Råkade klippa i pulpan
Hej hej!
Jag blir alltid smått kärrad när något händer mina pälsklingar och var nu ett bra tag sedan. 10 år? Som jag råkade klippa i pulpan på ett djur.
Han blödde en stund så jag höll mot papper en bra stund, tvättade bort blodet (misstag helt klart) så blödde det igen. Dock har det slutat blöda och han har slickat på det nu i ca 4 minuter och gör det lite då och då.
Vad bör jag tänka på? Kommer ju kolla så att det inte blöder plötsligt och har också bytt spån och fyllt på med extra för att det ska bli mjukare.
Har tyvärr inte blodstopp som det kallas just nu men ska göra det så snart som möjligt. Borde väl finnas på apotek?
Edit. Glömde etikett men har lagt det nu
- Redigerat 2022-05-14 20:34 av [EM_L]
#0: Det fungerar också med exempelvis potatismjöl om man inte har blodstopp hemma.
#1: Åhhh jag tänkte väl att jag hade hört det någonstans förut! Tack!
Lyckligtvis blöder det inte alls längre såg jag nu. Får ändå hålla koll.
Har du potatismjöl hemma? Det kan också funka som blodstopp om det skulle börja blöda igen.
Se bara till att hålla det rent där han är. Brukar sällan bli några problem (hade en kanin som slet av hela klokapseln och det läkte bra utan problem, såg bara till att hålla toalådan och sånt extra rent).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3: Ja det har jag och annars får jag köpa in nytt.
Jo kommer ihåg när min gamla kanin för flera år sedan slet av sig sin klo på något sätt och var helt okej.
Annars så rengör jag varje dag till Bevies och ser till att allt är bra med honom.
Hur gör jag med att han bara älskar att hoppa upp på grejer konstant? Är det ok? Annars får jag lägga typ hundra filtar överallt hahah.
#4: Min honas motto verkar vara, ju högre desto bättre 😂 Kan hon komma högre så hoppar hon högre! Läskigt för mig men hon verkar klara det fint. Får bara se till att platserna hon kan ta sig upp på är relativt säkra så hon inte skadar sig (dock inte lätt när hon hoppar upp på kompostgallren när de inte används). Är glad hanen verkar trivas bäst med alla tassarna på jorden.
#5: Då delar Bevies samma motto 😂 Han brukar via sin bur som han har som sitt lilla rum utöver frigående hoppa upp på mina skrivbord (har ett för att skapa saker på och andra för att arbeta). Och så vips knallar han över mitt tangentbord, stjäl pennor och ska dricka vatten från mitt glas eller något liknande.
Men ja givetvis måste jag ju kanin säkra och med han som är väldigt vild och galen så måste jag hålla stenkoll. Också därför jag är lite orolig för den lilla skada han har fått för att om han gör något dumt eller hastigt är jag rädd att det blir värre. Vill ju inte stänga in honom i buren heller för då hatar han mig mer än när jag råkade klippa i pulpan 🙄
#6: Moira lyckades googla fram en (för mig helt okänd) låt (i ett helt nytt internetfönster som jag inte öppnat) ena dagen och härom dagen lyckades hon vrida skrivbordet på skärmen så allt låg på sniskan (som tur är har jag råkat ut för samma sak förut som kom ihåg hur man fixar tillbaka det).
Försöker hålla henne borta från skrivbordet men det är inte alltid så enkelt…
#7 Hänt liknande. Bevies nästan skaffade virus på min macbook 😂 Det gäller att vara försiktig med de små rackarna.
Nä förståeligt. Kan spendera timmar i att Bevies hoppar upp igen på bordet varje gång jag tar ner honom. Tar typ 5 minuter innan han är uppe igen. Lyckligtvis så är det säkrat och sedan är det super mysigt att klia honom på huvudet medans jag skriver anteckningar för hand när jag pluggar.
Iaf så har han verkligen tvättat bort blodet själv och det blöder inte längre. Han sträckte fram baktassen väldigt fint och visade mig självmant medans han putsade sin tass 😂
Han var verkligen bättre än pappa på att tvätta bort blodet i pälsan kan jag iallafall säga. Tror det är ett misstag att man tvättar bort intorkat blod efter att blödningen har stoppad eller blodet koagulerat. Så det är nog ett tips? jag kan ge till de som ser den här tråden och råkat klippa i pulpan med.
De sköter det själva med andra ord.
- Redigerat 2022-05-14 21:04 av [EM_L]