Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 210 ggr
Ida11
0

Kanin rädd för koppel

Hej, jag har för ca 1 månad sedan köpt 2 gotlandskaniner (honor) på ca 6 månader gamla. Nu håller jag på att försöka koppelträna den ena tjejen som då är mycket snällare. När jag sätter på selen utan koppel går det jättebra och hon får även ha på sig den i hagen ett tag, men problemet är när jag ska ta ut henne från hagen. Då hon typ får panik efter ett tag när hon insett att hon inte är i sin ”trygga hage” längre, hon stampar jättehårt i backen och springer åt alla håll. Då blir jag också osäker och vet inte vad jag ska göra. Och nu dem senaste gångerna när hon vet vad som komma skall, så sätter hon sig i ett hörn och typ burrar upp sig. Skulle vilja kunna vara ute på promenader med henne men vill inte att hon ska vara så rädd. Väldigt tacksam för tips?!!

sp0ngeb0b
0

Ger du henne något gott samtidigt? Sådant brukar annars vara effektivt. Eller att träna gå med koppel i hagen först, så kanske det inte känns lika läskigt.

Jag har tyvärr inte lyckats selträna mina kaniner, har iofs inte gett det så mycket tid heller, men det är nog mycket för att jag inte är så kunnig. Så jag hoppas någon annan har något supertips :)