Kanin och marsvin?
Skulle vara skoj att se vad kaninfolket har för åsikter om att man har kanin och marsvin ihop.
Vill gärna veta om ni är för eller emot det,
och vilka för/nackdelar ni tycker det finns med att ha kanin och marsvin ihop.

Nackdelarna är att kaniner och marsvin inte talar samma språk, de har lite olika näringsbehov, kaninen kan råka skada marsvinet eftersom de ärstörre och starkare. Dessutom behöver marsvinet en marsvinskompis. Så jag tycker nog att (minst) två marsvin i en bur och kaninen i en annan bur.
Fördelen för ägaren är väl att det bara behövs en bur…
#1 Väldigt skönt att höra att (vissa?) kaninmänniskor, även har samma uppfattning som de flesta marsvinskunniga människorna=)
Har just varit en livlig diskussion inne på MIF, där vissa påstår att deras kaniner och marsvin trivs så bra ihop.
Men trotts det inte vill ge ETT enda exempel på vad det är som visar att de trivs så bra, mer än att "min kanin har inte skadat marsvinet än".
Håller med dig totalt att marsvin och kanin inte ska hållas tillsammans, detta tycker jag:
- De talar inte samma språk.
- Har olika näringsbehov
- Kaninen kan lätt sparka marsvinet så det skadas allvarligt, vilket kan leda till döden.
- Kaniner kan vara bärare av en luftvägsbakterie (Bordetella Bronchiseptica) som hos marsvin kan leda till döden.
- Marsvin ska bo tillsammans med artfrände, inte behövas tvingas ihop med andra djurarter.
- Kanin och marsvin har absolut inget gemensamt + att det främjar absolut inte marsvinet på något vis att gå tillsammans med kanin, utan det innebär bara stora risker för marsvinet.
Vill gärna höra fler åsikter ifrån folk som har stor kanin vana=)
Kaniner och marsvin bör inte bo ihop. Det finns ju fall där det funkat, men man kan ju aldrig vara för försiktig. Dem flesta argument jag har hört är att "Men min kanin skulle bli sååå glad om den fick bo med ett marsvin!" Hur kan man veta det? Om man aldrig låter kaninen prova att bo med ett marsvin så kan ju inte kaninen sakna det heller.
Sen kanske det händer något som gör att kaninen får panik, rejsar runt i buren och av misstag råkar trampa ner marsvinet. Eller att kaninen bara gör ett glädjeskutt och råkar träffa marsvinet med en spark, osv, osv.

vi hade min lillasysters kanin tsm med våra tre marsvin förut och det funkade bra, ett ex på att iaf kaninen gillade marsvinen var att hon satt och slickade dom. Men som sagt de är ng mest nackdelar kaninen skadar lätt dom små marsvienen och så ska dom ju äta olika mkt ..
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Det brukar oftast funka bra, men det är mycket bättre med djur av samma sort & ha ihop. Kanin & marsvin äter olika mat, talar olika språk. m.m. Så det är liksom ingen idé, dom känner inte av varandra ändå. det är bara stora risker att någon blir skadad, oftast marsvinet.
#4 Jag vet som sagt inte mycket om kaniner och kan därmed inte uttala mig om de främjar dem att ha sällskap med ett/två marsvin.
Men eftersom jag inte fått ett enda svar på hur man ser att marsvinet trivs med kanin, så är det ju nästan klart att marsvin inte trivs ihop med kanin, vare sig om de är två stycken eller ett (vilket jag hoppas man inte har då det är ett brott mot djurskyddslagen).
Det enda argument som finns är att kaninen inte skadat marsvinet, nej visst det kanske beror på att kaninen är snäll, men marsvinen mår ju inte bättre för det.
Rätta mig nu om jag har fel!
Men är det inte ofta så att kaniner är väldigt svåra att få dem att samsas med andra kaniner? Utan det händer ofta att kaniner får vara ensamma pga. att de inte fungerar ihop med andra kaniner?
Jag tror ju att det är en orsak till att det finns så många ägare som har just kanin och marsvin tillsammans, för att just de ska få sällskap av varandra, men borde de liksom inte tänka lite längre? Att kanin och marsvin är två helt skilda arter, och bara för att de inte bråkar betyder absolut inte att de trivs tillsammans!
Att sätta ihop två olika arter ska ju främja djuren i fråga, inte människan.
#5 Precis det "fungerar bra" för att kaninen/marsvinet är snällt och inte vill bråka, inte för att de tycker om varandra.

