är lite löjlig när de gäller djurets känslor. Tänk om hon inte alls gillar en ny kanin,då får jag leva med dom isär i flera år. O tänker att kanin nr 2 ,den få jag nog träna lite med. Mayhem får bara vara O göra mestadels som hon vill för hon va redan rumsren,o i mina ögon perfekt
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Okej

#3: Jag tror inte att du bara kan släppa ihop dem med en gång. Jag har ingen erfarenhet av kaniner, bara av katter.
Men får vi en ny katt får dom vänja sig sakta. Först får dom sitta i varsin katt box och lukta lite på varandra - om dom vill.
Sen brukar vi ha dem i 2 olika rum, med ett galler (hönsnät snarare) i hela dörren. Då går dom oftast fram till nätet och lär kanna varandra i den takt dom vill.
Dom säger till (man märker) när dom är redo att vara tillsammans i samma rum.

#3: Om de inte tycker om varandra får du nog lämna tillbaks den sista kaninen. Skulle jag gjort med katter.

Jag fick en hund en gång. Men jag sa - jag tar bara emot honom om katten accepterar honom.
Det gjorde hon ganska snart. Klok hund som inte jagade katten eller så. :)
Jo men de flesta vill inte ha tillbaka kaninen så då blir jag fast med en till, har frågat uppfödare om man kan ha en prov period men de är inget som är intressant. Jag tror mayhem är dominant så jag vill inte skaffa en som bara bli utsatt o i en bur ifall de inte funkar ihop o jag vet inte heller om dominant stämmer förrän jag ser henne med en annan kanin. O de finns inga kaniner i området så jag kan testa o sätta ihop med heller. Här nere har dom sommar bete för kanin,men o lämna henne i flera månader, känns ärligt talat absurt. För skaffar jag en till o det inte funkar så blir det samma problem längre fram när kanin nr 2 blir själv så vet inte. Funderar på att va omplacerings hem men då är jag tillbaka på frågan om de inte trivs ihop o behöva ha en instängd
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Du kan ju prova på att vara jourhem om du skulle oroa dig för att de inte går ihop
Ibland kan det ta flera månader för kaniner att gå ihop. Tänk också på att kaninhonor är väldigt revirbenägna och det är därför lättare för en hona att flytta ihop med en hane än tvärtom (förutsatt att båda är kastrerade.) Ska man introducera båda till varandra måste det alltså ske på en neutral plats så att hon inte får för sig att försvara sitt revir.
Ja men deär en oro men samtidigt så vore de inte skadligt om jag hade haft 1 i en bur under tiden den blir omplacerad, då hade de kanske vant henne vid andra kaniner o samtidigt till o inte vara helt ensam
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#1: Bästa sättet att veta om en kanin mår dåligt är att känna kaninens normala beteende. Med det menar jag att varje enskild kanin har en egen personlighet. Glitter som var en av mina dvärgvädurar var en hyperaktiv och hoppig liten utåtriktad dam, hade hon plötsligt börjat bli mer stillasittande och tillbakadragen hade jag vetat att något var fel. Mellow, min hermelinblandning, var från början väldigt tillbakadragen och stillasittande kanin sedan han var kaninunge. Att han låg och chillade länge, drog sig tillbaka och hoppade runt försiktigt var alltså inte konstigt, medans det beteendet hade varit konstigt för Glitter
- Redigerat 2025-03-25 16:46 av [Flodbis]
#10: vad menar du nu? Förlåt jag hänger inte med
Att om jag skulle ha omplacerings hem,så skulle kaniner som omplaceras få vara i bur om de inte fungerar ihop. O de känns elakt att ha henne lös och en i en bur, förstår du hur jag menar nu? För den som är I bur hade varit I hennes revir då hon är lös i hela lägenheten men fast i en bur. De känns inte rättvist men hon hade kanske vant sig vid andra kaniner på de viset. Med ungarna så var hon färdig o ville bli av med dom redan v7. Så de sista veckorna var bara jobbigt då hon inte ville ha med dom o göra alls medan de ff ville sova med henne o för matning såklart.
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#13: Kan du inte dela upp lägenheten med kompostgaller? Det är så jag har gjort när jag introducerat kaniner till varandra. Antingen kan man ha ett galler som delar lägenheten tvärs igenom om man har en etta. Har du två olika rum kan du dela av dem med ett galler vid dörrtröskeln. Annars kan du också bygga två hagar av kompostgaller och ha dem nära varandra om de skulle försöka bråka mellan gallret, vilket de brukar göra i början.
Mitt absoluta tips? vore att bygga det så att de kan se varandra men inte få fatt i varandra så att de inte bråkar genom gallret och sedan låta de mötas då och då på ett neutralt plan t ex badrummet.
Jag har en 2a som är på ca 60kvm.problemet är att hon har sovrummet som eget rum,där är höet,maten o buren .skulle jag ha en till så blir de det rummet som de skulle få o vet inte hur känsligt det är att hon isf förlora sitt rum,då hade hon haft kök,hall,toa vardagsrummet o balkongen kvar.men som sagt ,går de inte ihop så blir det väldigt ensamt för den andra kaninen ju? Hon gillar inte ens när en toarulle dyker upp i rummet🤣
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Jag tror hon inte lider eftersom hon ändå verkar ha väldigt stort utrymme att röra sig på 🙂 Jag vet inte exakt hur layouten ser ut i din lägenhet men om sovrummet är hennes trygga plats kanske du kan dela av en bit av vardagsrummet så skulle den andra kaninen kunna ha halva vardagsrummet och rummet som ligger bredvid, exempelvis.
Jag ska posta lite exempel på hur jag har gjort
- Redigerat 2025-03-25 18:07 av [Flodbis]
Såhär såg det ut för mina två pojkar, jag var jourhem åt Kurre som skulle flytta och Gråis skulle stanna. De hamnade i samma rum i början men tänkte aldrig introducera dem till varandra egentligen. Bara ett exempel på hur man kan dela av rummet

De kunde alltså se varandra och ändå inte bråka

Mellow och Winnie var kära redan vid första ögonkastet så jag behövde aldrig dela upp det mer än såhär.

De blev genast kompisar och bodde bara såhär i 2 dagar. Rätt snart flyttade de ihop.
[
]()
Jag fick det aldrig att fungera med Glitter däremot och fick ha dem i skilda rum med två galler vid öppningen för annars bråkade de genom gallret.

Tyvärr dog mina kaniner av en smitta väldigt oväntat och jag saknar dem 💔 Men såhär såg det i alla fall ut
- Redigerat 2025-03-25 18:06 av [Flodbis]
Vad fina de var🥰vad tråkigt o höra,då ska jag tänka vidare om en kompis till henne
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#19: Tack! 💜 Jo, det var väldigt sorgligt. Hoppas bilderna kunde hjälpa dig och ge lite inspiration till hur du kan göra!