Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1131 ggr
Emmah92
4/30/17, 8:06 PM

hjälp! hitta min kanin död med två av 5 ungar

jag hittade min kanin död i morse med två levande och tre döda ungar! 

jag har en hund som diar sina valpar just nu och har gett dom lite mjölk från henne. kommer det att fungera eller måste jag hitta någon annan slags ersättning?

Annons:
emmafemma05
4/30/17, 8:47 PM
#1

Vet inte om det funkar… Köp gärna kattmjölksersätning på apotek. Hoppas de överlever!

_Fisken
4/30/17, 10:10 PM
#3

Varför dog kaninerna? Har hunden stressat dem?

Emmah92
5/1/17, 8:45 AM
#4

jag har ingen anin!:( nej hunden är i ett annat hus inte nära mina små djur. de va massablod i hela buren. hon låg o mådde jätte dåligt dagen innan kännde på mej att nått va fel.

Emmah92
5/1/17, 8:48 AM
#5

jag ska köpa erkättning i morgon just nu ger jag från min hund… kan man ta vanlig röd mjölk läste jag? om man kokar den o låter den svalna?

HalmbyDjurgård
5/1/17, 6:27 PM
#6

Kan det vara RHDV/RHDV2? Isåfall är man skyldig att anmäla..

Annons:
kaninpiss
5/3/17, 2:41 PM
#7

Hur går det med kaninungarna? Lever dom?

sandraHe
5/3/17, 3:37 PM
#8

(från Djurhörnan)

Om honan dör…
- Fostermamma: Helst ska ungarna placeras hos en annan kaninhona som redan har egna ungar. Störst chans att detta ska lyckas är om ungarna är yngre än 2 veckor, och att fostermammans ungar är max 2 dagar yngre eller äldre. Ungarna ska helst ha samma doft som fostermamman, så man kan gnida dem i hennes päls, eller så kan man sätta en liten droppe parfym på fostermammans nos så hon inte känner skillnad på dess doft

- Stödmata: Om du inte har någon fostermamma, kan du mata kaninerna med mjölkersättning. Kaninhonans mjölk är proteinrikare och fettrikare än ko-mjölk. Det ska finnas en färdig blandning att köpa (hör med djuraffären, apoteket eller veterinären). Du kan också göra en egen blandning. Välj något av recepten nedan: 
Recept 1: blanda en äggula, 240 ml torrmjölk, 240 ml vatten, 5 ml honung och 5 ml vitamin-mineralblandning. Enligt vet. 
Recept 2: blanda 4 dl filmjölk, 1 dl vispgrädde, 1 dessertsked honung upplöst i 3-4 matskedar kokande vatten. Enligt kaninuppfödaren Åke Johansson 
Recept 3: blanda 1 ägg i 250 ml mjölk.

Man matar ungarna 2-3 ggr per dygn. Ungar som är några dagar gamla ges max 5 ml per dag den första veckan. Mängden ökas sakta till 15 ml vecka 2, och till 25 ml vecka 3. Mata försiktigt så maten inte hamnar i fel strupe! 
Tvätta området runt ändtarmsöppningen med bomull fuktad med ljummet vatten för att stimulera tarmen.

Lycka till med de små och se till att hålla dem varma!

Upp till toppen
Annons: