Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 406 ggr
Zvintos
0

Flytta hona+ungar, ålder?

Har letat efter en liknande tråd, men hittade den inte.
Ska hämta en hona från en uppfödare utanför uppsala den 8 december.
Problemet är att honan med största sannorlikhet är dräktig genom en tjuvparning och ska ha ungar inom de närmsta 2-3 veckorna.
Ungarna kommer då vara max 1 vecka gamla.
Är det för tidigt för dem att transporteras från uppsala till dalarna?
Ska jag vänta någon vecka till?
För i sådana fall måste jag lösa transport på annat vis.

KajsaM
0

Kommer dom transporteras tillsammans med mamman? :)

Zvintos
0

#1: Jajemensan, det kommer dem. Glad

Trasdocka
0

Jag skulle inte själv transportera ungar fören de var minst 4 veckor men kan inte heller hindra någon annan från att göra det ena eller andra :) Men en veckas ungar skulle jag absolut nte rekomendera att transportera, skulle inte ens rekomendera att byta bur på en hona med ungar fören ungarna var minst 3 veckor, men det är ju jag det =) Ring till vetten o hör vad de anser, o sen kan du ju kolla på kanin-net, det finns några helknasiga människor där, men också en hel del med ovärdelig information i sig :)

[Kaninfluff]
0

håller med #3

Romana_12
0

Håller med till 200 princent med #3

Nicolina
0

Varför inte hämta honan innan beräknad födsel… Måste ju vara mycket bättre för honan att få komma till dig, boa in sig och få sina ungar hos dig. Men det kanske knasar sig med tranport då?

Zvintos
0

#6: Vi har inte råd att åka förrän efter den 27:e och då finns det risk att hon redan fått ungarna. Är ju inte helt 100%-igt att hon är dräktig, men om hon är det beräknas ungarna komma tidigast om 2 veckor.

Såg jag skrev fel i #0.
Ska stå att ungarna kommer vara MINST 1 vecka gamla, inte max.
Har ungarna kommit om 2 veckor, så är ungarna 1,5 vecka den 8/12.
Annars får jag verkligen hoppas att min lillasyster kan ta med sig honan när hon kommer och hälsar på i jul (den 21:a kommer hon).
Ungarna kommer då vara mellan 2,5-3 veckor.