Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 7820 ggr
eelliieeee
3/22/17, 4:34 AM

Hjälp! - övergivna kaninungar

Min hona fick inatt tre små ungar. En dödfödd och två levande. Hon födde dem på min matta och bara lämnade dom där. Hon hoppar på dom och verkar helt obrydd och omedveten om deras existens. Igår gjorde hon ett bo i sin bolåda men det är borta och ungarna ligger ju som sagt på min matta. Jag har väntat 5h på att hon ska göra något men icke. Vad ska jag göra? Ska jag avvakta mer eller försöka hitta någon annan med ungar som kanske kan lägga mina två hos hennes/hans honas ungar? Eller ska jag försöka mata dem själv och ta hand om dem? Är rädd att de fryser ihjäl. Det är min honas första kull och jag tvekar starkt på om hon kommer börja ta hand om ungarna. (jag har inte stört henne eller tagit i ungarna så orsaken till varför hon verkar ha övergett dem är oklar)

Annons:
eelliieeee
3/22/17, 4:47 AM
#1

Jag har nu lagt de två levande ungarna i bolådan så att de kan värma varandra. Gjorde ett litet bo till dom av bara hö eftersom hon inte plockat päls. Har massa päls från andra kaniner som jag kan lägga i men vill avvakta till imorgon bitti ifall hon skulle ta hand om dom. Jag lyfta i ungarna med papper som jag gned in med honans doft så att ungarna inte luktar människa. Vet inte om jag gjort rätt men ungarna låg i varsin ände av mattan och började bli kalla så tänkte att jag skulle göra något iaf. De är nu pigga och rör på sig i boet. Hoppas hoppas att hon vill ta hand om dem!

eelliieeee
3/22/17, 7:19 AM
#2

Fortfarande är hon helt omedveten om sina ungar.. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till

[EM L]
3/22/17, 7:42 AM
#3

Är dom runda om magen  och fina i färgen? Om dom är det så hr hon diat dom.

Men har dom inte runda magar och är gråa i färgen så har hon inte gjort det.

eelliieeee
3/22/17, 8:34 AM
#4

Dom är inte runda om magen tyvärr. Så fort apoteket har öppnat ska jag dit och köpa kattmjölksersättning. Har gjort ett bo med massamjuk päls från mina andra kaniner och fixat. Hoppas de lever tills dess att jag kommit hem från apoteket. Om de blir svagare får jag försöka få dem att dia från mamman. Tack för hjälpen!

tixEntry
3/22/17, 10:08 AM
#5

Jag har ingen egen erfarenhet, men det är viktigt att ungarna är varma, får mat och verkar friska.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

HalmbyDjurgård
3/22/17, 12:49 PM
#6

Har sett filmer på youtube om hur man matar ungarna genom att lägga mamman på sidan och håller i henne i nackskinn och över baken/ryggen och lägger ungarna till spenarna. Har aldrig prövat själv men jag har sett på filmer att det funkar när inte mamman diar frivilligt!

Annons:
eelliieeee
3/22/17, 1:03 PM
#7

#5 #6 Tack för tipsen! :) Jag har matat ungarna med kattmjölksersättning samt maserat med fuktig tops runt analöppningen. Den ena ungen drack lite drygt en milliliter och den andra som är mycket svagare fick bara i sig några droppar. Den var också lite kall så jag bäddade ner den ordentligt i boet bredvid den andra ungen och nu står de på golv med golvvärme. Hoppas fortfarande att honan ska boa och fixa så att hon eventuellt (om hon accepterar dem) kan ta hand om ungarna. Hade tidigare en kanin vars ungar frös ihjäl pga att hon inte boade men när vi tog bort ungarna byggde hon ett jättefint bo med päls och allt, tyvärr var det redan för sent då. Men jag hoppas att min lilla Doris ska göra detsamma innan det blir för sent.

iWontBite
3/22/17, 2:45 PM
#8

Det är svårt att föda upp kaninungar för hand och speciellt om de inte fick någon första di av mamman, men försök se till att de äter ordentligt och håller sig varma, finns det ingen päls att värma sig i så lägg dem i några varma tyger eller liknande. De flesta andra djurs mjölk är inte lika näringsrika som kaniners, så du kommer få mata dem betydligt oftare än en kaninmamma skulle göra. Här är ett recept på mjölksersättning från en kattuppfödare du kan göra hemma:

- Koka 1dl standardmjölk ("röd" mjölk) eller kaffegrädde - 1msk Maizena - 1msk Druvsocker Låt svalna till rumstemperatur och tillsätt ½ matsked smör och ½ äggula

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

HalmbyDjurgård
3/22/17, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har precis fött upp en kull med 7 chihuahuavalpar med flaska. Det var fruktansvärt jobbigt första veckorna! Varannan timme skulle de ha mat i början och när jag var klar med sjunde valpen så hade det gått två timmar och så var det dags att börja om igen.. Inte mycket sömn då.. Jag trodde inte alla skulle överleva men det gjorde dom! Nu är de stora, starka och busiga som bara den och 4 st har flyttat hemifrån. Det är som tur är inte lika jobbigt att mata kaninungar eftersom dom äter så sällan. Men nog har man att göra ändå.. Iallafall ville jag uppmuntra dig lite att det KAN gå väldigt bra (som det gjorde med våra valpar)! Vi hoppas att allt går bra med de små kaninungarna också! ;D

eelliieeee
3/22/17, 3:43 PM
#10

#8 De ligger i päls och på golvvärme så värmeproblemet är löst som tur är! Tack för receptet! Jag köpte kattmjölksersättning och tänkte blanda i lite äggula och laktosfri grädde för att få den fetare och mer proteinrik. Visste inte att man kunde göra eget så det var jättebra att du skrev det :) #9 Kul att höra att det gick bra för dig! Jag kämpar på här och hoppas att iaf den minst svaga överlever. Får mata dem var fjärde timme eftersom de är så svaga att de knappt orkar äta och det blir inte ens 1ml åt gången. Nu när jag matade dem andra gången åt de dock mycket mer än förut. Den som är lite större har blivit lite starkare nu så håller tummarna för att detsamma ska ske med den lilla :)

HalmbyDjurgård
3/22/17, 5:13 PM
#11

Vad duktig du är! Kämpa på!! :)

Maria
3/22/17, 5:14 PM
#12

Måste de inte matas oftare än var fjärde timme?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Frosstis
3/22/17, 5:23 PM
#13

ofta diar mamman två gånger per dygn. en gång på morgonen och en på kvällen!

Annons:
Maria
3/22/17, 5:23 PM
#14

Aha

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

eelliieeee
3/22/17, 5:25 PM
#15

#11 Tack! Jag försöker så gott jag kan. Tur i oturen att jag är sjukskriven från skolan i två veckor så att jag kan spendera mer tid med att se till ungarna :) #12 Det vet jag faktiskt inte. Matade med tre timmars mellanrum första gången och tänkte låta det gå fyra timmar nu, men jag kan mata oftare också. Tänkte att de skulle få i sig 5ml mjölk var/dygn och om jag då matar var fjärde timme (=6 ggr/dygn) och de får i sig ~0,8ml/gång så blir det nästan 5ml per dygn. Detta va ju dock bara som jag gissade men om det låter som för få gånger kan jag absolut minska tiden mellan matningarna. Jag vill ju att de ska ha största möjliga chans att överleva :)

Chinesecrestedlover
3/22/17, 6:09 PM
#16

TS - vill bara säga att det kan gå bra att flaskmata kaninungar, det gjorde det för mig (eller ja, för mina föräldrar, jag var sex år då, 1990). 

Min pappa hittade två kaninungar på vår gräsmatta (övergivna av mamman som rymt från grannen) och tog in de i värmen. Den ena ungen klarade sig inte tyvärr, den fick någon infektion (de hittades vid gissningsvis två veckors ålder max, i slutet av november, nerkylda m.m.) men den andra överlevde och blev 11,5 år och var min bästa och underbaraste kanin någonsin❤️.  Har haft många kaniner genom livet men han har en mycket speciell plats i mitt hjärta. Underbar, intelligent, mysig och otroligt speciell - kanske för att han matades med Arla mjölk (japp, mellanmjölk tror jag) och fick sova i pappas mössa första tiden i sitt liv 😂

Lycka till och jag håller tummarna för att dina små ska klara sig. 