#6 ja oftast är de så min maja är mamma till syrrans missan och dom bara juckar på varandra så det går inte att ha dom i samma bur.. endast i rastburen tsm om man har koll på dom.. Och sen om den ena kanin trttnar på att den andra är på hela tiden då börjar dom bråka ibland så man måste ju ha koll … Sen är de ju som du säger ingen kan ge ex på att marsvinen gillar kaninen bara tvärtom.. Och håller med om att de är helt fel att köpa en kanin och sätta ihop med ett marsvin..
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Jo men det kan funka. Ja hade en kanin och 2 marsvin i samma bur o det funka ganska bra. Problemet va att marsvinen klättra upp på kaninens huvud så att pälsen kring ögonen försvann.
min kompis har sina marsvin med sina kaniner dom älskar varann har bott så hela livet säger hon fast mina marsvin bor inte med våra kaniner eftersom mamma säger att kaninerna kan döda marsvinen…. och så bor våra kaniner ute och marsvinen inne

#10 Jag tror inte att de älskar varandra. Hur vet du det? En kanin känner inte av marsvinet på det sättet, bara att den finns där. En kanin kan t.ex älska ett gosedjur. Det är samma sak, de kan inte prata med varandra.
Kaniner kan döda marsvin så din mamma har rätt!
hon säger att dom älskar varann jag vet inte men dom brukar sova brevi varann och slicka på varann

Tycler inte att dem ska vara tsm! Två helt olika arter o dessutom är marsvinet gnagare och kaninen ett hardjur.
Jag förstår inte varför man överhuvudtaget sätter ihop 2 djur som inte ens tillhör samma ordning eller art. Marsvin är gnagare och kaniner är hardjur. varför skulle de vilja bo ihop?
De har olika behov vid foder och kommunicerar olika. De kan inte förstå när de varnar varanda och kaninen kan med sina starka bakben sparka ihjäl ett marsvin eller ge livshotande skador.
Bara onödiga risker.
Vill man ha både ha marsvin och kanin- skaffa olika burar.
- Mvh Emma

Jag tycker inte att man ska ha marsvin & **kanin ihop.
**De talar inte samma språk & förstår varandra inte. De kan, som KvirrZ säger, inte förstå när de varnar varandra och en kanin har starka bakben vilket den kan använda till att sparka ihjäl ett marsvin. Marsvin är av naturen ofta ganska glupska och många kaniner tvekar inte att köra iväg marsvinet från matskålen.
Onödiga risker helt enkelt. Jag har två marsvin & tre kaniner. Engla & marsvinen funkar jättebra ihop, hon slickar dem och putsar dem. Trots det har jag dem aldrig i samma bur eller tillsammans utan uppsikt. De är ute tillsammans korta stunder då & då. Kaninen kan RÅKA skada marsvinet.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Dessutom kan kaninen råka skada marsvinet utan att det är meningen.
- Mvh Emma
Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Men om man nu ska ha marsvin och kanin ihop ska de vara minst 2 marsvin och en kanin. Marsvin måste ha sällskap med ett annat marsvin, man kan inte bara säga att "mitt marsvin har tillräkligt mycket sälskap för den bor med en kanin."
Sen om dom bråkar eller så ska man så klart sära på dom men om dom verkar trivas och kanske ligger och gosar tycker jag nog det är OK.
Jag är inte så insatt men, men…..

**Hur stor bur har du till dem?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Jag tycker det är djurplågeri att ha marsvin & kanin i samma bur, speciellt om det bara är ett marsvin och en kanin (och i det läget håller även lagen med).
**SMF 237 Sweet Dream's

*Putt*
Hade varit kul/intressant att få höra fler åskter angående detta från kaninfolket.
**SMF 237 Sweet Dream's

Tycker inte att man ska ha dom tsm.
det är liksom "fiender" eller kan vara, som du skulle bo me en mördare :/, kanske inte så bra gemförelse men endå..

Jag tycker att man göra en liknelse med att stänga in en människa och en apa i ett rum ett helt liv är lika med att ha ett marsvin och en kanin i en bur ett helt liv.
Vi har haft samma diskussion inne på MIF och då var det några som inte tyckte att människa/ apa var en så bra jämförelse eftersom vi är mer lika än marsvin/kanin så där ändrade vi oss till att säga människa/noshörning ist:-)
**SMF 237 Sweet Dream's
#24, japp, jag e medlem där åxå , såg det.. ^^
men jag tycker inte att man skall ha kanin och marsvin tillsamans
#24, apa/människa tyckte jag var en alldeles ypperlig liknelse!:)
Och jag tycker som de flesta här att kanin och marsvin inte ska bo tillsammans, av en rad olika anledningar som många tagit upp redan :)