Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 582 ggr
Lakritsstjärna
0

Ögoninflamatin orolig

Nu haren kanin som är 6 år gammal fått ögoninflamatin i båda ögonen. Orolig att det skulle vara kaninpesten eller är det vanligt med ögoninflamatin?

Kaninen Florian
0

*Ögon inflammation

Har faktiskt ingen aning, fy vad hemskt o inte veta!

Arcade-Foodie
2

Du borde ta kaninen till en veterinären, då du hade nygligen en kanin som dog helt plötsligt.

Pyttelite
2

Är dina kaniner vaccinerade? 

Du behöver ta kontakt med en veterinär så att du får klarhet om vad som kan vara orsaken.

Jag förstå ratt du är jätteorolig - kan du isolera kaninen så att den inte går tillsammans med de övriga om du har flera?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Lakritsstjärna
0

Den som dog hade inte ögoninflamatin. Det såg mer ut som epilepsi. Veterinären är stängd i dag men ska ringa i morgon men är orolig nu så därför jag frågar här nu om någon har varit med om liknande eller känner igen symptomen. Är så orolig för att det ska vara kaninpesten men vet inte vad den ska ha kommit ifrån. De bor ute men har inte vaccinerat dem. Helt missat att man borde ha gjort det, hade inte så bra koll på kaninpesten. Det rör sig inte mycket andra kaniner där vi bor. Mest katter och rävar springer utanför

Pyttelite
0

Förstår att du är jätteorolig - om du kan skulle jag rekommendera dig att du isolerar den från dom andra.

Kaninpest är ett virus och det smittar antingen via direktkontakt eller via insekter eller fåglar.

Det är dessutom anmälningspliktigt om det skulle vara det men det reder säkert vetten ut i så fall men det är viktigt att du tar kontakt med vetten. 

Nu vet vi ju inte om det är Kaninpest men det låter inte jättebra - hoppas att den piggnar till.

Hur är det äter och dricker den som den ska?

Pyttelite
0

Hur har det gått med din kanin mår den bättre idag?

Lakritsstjärna
0

Ja den mår bättre idag och ögonen var inte lika kladdiga. jag har stödmatat med criticlal care så jag är säker på att han får i sig. Han har gått ner lite han är en liten hermelin och brukar väga lite över 800g väger han bara 748g. Han har haft svårt att hålla vikten tidigare så brukar väga han lite regelbundet. Nu när jag separerat kaninerna så tappade han matlusten direkt han hamnade själv.

Pyttelite
0

Hoppas att han repar sig och att det går åt rätt håll. Tror att du ska fortsätta att hålla honom från de andra ett tag till även om han gillar sällskap. Tror att du också behöver höra med vetten om du inte gjort det än för säkerhets skull.

Lakritsstjärna
0

Jag har tid i morgon för det fanns ingen tid i dag

Pyttelite
0

Jättebra att du har en tid - lycka till båda två imorgon. Det brukar vara minst lika jobbigt för den som följer med sitt djur till sjukan.

Silversongshoppkaniner
0

Hur gick det? :)

Pyttelite
0

Hur mår du och hur mår dina kaniner?

Hoppas att allt är väl med er båda!

Lakritsstjärna
0

Det här gått bra. Veterinären nu de konstatera att det i te bar pest. Han hade helt enkelt ögoninflamatin och han var snorig. Hos kaniner kan det tydligen vara ganska alvarligt efter som de inte kan andas genom munnen. Han fick pencelin och är redan bättre

Pyttelite
0

Härligt att det slutade så bra!