/Chinesecrestedlover

eelliieeee
3/22/17, 7:29 PM
#17

#16 Tack för att du tänder hoppet! Tyvärr hade den jättelilla svaga avlidit när jag kollade till dem efter maten. Ingen överaskning precis då den va väldigt mager och klen redan vid födseln. Den andra ungen gräver och klättrar på mig när jag ska mata den vilket den inte orkade förut så lite starkare verkar den ha blivit. Jag flyttade den till en mindre låda nu så att den inte råkar hamna utanför boet och fryser ihjäl. Har även varit ute och klippt mina långhåriga kaniner så boet är fyllt med päls. Ska göra mitt bästa för att hålla den sista vid liv och hoppas att den också kan få ett så långt liv som din!

Meja H
3/22/17, 8:41 PM
#18

Hoppas det går bra med den sista ungen då😃

Har du testat att göra så som #6 beskriver? Det kanske funkar och mamman kanske diar som vanligt efter det?❤️

(kan typ inget om det här…)

Pia-69
3/22/17, 9:18 PM
#19

Det är som #8 säger, kaninhonor har mkt mer energi i sin mjölk än andra däggdjur därför matar dom inte så ofta, så har man ingen kaninmjölk så måste man mata oftare för att de ska få i sig tillräckligt! Lycka till o hoppas det går bra för din unge! ❤


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

eelliieeee
3/22/17, 9:49 PM
#20

Äntligen lite flyt! Vi höll fast mamman och ungen lyckades äta från fyra spenar. Vi hörde hur det kom mjölk och att ungen klunkade i sig. Mamman brydde sig inte alls. Luktade inte på ungen när vi höll fram den eller något. Ungen somnade riktigt gott sen och magen är rund och go nu. Otroligt tacksam för alla tips? ni kommer med här! Det har hjälpt enormt mycket! Tack, och fortsätt gärna komma med fler saker!:)

Annons:
Tjeja
3/23/17, 5:18 AM
#21

Hurra! Vad skönt att den fick i sig lite direkt från mamman! Så bra jobbat TS! Heja heja dig och lilla ungen som är kvar! 💕 Håller alla tummar och tår för att det skall fortsätta och gå lika bra som för peppberättelserna om andra överlevare här i tråden! 💖

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

eelliieeee
3/23/17, 7:18 AM
#22

#21 Tack! Nu har det gått över ett dygn och ungen blir starkare och starkare och äter mer och mer för varje måltid. Den har fått mammans mjölk en till gång och nu sover den så sött. Tror det är bra för ungen att få lite närhet med mamman ett par gånger per dygn också. Tänker rent spontant att första dygnet är det svåraste och att det sedan blir lite lite lättare efter varje dygn som går. Hoppas hoppas att den klarar sig! :)

[EM L]
3/23/17, 7:46 AM
#23

Vad roligt! Hoppas att det blir bättre och bättre=) Jo, har du en rexkaninshona?

Har hört att dom brukar vara bra fostermammor till övergivna ungar=)

eelliieeee
3/23/17, 8:05 AM
#24

#23 ja, jag hoppas att det fortsätter gå åt rätt håll!:) Har de flesta raser men tyvärr ingen rexkanin och har bara en hona just nu så en fostermamma är svår att hitta. Det hade jag faktiskt aldrig hört innan du sa det, men så kanske det är :)

eelliieeee
3/23/17, 9:13 AM
#25

Den lilla ungen har gått från kall, svag och smal till varm, stark och rund om magen. Verkar få i sig mycket mat och kissar och bajsar som den ska. Nu är den riktigt mätt och somnade flera gånger under matningen. Sover i badrummet med golvvärme och värmefläkt just nu och den ska få sova där ett tag innan jag matar igen :)

Tjeja
3/23/17, 9:30 AM
#26

😊💗 Tummhållning tumhållning! Heja heja! 🙌 Det är toppen med värmegolv alltså! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tixEntry
3/23/17, 12:04 PM
#27

Underbart att det går bra för ungen! Se till att den fortsätter äta lagom mycket så ska det nog gå bra vidare också. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
eelliieeee
3/23/17, 7:50 PM
#28

En liten uppdatering om hur det går: Ungen är så otroligt pigg och stark nu när det är matdags! Gör försök till att hoppa och skutta emellanåt och äter nu drygt en millimiter per matning vilket också gör att jag kan mata lite mer sällan. Bor just nu i ett gästrum där elementet är på högsta värmen och rummet är väldigt varmt och skönt för ungen. Ungen har tagit mjölkersättningen tillgodo, och även den mjölk den fått från mamman, och kissar/bajsar som den ska (även om den jämt kissar på mig haha) och magen är rund och huden rosa. Små morrhår har kommit precis som korta korta pälsstrån. Håller tummarna för att den ska klara andra dygnet också :)

HalmbyDjurgård
3/23/17, 9:41 PM
#29

Åh, vad roligt att höra! Fortsätt uppdatera! :)

Tjeja
3/23/17, 10:48 PM
#30

Hurra för första dygnet! 💚 Nu håller vi tummarna för andra dygnet ska vara minst lika framgångsrikt! 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

eelliieeee
3/24/17, 4:53 AM
#31

Nu är vi inne på dygn nummer tre! Klarade andra dygnet och blir bara starkare! Vägde den nu med för första gången och med sina ynka 45 gram förstår ni kanske hur liten den är och hur otroligt klen den var när jag började ta hand om den. Åt inte överdrivet mycket det första dygnet men nu är det full fart med matningen. TVÅ milliliter klockan 12 inatt skulle den ha. Verkar som att den drömmer mycket nu med. Gör riktigt stora och plötsliga rörelser i boet emellanåt. Nu när jag har matat de senaste gångerna har den sugit tag i nappen, vilket den inte gjorde förut. Den är också mycket starkare nu och vrider och vänder sig när jag ska massera magen. Sen slutar det som vanligt med att den stensover i min hand haha :) Jag letar och letar efter någon annan i närheten med kaninungar som kan låta denna unge få dia deras hona. Har ju tvångsdiat tre gånger men nu kommer det ingen mjölk alls… Mamman har ätit och druckit ordentligt och även fått lite dill men mjölkproduktionen verkar ha avstannat. Ska prova på förmiddagen imorgon för att se om det är någon skillnad. Förhoppningsvis fungerar det då, men jag ska försöka hitta en nybliven mamma ändå. :)

Hästbäst
3/24/17, 6:44 AM
#32

Vad roligt😄. Var bor du någonstans? Har ju precis också fått kull som är på dag 3 idag.

Hästar är våra bästa vänner

[EM L]
3/24/17, 7:53 AM
#33

Vad roligt att det går framåt!

eelliieeee
3/24/17, 8:38 AM
#34

#32 Jag bor i Hjo i Västra Götaland. Var finns din lilla kull? :)

Annons:
eelliieeee
3/24/17, 1:46 PM
#35

Nu börjar mamman få lite mjölk! Äntligen! Behövde dock stödmata lite efter digivningen men bara 0,3ml ungefär. Nu ska den nog sova riktigt gott med en rund och stor mage och nybajsad haha. Pälsen börjar komma mer och mer och det ska bli intressant att se vad det blir för färg och teckning. Ser ut att vara vit eller möjligtvis någon ljusare gul/brun färg. De krulliga morrhåren växer sig längre och längre. Ska väga den efter nattmålet inatt och se så att den lägger på sig lite. Har också lyckats hitta en uppfödare i närheten med två digivande honor som lilla plutten kan få äta från om mammans mjölk sinar. Oerhört tacksam för det!:)

Hästbäst
3/24/17, 2:16 PM
#36

Okej vad bra😄. Ja de är ju i Karlskoga, Örebro län men det var tur att det löste sig från närmare håll🙂.

