Vitaminer till kanin
Hej, jag undrar vad för saker man kan ge till en kanin så de får nyttiga vitaminer i sig. Har försökt att ge sallad som ruccola,sallat, spenat men min kanin får så himla lätt lös avföring och massor av nattbajs. Svårt att portionera salladen då han reagerar olika, spenat kan han äta ganska mycket av, ruccola några blad och så vidare. Han får 1-2 tranbär/papaya som godis, och har planer till sommaren att torka svarta o rödavinbär, hallon, blåbär och fixa rönnbär senare med. Då de sägs ha bra vitaminer, han får inga problem av att äta bär och frukt. tänkte torka själv för mycket i affärer tillsätter socker. Har torkade nässlor och maskrosblad men det rör min kanin inte ens, han luktar och vänder ryggen. Han äter pellets på morgonen och grönsaker på kvällen, om jag går upp sent på dagen blir det bara pellets och en tranbär detta är för att undvika lös avföring som han kan få av salladen när utfodringen av pellets ligger för nära. För övrigt under dagen har han fina fiberrika pluttar, så länge han får pellets 5-8 på morgonen och sallad runt 6-8 på kvällen är sallad. Finns det någon vitamin tillskott man kan ge istället?
Jag undrar vilka grönsaker som innehåller bra vitamin mängd och är nyttiga för en kanin ^^
Ge honom lite i taget. Om han inte är van vid grönt så vänj honom genom att först ge ett blad i två dagar sen två blad om dagen och sen tre om dagen.
Aha, Tack för tipset ^^