Encephalitozoon cunicul! Och andra frågor
Hej jag har några funderingar. 1, förstör kanin kiss allt typ utav golv? Sett världens hemskaste bilder på golv som folk försökt få rent men som fläckat sig enormt av kaninens kiss. Jag har vad jag tror är Linoleumgolv, och ska ha en stor valp Hage som bur till kaninen isåfall. Med fleece som underlag men ändå kanske kommer åt och råkar kissa på mitt golv… 2. Är det sant att kanin kiss luktar hemskt? från en skala från 1-10 en 10a. Kommer ha kaninen i sovrummet, orolig att de ska lukta så hemskt som alla skriver. 3. Läste om sjukdomen Encephalitozoon cunicul, som är vanligt förekommande hos kanin men som inte alltid uppvisar symptom men som kan smitta människor med sämre immunförsvar. Och sjukdomen är ju helt sjuk om man får en parasit som förstör ens organ i kroppen. Är det bara hiv patienter som drabbas? Har ni haft sjukdomen hos era kaniner? Har ni blivit sjuka själv? Hur tänker ni kring sjukdomen? 4. Mjällkvalster ger de håravfall på människor också? 😊
1. Golven förstörs inte om du torkar upp direkt när en olycka händer. Mina kaniner går på låda och det var bara i början när jag höll på att träna den så skedde några olyckor. Jag städar med vatten och vinäger/ättika kur, så att få bort kiss doft och sånt. 2. Så länge man har bra strö i lådan och städar regelbundet så kommer du bara känna hödoften och inget annat. Mitt rum doftar alltid hö, väldigt bra kombination när man är gräs och hö allergiker. 3. Inga av mina kaniner har haft det. Men om du inte har nedsatt immunförsvar så har du inget att vara oroligt över om din kanin blir sjuk. Men har bara ägt 5 kaniner och haft kaniner i 13 år. 4. Vet inte men tror inte man tappar hår, då mjälkvalstern försvinner om ditt djur behandlas. Då du själv håller rent och tvättar dig.
#1 tack snälla för svar! Kan jag ha en plastmatta under filtarna och så på resten av golvet i mitt sovrum? Valphagen är i höjd 60 cm och orolig att kaninen kanske hoppar över och går omkring och kissar ner rummet medans jag är på jobbet. Vad tror du? Haha. Tänker om jag är 8 timmar sen efter olyckan hänt är väll golvet kört? Haha. Sen de här med immunförsvar. Jag tänker man har ju nedsatt automatiskt när man är förkyld eller man har mens, men enligt vad jag läst så handlar de om folk som har blivit smittade men hade immunförsvaret nedsatt pga hiv och transplation och även cancer behandlingar. Vet du om man kan smittas bara för man har mens t.ex?
#2 Du behöver ha en alltid svag immunförsvar eller ha en underliggande sjukdom som gör att ditt immunförsvar inte orkar skydda sig själv. Så mens kommer inte påverka ditt immunförsvar mycket. Du kan använda plastmatta och träna din kanin att bli rumsren, du kan även använda puppy pads. Tar ungefär 1 månad att träna men om du skaffar en unge. Så tar det nån vecka, sen i tonårsperioden börjar de markera och då gäller det att du städar hela tiden och håller rent. Runt 1 år lugnar hormonerna ner men rekommenderar att kastrera din kanin, så kan du slippa den jobbiga hormonella perioden och de blir lättare rumsrena. Att din kanin hoppar över beror helt på din kanins personlighet. Min kanin hoppar över 1,1 m och om det är högre klättrar han. Så han rymmer lätt från en Hage på 60 cm. Medan min andra kanin (500g) skulle ha svårt att hoppa över men skulle även klara av att hoppa över. Vissa kaniner brukar strunta i att hoppa över men 60 cm är något en kanin tar sig lätt över :)
Så de börjar markera revir vid tonåren? Och hörde någonstans att de är svårare att göra en kanin rumsren om hen har plädar och sånt omkring sig, för den kommer vilja kissa där de finns uppsugningsförmåga, stämmer det?
Kan jag använda mig utav maskerings film som målare använder för o täcka saker i sovrummet? Eller är de giftigt för kaniner?
#5 Om du tränar din kanin att bli rumsren så ska det inte finnas några mjuka saker nånstans. De ska inte bli tillåten vara uppe på sängar och soffor utan uppsikt. De markerar alltid revir när hormonerna sätts igång, vissa kan även bör skvätta om man har otur. Men inga av mina kaniner har gjort det, de jag har hemma är frigående och skuttar omkring :) Vad ska du använda maskeringsfilmen till?
Tänkte täcka hela golvet i mitt sovrum. Så ifall kaninen kissar så drabbas inte mitt golv under perioden då jag försöker få kaninen rumsren. Hon är 8 veckor:)
#8 Aha, du kan se om det fungerar :)
1. Inte haft problem med att kiss lämnar fläckar på golvet speciellt inte om man torkar upp det så fort man ser det (då har jag haft hona med kull helt lösa i vardagsrummet under uppväxten och fick torka en hel del kiss).
Vill man vara lite extra säker så kan man ha något underlag tex matta med gummibotten (som hallmattor brukar ha) eller ha någon form av gymmatta/gummigolv/pussel matta (ger dessutom lite avlastning till kanintassarna) och vill man då vara extra säker kan man ha nån form av plast under det.
Skulle det bli lite kalkavlagring kvar på golvet efter man torkat kan man ta lite citronsyra utspätt i varmt vatten och torka med (funkar super som avkalkning i toalådan också), fukta stället och låt verka en kort stund och sen torka (med tex en svamp).
2. Håller man toalådan ren så luktar det inget speciellt framförallt inte hos kastrerad kanin. Okastrerade hanar kan ha en lite fränare doft som kan vara rätt stark (många ogillar det men själv kan jag faktiskt sakna den doften).
3. Min kanin har E. cuniculi och jag är inte ett dugg orolig över det för egen del. Min kanin är född med det (blev smittad av mamman i livmodern och är därför blind), han är snart 6 år och har levt frigående inomhus med mig sen han flytta hit som 9 veckors unge.
4. Mjällkvalster smittar inte till oss människor.
#5 Alla mina kaniner har blivit rumsrena även om de haft tillgång till mjuka sköna platser (som soffa och mattor och liknande). Min nuvarande började jag träna genom att ha flera lådor utplacerade och allt eftersom minskade jag antalet. Min föredrar om det ligger hö eller halm i lådan (eller allra helst vill han hoppa ut på tomten) och sätter jag fram en extra låda så kan han använda den men han kissar inte på det stället om jag senare tar bort lådan igen. Dock om jag har en supermjuk matta precis utanför sin toalåda kan det ibland hända en olycka där.
Har dock tyckt mina hanar varit bättre på rumsrenheten än mina honor.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu