Vad ska jag göra?!
Har skrivit här några gånger men är så jäkla nojig.
Min kanin bajsar inte sånt där torrt och ljust bajs utan mjukt och mörkt. Vet att det kan bero på att jag inte var långsam med att introducera henne till grönsaker när vi hittade henne. Men hon äter hö ofta och mycket hon har även börjat dricka mer då jag nästan slutat mata med lika mycket bladgrönsaker som jag gjorde tidigare.
Så nu får hon endast hö för jag vill att hennes bajs ska gå tillbaka tills det vanliga. Hon har även börjat dricka mycket mer på grund av detta. Förstår det då hon bara äter torrt hö och lite lite grönsaker.
Idag fick hon lite torkade brännässlor,gräs maskrosor och knappt en matsked pellets.
Men hennes bajs är fortfarande mjukt och mörkt. Vad tycker ni jag ska gör för att fixa detta. Ta bort grönsakerna helt?
Vill bara att hon ska må bra vilket hon verkar göra men är ny kanin ägare då vi hittat henne ute osv.
Jag tror det är bäst att endast ge hö och vatten så magen blir lugn. Har du försäkring? I s f med vissa försäkringar kan du kontakta veterinär via app utan extra kostnad
Låt din kanin käka hö några dagar och långsamt introducera nytt käk senare 😊
Tar cirka 1 till 3 dagar tills man får gula runda pluttar igen. När de äter mycket grönt kan pluttarna bli mörk utanför men är fortfarande gula inuti om de går sönder.
Äter hon fint eller grovt hö? Är det mjuka, tunna strån så kan hon behöva extra fibrer, färska grenar funkar jättebra. Jag märker tydligt skillnad på hur mycket grenar/bark som går åt beroende på hur grovt hö kaniner äter. Dom brukar vara väldigt duktiga på att hitta en bra balans där dom får i sig rätt mängd fibrer på det sättet. Vissa kaniner är kräsna och vill inte äta bark från grenar som legat och torkat några dagar så man får fixa nya regelbundet.
Som dom andra säger, skippa grönsaker tills avföringen ser bra ut och introducera det långsamt sen. Fokus på gröna blad och undvik vattniga saker som gurka.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.