Hästar är våra bästa vänner

Tjeja
3/24/17, 3:25 PM
#37

Yay!!! Håller tummarna för att nån av de kaninmammorna glatt adopterar din lilla plutt också! 💓💞

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

hellah
3/24/17, 8:40 PM
#38

Ifall du har tillgång till hallonblad så lär det vara bra för digivande honor. Kanske de har slagit ut i Hjo? Lycka till  :-)

eelliieeee
3/24/17, 8:52 PM
#39

#38 Tänkte ge hallonblad men har tyvärr inte kommit än. Jag har gett dill istället eftersom det sägs ge samma effekt. Nu har ungen precis ätit sig mätt på endast mjölk från mamman. Kan därmed konstatera att mjölkproduktionen har ökat hos henne, skönt! - - - Hoppas att vi klarar hela tredje dygnet och kan påbörja det fjärde! Ungen väger nu snart 50 gram så den går upp i vikt. Är så stark och sprallig av sig nu! Jag börjar lära mig att tolka ungens olika ljud och rörelser så vet oftast när det är dags att bajsa, kissa, sova eller äta. Förhoppningsvis märker jag också i tid om något är fel. Är så glad att det går bra nu och håller tummarna för att det ska hålla i sig!:)

eelliieeee
3/25/17, 7:55 AM
#40

En liten uppdatering: Nu har vi gått in på fjärde dygnet och ungen väger 52 gram. Får så pass mycket mjölk från mamman när vi tvångsdiar så jag behöver bara stödmata ett par/tre milliliter per dygn. Får sova på mammas mage i några minuter efter varje matning för att få lite närhet med henne. Jag trodde att den var helfärgad men har visat sig att jag hade fel. Runt vänstra ögat är en brun fläck, annars verkar den ha samma färg över hela kroppen. Ska bli spännande att se!:)

Hästbäst
3/25/17, 7:58 AM
#41

Vad skönt att det går bra😄. Har du några bilder på den?

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
eelliieeee
3/25/17, 9:26 AM
#42

#41 Ja det är så skönt att det går framåt! Jag har bilder på den men bilderna är tagna när jag matar, alltså utanför boet så kan inte lägga upp dem här. Kan skicka nån bild till dig via privatmeddelande så kan du få se hur den ser ut :)

eelliieeee
3/26/17, 8:46 AM
#43

Nu är vi inne på dygn nummer fem och snart har det gått en hel vecka! Jag stödmatar nästan ingenting alls nu utan ungen klarar sig på mammans mjölk. Börjar bli mer och mer nyfiken på teckningen och färgerna. Jag trodde ju att det var en helvit först, men det visade sig vara fel. Verkar ha en havannafärgad fläck på ena ögat och en gul fläck runt andra och en vit bläs. Verkar även som att den blir vitörad. Kroppens färg kan jag inte avgöra ännu då det tillkommer små mörkare områden och grundfärgen ser jag inte om den är gul eller vit. Ska bli spännande att se sen, om den klarar sig så att säga 😃:)

[EM L]
3/26/17, 8:54 AM
#44

Spännande!

[mariathilda]
3/26/17, 10:02 AM
#45

Önskar dig stort lycka till!

Tjeja
3/26/17, 11:34 AM
#46

Ååh vad härligt att den diar så bra nu! Hur går det för lilla mamman då? Måste du fortfarande hålla fast henne för att ungen ska få dia? Spännande med färgerna! Nu hoppas vi på bild snart också! 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

eelliieeee
3/26/17, 1:34 PM
#47

#45 Tack så mycket 😃 #46 Vi har gjort flera försök för att få mamman att intressera sig för ungen, och försöker fortfarande emellanåt, men hon vill inte alls. Vi måste fortfarande hålla fast henne för att ungen ska dia och hon är ganska motsträvig. Annars mår hon bra i övrigt och så men hon lever inte riktigt upp till mammarollen tyvärr. Hade ju varit så mycket enklare om hon bara ville ta till sig ungen 😩😳 Ska bli riktigt spännande med färgerna och bild kommer så snart den blivit lite äldre och kan ta sig ur boet själv. Om den nu klarar sig tills dess men det hoppas jag verkligen! :)

eelliieeee
3/27/17, 2:04 AM
#48

Nu går det som hejsan! Mamman producerar mjölk i mängder och ungen växer så det knakar. Med sina nu 67 gram är det svårt att förstå att ett tag efter födseln (då jag började ta hand om den) så vägde den nästan hälften (~35-37 gram). 😮😃 Åt senast klockan 17 och är fortfarande rund och go om magen så ingen stödmatning krävs överhuvudtaget, vilket är skönt. Fortsätter den växa i den här takten kommer den lätt att ha fördubblat sin vikt på natten mellan mån och tis då det är en vecka sedan den föddes😅 Efter varje matning och massage sover den i mina händer eller på min mage i 20-40min. Älskar att bli klappad på huvudet och somnar då pang bom. Helt klart det sötaste jag har sett!😍 Önskar jag kunde visa er bilden på den lille när den sover i min hand och bara ser sådär allmänt söt ut men ni får nöja er med bild om 1-2 veckor 😜 Ville mest bara uppdatera om att allt just nu går jättebra och jag håller tummar och tår för att det ska fortsätta såhär😃:)

Annons:
Tjeja
3/27/17, 6:40 AM
#49

Förstår inte riktigt varför du inte kan visa bild nu? Det är ju en unge som behöver stödmatas o vårdas för att mamman föskjutit den. Inte som att du plockat välvårdade ungar ur en duktig mammas bo liksom. Eller .. vi vet o förstår ju det här.. Du kan inte tänka dig att pma en liten bild privat i alla fall? 😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

hellah
3/27/17, 8:16 AM
#50

Roligt att höra att det går bra :-)

Måste du fortfarande hålla fast mamman när hon ger di?

eelliieeee
3/27/17, 9:04 AM
#51

#49 Jag trodde det gällde alla kaninungar som inte tagit sig ur boet själva, men kan hålla med dig om att jag inte har något val eftersom jag måste ta upp den för att den ska överleva. Lägger in bilden här så kan ni få se hur ungen ser ut :)

eelliieeee
3/27/17, 9:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Nu skickade jag visst kommentaren utan bild haha. Bilden kommer här;) #50 Jag håller fortfarande fast mamman för att hon ska ge di ja. Tråkigt att behöva göra så men har ju inte mycket till val :/ :)

Frosstis
3/27/17, 9:23 AM
#53

Vad söööt. Ska du behålla ungen?

eelliieeee
3/27/17, 11:35 AM
#54

#53 Ja, visst är den!? 😍 Om den klarar sig kommer jag att behålla den :)

MEMFS87
3/27/17, 11:52 AM
#55

Åh gose så söt! Vad är det för ras? :)

Annons:
Tjeja
3/27/17, 12:11 PM
#56

Liten plutt sover så tryggt o gott där efter mat o magskötsel.. 😍💕 Lilla Pyret fortsätt äta o växa dig stor och stark! 💕 Tjeja - tittar på bilden, får en släng av diabetes och bubblar på bebisspråk. 😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[EM L]
3/27/17, 2:59 PM
#57

😍Så❤️Söt😍

Spännande att se vilka färger det blir🌺

eelliieeee
3/27/17, 3:06 PM
#58

#55 Det är en dvärgvädur :) #56 Kul att du skrev Lilla Pyret för det heter min systers belgiska jätte haha (dock bara Pyret) 😂 #57 Ja, det ska bli riktigt spännande att se färgerna och vilken teckning det blir! 😃:)

Tjeja
3/27/17, 5:33 PM
#59

#58😃 Ja, Lilla Pyret kommer också bli stor, håller vi tummarna för! ❤️👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[EM L]
3/28/17, 7:46 AM
#60

Han har stor chans att överleva🙂 Så som du tar hand om honom🌺

eelliieeee
3/28/17, 7:57 AM
#61

Nu har det gått en vecka och ungen har fördubblat sin vikt. Väger nu 79 gram och börjar växa ur min hand, får hålla med två händer numera ;) Äter tre gånger per dygn från mamman och stödmatas ingenting alls. Imorses var mamman brunstig och inte alls sammarbetsvillig vid digivningen, vilket hon iof aldrig är men det var värre idag. Som tur var fick jag hjälp av min mormor så ungen klarade sig fin fint utan att råka få mammans klor i sig när hon sprattlade till. Bytte bolåda till den igår också pga att jag hade lagt fleece med handuk under i botten av den förra. Detta gjorde att kisset inte sögs upp så fort eftersom fleece inte har en bra absorberingsförmåga. I den nya bolådan ligger det 4-5cm spån i botten och sedan ett tjockt lager med grovt hö och överst ligger ett hö med mycket tunna och mjuka strån. Sen är det såklart fyllt med päls också! Hade tre långhåriga kaniner förut, nu har jag två 😂 Toppade dem lite bara men de ser lite lustiga ut nu haha :D Färgerna börjar komma fram mer och mer nu och den verkar bli lik sin mamma som är japantecknad gul/havanna WT. Inte så lik med teckningen, men färgerna. Ska ta lite ordentliga bilder på den vid nästa matning i eftermiddag hade jag tänkt 😃:)

eelliieeee
3/28/17, 2:21 PM
#62

Jag har tydligen levt lite fel i veckodagarna. Ungen är inne på sitt sjätte dygn nu, inte sjunde. Svårt att hålla reda på dagarna ibland :)

Annons:
eelliieeee
3/28/17, 2:26 PM
#63

Nej, men nu är jag ju riktigt fel.. Det är det sjunde dygnet för ungen (eftersom jag räknade 22-23 som första dygnet). Eller jag tror att jag gjorde så…? Är lite för vardagsvimsig för att hålla ordning på dagar och sånt haha 😂 :)

Tjeja
3/28/17, 11:21 PM
#64

Ser mycket fram emot att få se fler bilder och hur lilla pyret utvecklar sig! 😊💕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

eelliieeee
3/29/17, 8:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Skulle ta en snabb bild vid matningen då den somnade i min hand och såg nu att man ser färgerna väldigt bra! Från vissa vinklar ser den helvit ut och från andra ser den mörkbrun ut, men såhär ser alltså den egentliga teckningen ut :D 😍 Alla tassar är vita så verkar som att den får fyra vita tassar också, precis som sin pappa, men kan hända att de är väldigt ljust gula också. Det återstår att se :)

Tjeja
3/29/17, 3:46 PM
#66

Sööt plutt! 😍 Så tråkigt att mamman inte bryr sig om sin fina lilla bebis! 😔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Katniss
3/29/17, 5:04 PM
#67

Nej men vad söt! Håller tummarna för plutten❤️

R.I.P. Anton 💔

eelliieeee
3/29/17, 6:30 PM
#68

#60 Åh tack, du tänder hoppet för att den ska överleva lite mer när du skriver så 💕😃:) #66 Ja, det är riktigt tråkigt.. Försöker och försöker fortfarande att få henne att ta till sig den men hon är inte alls intresserad 😞 #67 Ja, visst är den underbar! Tack för att du håller tummarna😊💕 - - Ungen vägde imorses 95 (!!) gram så nu har den verkligen satt igång med att börja växa! Teckningen blir tydligare och tydligare och det syns att den har en vit bläs precis som sin pappa😃 :D

[EM L]
3/29/17, 7:19 PM
#69

#68 Vad spännande med färgen och teckningen! Längtar tills han är 3 veckor, då är kaninungar som sötast och är 99,5% säker på att han överlever!❤️

Annons:
HalmbyDjurgård
3/29/17, 9:41 PM
#70

Så kul att det går så bra!! Det är alltid väldigt svårt att ta hand om djurungar när föräldrarna inte är med och gör sitt jobb. Det är tyvärr inte alltför vanligt att det lyckas så bra som det har gjort för dig. Jag hoppas verkligen att allt fortsätter gå så bra som det har gjort hittills! Jag läser flera gånger om dagen hur det går för dig. Och du är jätteduktig!! :) Fortsätt uppdatera! Det är så spännande! :D

eelliieeee
3/29/17, 11:14 PM
#71

#69 Ja, det där med tre veckors ålder håller jag med dig om. Då är de verkligen som miniatyrkaniner 😍 Vi får hoppas att chansen att den överlever är så stor som 99,5% :) #70 Tack!:D Vad roligt att du kikar in här! Jag försöker uppdatera så fort något "nytt" har hänt. Tänker att om någon skulle hamna i samma sits som mig, vilket jag hoppas inte händer, så kan han/hon se hur jag har gått tillväga dag för dag och läsa alla tips? och råd som jag fått från många här på forumet:) Om jag lyckas hålla den vid liv alltså :) - - Ikväll passerade den 100 gram och väger nu 102 gram! Mammans mjölkproduktion var mindre bra igår så jag köpte lite dill idag och ungen har ätit sig mätt och blivit rund och go efter de två matningarna detta dygn. Har inte stödmatat sen i… Ja, det va så pass länge sen att jag inte ens minns när ;) Har dock ett häfte där alla mattider, milliliter av mjölkersättning (om detta givits), ungens form (d.v.s om den verkar pigg, rund, smal, hungrig osv) och vikt står så där står det när jag stödmatade sist. Allt detta är antecknat sedan jag började ta hand om ungen för att jag ska kunna se om det går åt rätt håll och för att jag har extremt dåligt minne 😁 Nu när ungen får mer och mer päls för varje dag så blir det bara svårare och svårare att slita sig från den. Så fort man klappar på huvudet så lägger den ner det direkt och somnar. Sedan sover den lugnt och stilla i ens händer 😍

Mysisa
3/30/17, 12:42 AM
#72

Vilket underbart jobb du gör med den lilla ❤️ Nu när du hållt den vid liv så här länge tror jag att den kommer att överleva.
Lycka till

minavitas.wix.com/kennel

eelliieeee
3/30/17, 9:45 PM
#73

#72 Tack så hemskt mycket! Det hoppas jag att den gör :)💕

eelliieeee
3/30/17, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Jag har kollat kön på ungen idag och är 90% säker på att det är en hane. Tänkte kolla igen när den blivit lite äldre men är ganska säker redan nu :) Han väger 113 gram nu och börjar bli så himla söt! Om några dagar öppnas nog även ögonen då det kommit fram en jätteliten glipa mellan ögonlocken på ena ögat och då blir det säkert full fart både i och utanför bolådan :D Ikväll såg vi att han tvättade sig lite för första gången. Så himla charmigt! På den suddiga bilden har vi precis matat honom så det är lite kaos i bakgrunden med kudde, handdukar och mamman haha :))

tixEntry
3/31/17, 8:29 PM
#75

Men halledudane då 😍

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

eelliieeee
3/31/17, 9:33 PM
#76

Ikväll öppnade han ena ögat och det andra är på gång! Sååå spännande! Vägde honom och han vägde 127 gram innan han kissade. Nu väger han 124 gram haha. Kom mycket kiss där ;) Det blir mer och mer fart på honom vid matningen och han har börjat skutta lite nu istället för att kravla sig framåt! Han förgyller mina dagar nu när jag är hemma, lille guldklimpen :D Finns egentligen inte så mycket att uppdatera om men tänkte bara skriva att allt går bra och han utvecklas som han ska :)

Annons:
Tjeja
3/31/17, 10:48 PM
#77

Det är väl verkligen något att skriva om att det går bra!  👍 Blir såå glad! ❤️😃

Trotts att matte är så fantastiskt duktig surrogatmamma är det kul att läsa om framgångarna!

Vill gärna se ögonen… även om det bara är ett än så länge! hi hi hi..😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

eelliieeee
4/1/17, 12:56 PM
#78

#77 Ja, det har du ju rätt i 💕😃 Tack!:) Har inte haft telefonen med mig vid matningarna men bild kommer någon gång under dagen idag. Nu är dessutom båda ögonen öppna :D

Linjen
4/1/17, 2:29 PM
#79

Så himla söt. Hur går det med mamman nu då? Bryr hon sig om lillen något?

eelliieeee
4/1/17, 9:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

#79 Mamman vill inte alls ta sig an ungen tyvärr. Inga framsteg på din biten trots att vi försöker och försöker :/ - - Lille ungen vägde 135 gram ikväll så går stadigt upp i vikt. Har börjat stöka runt i boet mer och tagit sig utanför någon enstaka gång!:) Efter matningen fick han sitta kvar på kudden och jag lyckades knäppa några bilder med kameran för en gångs skull. Lägger dem en och en i kommentarsfältet så det går att se från mobilsajten:)

eelliieeee
4/1/17, 9:14 PM
#81
eelliieeee
4/1/17, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

En bild från ena sidan

eelliieeee
4/1/17, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Bild från andra sidan

Annons:
eelliieeee
4/1/17, 9:15 PM
#84
Tjeja
4/1/17, 9:24 PM
#85

😍 Ååh  Nyvaken liten pöt! ❤️😍

Så fin och härligt med stadig tillväxt!

Nu har den j mer päls också.. vad har den för föräldrar? långhåriga på något vis?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Meja H
4/1/17, 10:03 PM
#86

Vad är det för ras?

Har missat det hahah😃

Chinesecrestedlover
4/2/17, 2:22 AM
#87

Jösses jag dööööööööööööööööööööör, va söt den lilla plutten är 😍 Håller tummarna varje gång det postas något nytt i den här tråden att det är något positivt… så otroligt söt, önskar dig lycka till med den lilla raringen i fortsättningen också. 

Mvh/Chinesecrestedlover

[EM L]
4/2/17, 8:46 AM
#88

Så söt!!!😍 Den lilla plutten kommer nog verkligen att överleva så som du tar hand om den🌺

eelliieeee
4/2/17, 10:31 AM
#89

#85 #86 Det är en dvärgvädur med satinrexpäls så långhårig kommer den inte bli, men det är därför den är lite krullig i pälsen redan nu :D #87 Tack för att du håller tummarna! Ja, visst är han riktigt söt?! Och sötare blir han för varje dag som går 😍💕:D #88 Taack! Jag hoppas verkligen att du har rätt. Skulle vara så kul om han klarade sig efter allt kämpande :)💕

sossos
4/2/17, 11:11 AM
#90

Jag smälter😍 Herregud så söt! Om den nu överlever, ska ni behålla eller sälja? :P

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
Moast
4/2/17, 12:51 PM
#91

Gud vad söt!!! Bra jobbat med den också!

eelliieeee
4/2/17, 1:46 PM
#92

#90 Ja, visst är han :D Om han överlever så kommer han att stanna här :) #91 Ellerhur?! :D Tack så mycket!

eelliieeee
4/2/17, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Här kommer min dagliga uppdatering :) Under kvällsmatningen nu ikväll ville han mest bara leka och skutta omkring. Blev lite orolig att han inte fick i sig något men vågen visade något helt annat. Han har gått upp 21 (!!) gram på ett dygn! Väger nu 155 gram! Inte konstigt att han inte va så hungrig nu på kvällen haha ;) När jag gick in för att kolla till honom innan jag skulle gå och lägga mig så skuttade han glatt omkring i buren. La dock i honom i bolådan och"stängde" så han inte kan hoppa ut inatt eftersom jag märkte att han stack in huvudet mellan bolådan och burens vägg och fastnade lite halvt där. Ska möblera om tidigt imorgon bitti så han kan hoppa utan att fastna någonstans. Det är så roligt för så fort man klappar honom lite försiktigt på huvudet så lägger han sig tillrätta och somnar med detsamma, oavsett om han va ute och utforskade 1 sekund tidigare. När han skuttat färdigt kollar han eftermina händer, hoppar dit och lägger sig för att sova. Så himla mysig är han. Min mamma skrattar jämt åt hans små idéer :D🙈

eelliieeee
4/2/17, 10:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Bilden är förresten från idag. Han skuttade runt så glatt efter matningen så passade på att klicka några bilder. Har dock inte överfört dem än men de duger såhär med :)

Tjeja
4/2/17, 10:20 PM
#95

Härligt han växer så det knakar! Då har han för egen maskin kanske börjat tugga i sig hö nu då?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

sossos
4/2/17, 10:32 PM
#96

Men vad härligt! En så stor personlighet i ett så litet skal😍

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

eelliieeee
4/3/17, 8:11 AM
#97

#95 Ja det är riktigt kul! Han har precis börjat äta hö sedan någon dag tillbaka :) #96 Det är mycket personlighet i honom redan haha. Imorses ville han bara leka hela tiden! Hoppar fram och tillbaka vid luckan och sedan jagar han mina händer. När han hoppat ikapp en hand puttar han sig under och vill bli klappad innan det bär iväg igen. När han börjar bli trött hoppar han in i bolådan och går och lägger sig:D Natten mellan tisdag och onsdag blir han två veckor gammal! Han börjar bli så stor nu :)

Annons:
Katniss
4/3/17, 4:48 PM
#98

Vad härligt att höra att allt går bra för honom! ❤️

R.I.P. Anton 💔

[EM L]
4/3/17, 9:05 PM
#99

Åh! Så glatt att höra=)

Meja H
4/3/17, 9:17 PM
#100

Han är såååå fin och stark liten kämpe❤️

Hoppas han lever i flera år

eelliieeee
4/3/17, 10:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Vad kul att ni är så många som fortfarande kikar in och kollar hur det går med honom! Jag hoppas precis som #100 att han får leva många lyckliga år :) Ikväll vägde han 169 gram vilket nästan är 5 gånger så mycket som födeslevikten på 35 gram! Idag har han varit ute ur boet några gånger och busat runt i buren. Sen när han busat klart sätter han sig i hörnet och väntar på att jag ska öppna buren och lägga ner min hand. Så fort jag gör det kastar han sig i handen, lägger sig tillrätta och somnar. Sedan går jag runt med honom sovandes i 30-60min och därefter kan han med ro sova i sitt bo. Om jag bara lägger ner honom i boet efter matning sätter han sig i hörnet på buren och piper efter mig tills jag kommer. Mamma har försökt få honom att somna i hennes händer men det går inte. Han vrider och vänder sig och kan inte komma till ro. Om jag sedan låter honom skutta över till mina händer somnar han på max 3 sekunder haha. Han har allt sina idéer trots att han är så liten ;) Mamman är fortfarande helt ointresserad men mjölk producerar hon iaf! Har inte stödmatat på typ 5 dygn nu :D Bilden är från när han va ute och åt lite hö. Även om han har ett helt bo av hö är det som ligger utanför mycket godare ;)

eelliieeee
4/3/17, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Han ser nästan lite tanig ut på bilden men det är han absolut inte. Magen är väldigt rund och blir rundare efter varje matning haha :D Den här bilden tog jag efter att han hoppat upp i min hand och somnat. Jag håller honom med två händer i vanliga fall men skulle bara ta en snabb liten bild :)

Tjeja
4/3/17, 11:24 PM
#103

❤❤❤ Så mysiga bilder pch glädjande läsning! Vänta bara tills den.är fullvuxen och vill försöka "sova i handen" hihi. Det lär bli trångt men gosigt! 😂💖

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[EM L]
4/4/17, 7:50 PM
#104

Åh! Blir sötare för varje dag som går😍

Annons:
tiger tok
4/4/17, 9:06 PM
#105

Lillen då, som blir större och större!

