Kanin iFokus

Kanin

Läst 285 ggr
Fannelie
0

Ska man kastrera honor?

Vad anser ni om att kastrera honor i förebyggande syfte för att motverka tumör i livmodern? Har läst att ca 70-80% av alla honor får det någon gång efter 4 års ålder. Hqr en liten plutt som jag funderar på om det är värt det framåt sommaren kanske.

Lizziethebunny
2

Honor ska gärna kastreras. Det ger de en större chans att få ett långt och bra liv. Det hjälper de också med andra saker.

Maleficum
1

Det finns många fördelar med att kastrera en hon kanin så jag tycker helt klart det är värt det!

Hitta bara en kanin van klinik. :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
1

Det är inte så hög siffra men är stor risk ja
Kastrering förespråkar jag både på honor och hanar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arcade-Foodie
1

Det är en hög risk men ofta tar kaninen inte skada av det och dör av annat. Finns vetenskapliga studier att de utvecklar cancer och risken ökas ju äldre de blir.

Men fördelen med kastrering t.ex. slippa stressen av hormoner som håller på med en och falsk graviditet gör mycket 😊

Se bara till att hitta en bra kaninkunnig veterinär, så blir risken väldigt liten att kaninen går bort under sövning. Men du ska vara medveten om att de finns en risk.

Fannelie
0

Tack alla, då känns det som rätt beslut!

Fridaaaa
0

#4 Det stämmer inte. Livmodercancer har dödlig utgång om de inte "hinner" dö av annat.

Arcade-Foodie
1

#4 De beror på vad för cancer, nämner inte livmoder cancer.

Alla djur skulle få cancer, de bara beror på hur gammal man lyckas att bli —> ökad risk för varje år.

Kanske skulle ha använt tumörer för de är en mer korrekt benämning istället för cancer när jag skriv, då det finns bening och malignt. Kan mycket väl vara att de är benigna tumörer i forskning de fick fram, vilket orsakar inte att kaninen dör men de finns en risk att de utvecklas till malignt 😊

T.ex. Vårtor är en benign tumör.

Fridaaaa
0

#7 Nu pratar vi om livmocercanCer och inget annat

Arcade-Foodie
0

#8: Frågan var livmodertumör och inte livmodercancer. De är två olika saker och jag sa själv att jag använde fel ord för att göra det mer korrekt.

Om jag sa livmoder cancer yup de dör kaniner av men bör ha använt tumörer istället för de skulle varit den korrekta benämningen när jag förklarade innan med att kaniner ofta dör av annat.