Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 337 ggr
Russinlimpa
0

Kastrera äldre hona

Kastrering 3-4år gammal hona. Lösgående inomhus. Hur hade ni gjort? Gjort det nästa månad trots att det är sommar och det kan bli varmt? Eller vänta tills i höst när det är svalare?

Hamstertjejen123
0

Man ska inte kastrera honkaniner som är över 4år

Morötterna
0

Om honan är i bra kondition och bra hull skullejag kastrera hos en kanin kunnig veterinär. Men det finns alltid risker.

Linnea777
0

3 till 4 år behöver inte vara en hög ålder för en kanin:) Så länge honan mår bra och har bra kondition går det förhoppningsvis bra.

Russinlimpa
0

#1 Frågan är inte om jag ska göra det, frågan var när. :) #2 Skulle säga att hon är normal i hullet, har inte haft möjlighet att väga henne. Man ser dock skillnad. Hon bodde tidigare i bur och åt mycket pellets så då var hon ju självklart tjock. Hos mig har hon ätit bara hö och är frigående inomhus. Har en hakpåse som bara är hud och päls, antar hon fått den på grund av att hon haft ungar och ätit massa pellets. :) Finns ingen kaninkunnig veterinär i vårt område men kliniken jag tänkt gå till kastrerade nyligen min hane helt utan komplikationer. Dem söver honorna med gas och ger recept på metacam. #3 Jo hon är frisk och kry, skulle dem märka något innan kastreringen så får dem ju avbryta. :) Frågad även i en grupp på Facebook där folk var väldigt stöttande, tid ska bokas senare idag.