Katniss
4/4/17, 10:34 PM
#106

Nej vad söt han är, jag dör 😍

R.I.P. Anton 💔

eelliieeee
4/4/17, 11:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

#103 Haha ja, jag har också tänkt den tanken med att sova i handen som vuxen 😂 Jag håller med #104 till tusen! Känns som han är så söt det bara går men nästa dag har han blivit ännu sötare 💕😍 Vill bara tacka alla er som läser och kommenterar här! Om jag inte hade skapat den här tråden och fått hjälp från alla er så kanske situationen hade sett helt annorlunda ut. Tack för att ni är ni!💕 - - Han väger nu 182-184 gram (han ville inte sitta still i skålan på vågen) och han har spenderat hela dagen sovandes i boet. Det va först nu på kvällen som han rejsade runt några varv i buren innan han somnade pladask vid en hög med grövre hö. Han somnade mitt i maten så att säga :P :) Från det att han somnade i buren fram tills nu (~en halv film i tid) har han sovit på min mage på den fluffiga morgonrocken. Jag kollade på film och han kom fram i buren när jag skulle kolla till honom och hoppade upp i min hand direkt så han fick vara med som filmsällskap. Han känns nästan lite tröttare än vanligt men det kan ju vara så enkelt att det beror på hans rejsande i buren. Man blir ju orolig så fort när man tar hand om så små djur. Förhoppningsvis är jag bara lite orolig i onödan :) Bifogar en bild från idag här också. Helt sjuk skillnad om man jämför med första bilden jag la upp!:D

Chinesecrestedlover
4/4/17, 11:25 PM
#108

Bildresultat för in lov emojiSå himla urgullig!

Mysisa
4/5/17, 12:26 AM
#109

Vilket jobb du gör med den lilla ❤️ Har han något namn än?

minavitas.wix.com/kennel

eelliieeee
4/5/17, 8:16 AM
#110

#108 Ja, visst är han?! :D #109 Han har inget namn än då jag är typ den segaste människan i världen på att namnge alla mina djur haha ;) Han ska heta något som betyder kämpe, vinnare eller något annat som passar situationen han är i. Han kallas för maskinen pga att min syster sa att han åt som en maskin, men det namnet ska han verkligen inte ha sen 😂 Vi får se vad det blir :)

Tjeja
4/5/17, 8:16 AM
#111

Aawwe… Pyret börjar se ut som en riktig liten ninis nu med skutt i stegen ! 😍😍😍 Tack själv för att du delar med dig! Det är så mysigt och roligt att följa er! 💖

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Pia-69
4/5/17, 10:37 AM
#112

Vad sägs om Victor som i victory?! 😉


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

sossos
4/5/17, 7:48 PM
#113

Sök på google wfter "namn som betyder kämpe" så får du upp massor av förslag! :P Mirakel tycker jag är så himla sött, denna lilla goding är ju något av ett mirakel också :) Eller kanse Rakel/Mira/Mi/Ira osv Ev. Smeknamn

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Tjeja
4/5/17, 8:19 PM
#114

Eller ett så enkelt namn som Hopp skulle ju verkligen passa denna lilla karabat! Som vi alla hoppats på och hållit tummarna pluttens överlevnad! 😍 :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[EM L]
4/5/17, 8:59 PM
#115

#113 Mira!<3 Min kanin heter det=) Det heter Titta på svenska.

sossos
4/5/17, 9:05 PM
#116

#15 Ja jag vet det :P Men skrev med ändå😛

Slog mig när jag skrev det att jag hela tiden har tänkt lillen som en hane, men det kan ju lika gärna vara en liten hona😍

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

eelliieeee
4/5/17, 10:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Vilka bra namn ni gav! Tyckte om allihop faktiskt så återstår bara att välja ett :D Fastnade nog mest för Hopp, Mirakel och Victor (eller kanske Victory som namn och Victor som smeknamn). Känns som jag själv har noll fantasi när ni ger så smarta och fantasifulla förslag 😂 Ska kolla kön en gång till imorgon och se om jag fortfarande tycker att det är en hane. Kollade ju senast när han var en vecka gammal och jag var inte helt 100 då men blir ju lättare att se med åldern :) Nu väger han förresten 201 gram! Hoppades att han skulle väga 200 gram idag och det gjorde han, tillochmed ett extra gram 😃 Har dock inga bilder från ikväll då han somnade så gott efter maten och jag vill inte störa honom genom att väcka honom för att ta lite bilder. Får se om jag kan ta lite bilder vid nästa matningstillfälle eller nästa gång han hoppar ur boet :D Jag lägger in en bild från igår istället :)

Tjeja
4/5/17, 10:56 PM
#118

😍 Oavsett namn…

Hen är ju bara föör sööt! 😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
tiger tok
4/6/17, 7:31 AM
#119

Eller Sol som soldier?

sossos
4/6/17, 12:51 PM
#120

#117 Jamen då var det ju inte något jag bara fått för mig haha, kollade snabbt igenom tråden och hittade inget, men missade väl bara XD

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Pia-69
4/6/17, 2:20 PM
#121

Om det är en tjej så kan den heta Victoria! 😃


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

eelliieeee
4/6/17, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

#118 Ja, han är helt underbar! 💕 #119 och #121 Ja, det var ju också riktigt bra namn! :D Ni gör det svårare för mig att välja haha för nu har jag två till att välja mellan ;) #120 Haha du kanske läste det omedvetet någonstans XD Nu idag såg jag ögonfärgen på den lille. Han är blåögd vilket jag faktiskt inte trodde att han skulle vara. Var typ helt säker på att han var brunögd men där hade jag fel. Han blir nog ett riktigt charmtroll om han klarar sig :D Fick en halvdålig bild på honom i buren idag men lägger upp den ändå. Man ser dock inte ögonfärgen men de är så mörka så det syns nog inte på bild än :)

tixEntry
4/6/17, 5:07 PM
#123

Nämen åh. Han blir ju bara sötare och sötare. :3

Ture som i tur kanske?

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

tiger tok
4/6/17, 6:30 PM
#124

Wille som vilja? Magnus, som i mögen /mag på tyska, tycka om? Love (med svenskt eller engelskt uttal), som i engelskans love?

eelliieeee
4/6/17, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

#123 och #124 Åh, Åhälskar Ture och Wille! Står nu och väger mellan flera förslag här men ska nog snart ha bestämt mig!:D Ikväll åt han lite fisigt då det mest var lek och bus och väger nu 213 gram. Han verkar äta mycket varannat dygn och lite mindre resterande dagar, men så länge han är pigg och glad och går upp överhuvudtaget så är det bra! När jag skulle massera magen så höll min mamma i honom och han låg så himla gulligt! Lyckades faktiskt ta en bild också (det är bilden som är i kommentaren) och direkt efter jag tagit den så somnade han. Nu sover han i sin bolåda istället och laddar upp inför nästa matning :)

Annons:
Katniss
4/6/17, 10:51 PM
#126

Så söt😍

R.I.P. Anton 💔

Tjeja
4/7/17, 8:29 PM
#127

O.M.G Sp sjukt söööt! ha ha ha 😍 smälter i en pöl och får diabetes i ett och samma slag! ❤️😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

HalmbyDjurgård
4/8/17, 1:48 AM
#128

Han är verkligen jättesöt och dessutom superfin!! Jag gillar allt med honom! Pälsfärgen, mönstret, ögonfärgen och pälstypen! Jag är lite avis.. Dessutom när han är så mammig mot dig och vilka mysiga stunder ni har så blir jag ännu mer avundsjuk.. Snyft.. saknar mina små nappflaskevalpar.. :( Nä, så ledsen blir jag inte. Jag vet vilket stort jobb du gör! ;) Men att jag blir avundsjuk på dig är sant! ;D

[EM L]
4/8/17, 8:28 AM
#129

Så söt!

eelliieeee
4/8/17, 11:50 AM
#130

#126, #127 & #129 Jag håller helt med er! Han är underbar och så charmig :D💕 #128 Haha han lyckas charma de flesta här inne ;) Jag är avundsjuk på dig som lyckades ta hand om små nappflaskevalpar så bra så vi är nog lika på den fronten :D

eelliieeee
4/8/17, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Nu väger han drygt 230 gram och busar och leker runt i buren. Han gör glädjeskutt och flyger som ett popcorn! Hans öron är båda två vita med några fläckar på ovansidan vilket jag inte sett förut och fyra vita tassar. Och jag som trodde att han var helvit från början ;D Igår flyttade han ner på mitt rum där det är lite svalare men det började bli alldeles för varmt i det rummet han stod i förut nu när solen skiner på dagarna. Mitt rum är kanin- och hamstersäkrat och ganska stort så han får va ute och springa av sig där. När han sprungit klart hoppar han upp i mitt knä och sedan i min famn där han lägger sig och somnar :)

[EM L]
4/8/17, 1:32 PM
#132

#131 Men lilla plutten😍

Några namnförslag:
Survivor(Överlevaren) Passar honor och hanar.

