Plötsligt dödsfall av kanin
Hej! En närstående familj till mig hade precis fått hem en ny kanin, men de hann inte ens ha honom i en vecka innan han gick bort. De vände sig till mig då jag är den mest kaninkunnige personen de känner men jag var obekant med ämnet. Kaninungen hade blivit lite hängig och de Antog att det var mycket nya intryck på få dagar. Mamman i familjen gick senare för att kolla till kaninen och efter ett litet tag hade han börjat rycka lite lätt och saliv hade kommit ur hans mun. Sedan blev ”kramperna” större och tillslut var han borta. Jag tycker personligen att detta låter som epilepsi men som jag förstått det är det väldigt ovanligt på kaniner! Vi bor i Norrland i en gulsotsfri zon. Jag kan även tänka mig att han kan ha suttit något i halsen. Någon som har några andra idéer på vad det kan vara?
- Redigerat 2023-03-14 22:05 av Oppiklara
När man ser att en kanin är "lite hängig" så brukar det tyvärr vara ett säkert tecken på att den är dålig, kaniner är bra på att dölja sjukdomar och det brukar ha gått långt när man märker att något är fel. Kramperna skulle jag tro var dödskramper. Själva dödsorsaken kan ha varit vad som helst, något som kan vara vanligt med ungar som nyligt flyttat är problem med magen, t.ex. en förstoppning kan vara dödlig för kaniner om den inte behandlas i tid. Men det kan ju vara något annat också, jag hade en kaninunge som huxflux började dödskrampa utan förvarning (den visade sig alltså inte sjuk innan) och där förmodade jag att det var något som brustit invändigt.
Tror att det bästa är att skicka till obduktion, annars är det väldigt svårt att veta. Såvida man inte har mer information om föräldrarna, exempelvis att två brokade kaniner parades så att ungarna utvecklade megacolon.