Passed (Klarade)

Annons:
Pia-69
4/8/17, 7:17 PM
#133

Nyfiken fråga! Att mamman inte vill dia sin unge har jag förstått, men hur reagerar hon mot sin unge, är hon aggressiv eller likgiltig? Skulle dom kunna "umgås" som vänner i en flock, typ sova och leka ihop i framtiden? 🙂❤️


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

eelliieeee
4/8/17, 8:06 PM
#134

#132 Survivir gillar jag :D #133 Kul att du frågar! Hade tänkt skriva ett inlägg om mamman här nu ikväll faktiskt haha :) Nu skriver jag dock lite allmänt om mamman men ditt svar är inbakat här någonstans så det är bara att bita ihop och läsa allt ;) I början var hon helt likgiltig, ungarna tog sig ur boet och låg utspridda överallt. Hon hoppade rätt på dem många gånger och varken putsade, gav di eller något. Jag är väl medveten om att det ofta kan verka som att ungarna är övergivna, men dessa var både kalla och gråaktiga när jag tog besluted att ta hand om dem själv. Hade hon gjort något med dem överhuvudtaget så hade kanske den svagaste överlevt. Nu, när ungen blivit nästan tre veckor, har hon börjat intressera sig för honom. Hon putsar honom efter varje matning och har stenkoll på var han är. Dock putsar hon mest på mina händer men lite putsar hon honom, och lite är ju mer än inget :) Om han försöker dia så morrar hon och går till attack men det kan mycket väl vara för att vi tvångsdiat och att hon på så sätt inte upplever digivningen på ett positivt sätt. Jag hoppas att hon börjar acceptera att ge honom di själv, men det verkar gå framåt just nu iaf. Hon sover utanför hans bur, som för tillfället står stängd för det mesta då hon har försökt attackera och har bitit honom när han kommer under magen på henne. Jag har förhoppningar om att mamman ska ge di själv i slutet av denna vecka då hennes intresse för honom ökat mer och mer de tre dagarna som gått nu. Hon är en jättehärlig kanin på alla plan och ger pussar på oss människor hela tiden så jag var helt säker på att hon skulle ta hand om sina ungar jättebra. Förhoppningsvis blev det bara fel i början och att hon nu börjar förstå vad hon ska göra. Dock är hon brunstig nu och vid brunst blir hon alltid mer "pussig" så jag hoppas att detta inte är tillfälligt, men det tror jag inte. Hade varit så himla bra om han kunde få sin mamma tillbaka :)

eelliieeee
4/8/17, 8:07 PM
#135

Menar ju såklart Survivor haha. Gick nog lite fort där ;D

Pia-69
4/8/17, 9:30 PM
#136

#134 Härligt att höra att hon kanske kommer att acceptera sin unge! Även om du ger ungen all uppmärksamhet du kan så kan du ju inte direkt sova med den i sin bur som en annan kanin/mamman skulle gjort. 😃Det värmer i hjärtat att läsa om hur du tar hand om den, den ser antagligen dig som sin mamma ! Bra jobbat! ❤️🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

eelliieeee
4/9/17, 10:09 PM
#137

#136 Ja, jag hoppas verkligen att hon börjar ta mammarollen på allvar för oavsett hur mycket jag än försöker kan jag aldrig ge ungen det som hans mamma kan 💞 Tack, det värmer i hjärtat hos mig när du tycker att jag gör ett bra jobb 💞:D

eelliieeee
4/9/17, 10:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

Nu har jag nääästan bestämt namn, måste bara dubbelkolla kön en gång till. Är det en hane kommer han troligtvis att heta Mosippans Soldier eller Survivor (Survivor passar även hona precis som #132 skrev) och kallas för Ture, Hopp eller möjligtvis något superhjältenamn:) Hursomhelst väger han nu 261 gram och äter maaassa hö. Han diar inte riktigt lika mycket utan nu är det hö som gäller. Han har lite Selective pellets men den är inte alls intressant. Den här omställningen som han börjar göra nu gjorde att han va lite lös i magen imorses men det rättade till sig under förmiddagen :) Idag har han skuttat löst i mitt rum med mamman flera gånger och jag har försökt knäppa lite bilder men han flyger som ett popcorn så det blir bara suddigt ;D Fick dock några bra men tänkte lägga upp dem efter att jag överfört dem till datorn. Ni får nöja er med en två/tre dagar gammal bild på honom när han somnat efter massagen :D

[EM L]
4/10/17, 9:09 AM
#139

Aw vad gulllig 😍#138

Survivor  Betyder ju överlevnad. Han lever ju=)

Annons:
Tjeja
4/11/17, 10:11 PM
#140

Ujjejuj! Missat ett par dagar här nu p g a jobb och sedan attentatet som fyllt media och tankar. Det är sanslöst så söt och go parveln är på bild! Kan bara föreställa mig verkligheten som måste vara ännu mysigare ändå! 😍 Popcornbilder vill vi gärna se! Håller tummarna för att mamma tar till sig parveln nu och lär henom kaninettikett! 😉 Hen måste ju bli sandlöst mysig efter vanan att bli hanterad så mycket också! (Ett litet litet plus i olyckan med ovan mammakanin. )

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[EM L]
4/11/17, 10:22 PM
#141

Läste igenom tråden och vilken berättelse det blev!

Följer fortfarande och vill se fler bilder.

eelliieeee
4/12/17, 10:33 AM
#142

Jag har helt glömt att kika in här och uppdatera! Åkte och kastrerade två kaniner och den ena blev väldigt hängig så har haft fullt upp, men nu är allt under kontroll :) Kul att ni är kvar här och läser ändå :D Ikväll kommer en liten bildbomb. Får se om det blir några popcorn bilder då han flyger iväg så fort att jag inte ens hinner reagera ;D Glömsk som jag är har jag ännu inte dubbelkollat kön ännu men det SKA jag göra ikväll (om jag kommer ihåg ;). Han växer så det knakar och väger nästan 300 gram nu. Mamman är inte alls intresserad av honom nu när hon inte brunstar längre så det var nog bara tillfälligt tyvärr. Han kan iaf leka lite med henne utan att hon gör något dumt :) Mosippans Survivor heter han på härstamningsbeviset så ska bara dubbelkolla kön och bestämma mig för smeknamn. Återkommer ikväll med bilder, kön och smeknamn men tänkte bara uppdatera lite kort att han lever, växer och mår toppen!:)

[EM L]
4/12/17, 10:49 AM
#143

#142 Första gången någon använder av mina namntips.

Några Smeknamn som passar:

Hane:

Ivor

Urv

Hona:
Survi

Urvi

(Kommer fler snart)

Tjeja
4/12/17, 1:56 PM
#144

Mosippans Survivor! Jättefint söndagsnamn! Smeknamn tycker jag fortfarande att Hopp både är fint, passar oavsett kön och framför allt står namnet för något som verkligen stämmer in på ett hoppande popcorn som hållit hårt i sitt hopp att överleva ihop med alla oss hoppfulla tummhållande följare både där hemma och här på forumet! Mattes fina lilla Hopp to Survive! 😉😊💞💕💓

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

eelliieeee
4/12/17, 7:43 PM
#145

#143 Jättefina namn som passar med hans "riktiga"namn! Ivor är ju jättegulligt:D Men nu har han faktiskt ett smeknamn. Det är enkelt och kort men har stor betydelse och det är namnförslaget från Tjeja: Hopp. Enligt vissa är det kanske ett lite tråkigt kaninnamn men det passar verkligen in i situationen. Det var jättesvårt att välja ett för jag gillade alla förslag. Min mamma fick lägga den avgöranande rösten när jag skulle välja mellan tre av namnen här:) Resten av namnförslagen är nedskrivna och sparade om jag skulle skaffa fler djur någon gång. Då är det bara att kolla och se om något passar :D Hur som helst tycker jag att det känns rätt med båda namnen som han har nu. Det är tack vare er hjälp som han fortfarande lever och då känns det rätt att ni är med och namnger honom 💕 Bilderna kommer så fort jag har kommit på var jag la minneskortet men det borde inte dröja särskilt länge 😁

eelliieeee
4/12/17, 8:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

Här kommer lite bilder :D

Annons:
eelliieeee
4/12/17, 8:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147
eelliieeee
4/12/17, 8:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#148

Intressant med hamsterburen haha ;) Han busar så det far hö och spån åt alla håll. Får dammsuga varje kväll XD

eelliieeee
4/12/17, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

Under sängen finns mycket intressant, bl.a. en hoprullad matta. Perfekt att hoppa på :)

eelliieeee
4/12/17, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150
Tjeja
4/12/17, 9:00 PM
#151

❤️

Tycker du har gjort fina namnval för de har betydelse och innebörd! 🌺Då blir det inte alls tråkigt längre för de är givna med djup och mening i namnen. De blir både uppfyllande, löftesgivande och i detta fall en personlighetsbeskrivning för individen ( i detta fall kaninen) i fråga! 

Tråkigt skulle det vara om namnen valdes för att "kaniner heter hopp eller stampe" utan närmare eftertanke. Här är det mycket kärlek, jobb, tid, oro, vak, omsorg och hoppfullhet bakom. All energi du lagt ner på att rädda denna lilla söta parvel! ❤️ Och du har gjort ett fantastiskt fint jobb som betalat sig väl i en rund och go och lycklig, sprittig och livfull liten kanin! 👍 Bra kämpat! 🏆

Och tack för att vi får följa med på resan!  ❤️🎈

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

eelliieeee
4/12/17, 9:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#152

Alltså älskar hans min här haha :D

eelliieeee
4/12/17, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

Hopp ;)

Annons:
eelliieeee
4/12/17, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#154

Snabbare än autofokus på kameran

eelliieeee
4/12/17, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155
eelliieeee
4/12/17, 9:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#156
Boogie
4/12/17, 9:21 PM
#157

Du är så himla duktig en riktig kämpe!👍

Tjeja
4/12/17, 9:21 PM
#158

#152.. Det kliar juh fattarruväll? 😉 Då måste man ju klia tillbaka liksom! 😃

#153 Tjohoo! 

#154 Kolla på mig, jag finns till!!! 😃

#155 och #156 .. O.M.G.. den sötnosen vill man ju bara pussa på ju! 😍 Den nyfikna minen visar att det är en trygg liten nin som vill utforska den spännande världen utanför! Ett gott betyg till matte när mamma kanin nu inte riktigt klarade att axla sin uppgift med sin kull så här första gången.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[EM L]
4/12/17, 9:31 PM
#159

Så söt🌺

Namnen passar honom eller henne🙂

eelliieeee
4/13/17, 2:40 PM
#160

#157 Nu vet inte jag om du skrev till mig eller till Hopp eftersom vi båda kämpar på men vi tackar! Det värmer att höra sådana ord :D💕 #158 Älskar dina så inlevelsefulla kommentarer till bilderna! :D Ja, nyfiken och är han verkligen, och lite kaxig. Finns inget som stoppar honom när han studsar fram och utforskar haha 😂 #159 Det är ju tack vare dig som han har ett fullständigt namn 😃 Kallar honom Ivor ibland så ditt smeknamn är med på en höft, även om vi mest kallar honom för Hopp ;)

Annons:
Tjeja
4/13/17, 5:51 PM
#161

Oj! Först nu jag kan se påskbilderna i #146 - #150!

Men så fina! Blir ju bara kärare och kärare i lilla (snart stora) Hopp!  😍

Underbara påskbilder i påskägget! Klockrena vykortsbilder att skicka påskhälsningar med ju! 🎈❤️☀️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

eelliieeee
4/13/17, 7:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

#161 Jag hade missat din kommentar i #151 såg jag nu! Jättefin kommentar och jag känner likadant med namnen som du gör :)💕 Kul att bilderna uppskattas :) Det är så kul att kolla på de första bilderna och jämföra med hur han ser ut nu. Helt sjukt vad han växer och växer, snart säger man inte lilla Hopp längre utan bara Hopp 😄

eelliieeee
4/13/17, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#163

Hahaha måste bara visa denna. Skulle ta en bild när han satt så fint och precis när jag trycker så flyger han rätt upp i luften. Såhär blev bilden, bra va? XD

Tjeja
4/13/17, 8:10 PM
#164

#163 Ha ha ha ja så där är det med popcornbebisar! 😃 Öronen rakt upp och iväg! Det är en nin som är på väg MOT något istället för springer IFRÅN något. Alltså med största sannolikhet en frisk och glad nin! 

Speciellt om man dessutom försöker fota med en halvbra digitalkamera! 

Har själv samma erfarenhet från när jag hade marsvinsuppfödning! Popcornbebisar blir bara suddiga streck! 😃

Men vad man lätt glömmer bort när man fotar sådana bilder är just att de ju visar hur sprittiga, friska och glada bebisarna är! M a o,  misslyckade foton kan vara bra foton ändå liksom.. fast kanske inte just fotografiskt då rå! 😂

Du har bevisat att du är en fantastiskt bra surrogatmamma när det kniper och Hopp är ute ur värsta bebisfarozonen nu! (sen är det ju alltid livsfarligt att leva ö h t. men bebiskrisen är över i alla fall när han nu skuttar runt och börjat tugga hö) ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fokus_on_Pepsi
4/14/17, 9:31 AM
#165

Har inte läst denna tråd förut, men läste igenom allt nu!!! Vilka kämpar ni är båda två! Så duktig som du är och ta hand om honom finns nästan ingen risk att han skulle dö!!!

[EM L]
4/14/17, 9:49 AM
#166

Så söt!😍 Följer tråden fortfarande=)

Har han börjat äta pellets än? Hur gammal är han?

eelliieeee
4/14/17, 11:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#167

#164 Haha ja det därmed popcornbebisar är inte lätt. En halvbra digitalkamera hade varit en bra ursäkt för suddiga rörelsebilder men jag fotar med min systemkamera så det är nog fotografen som är lite ringrostig ;D Dock är just den bilden tagen med mobilen, men jag la upp den ändå för den visar ju, precis som du skrev, att han är pigg och glad :)😄 Nja, någon fantastiskt bra surrugatmamma är jag nog inte men jag gör mitt bästa och lyckades rädda (förhoppningsvis lyckas jag rädda honom, än är det inte över) en av två små ungar. Eller jag och jag, egentligen har vi gjort det tillsammans, alla vi i tråden 💕 #165 Kul att du orkat läsa igenom allt som står här i den långa tråden! ;) Jag och Hopp tackar för dina fina ord och kämpar vidare. För varje dag som går minskar risken lite tänker jag ❤ #166 Härligt att du fortfarande följer tråden!:D Nu är han tre veckor och tre dagar gammal. Han äter lite pellets men mest hö så allt är i sin ordning med det :) Kan uppdatera läget lite allmänt här också. Igårkväll vägde han 311 gram. Hans liv består just nu av att leka leka leka, sova lite och äta. Hans ena öra börjar lägga sig så jag håller tummarna för att det andra ska börja snart också. Jag kollade kön en extra gång igår men blev mest förvirrad så kollar om en vecka igen haha. Var nästan helt säker på att "han" var en hane från början men blev osäker igår… Tur at namnen passar båda! ;) Kommer dock skriva han och honom här i tråden tills jag är helt 100 på kön. Mamman har slutat intressera sig för honom nu när brunsten är över så det blev aldrig något med att ge dig till honom själv tyvärr. Kanske har jag redan skrivit det? Då får ni läsa det igen haha ;D Hopp kan hoppa upp på lite högre saker nu med. Nu sover han ovanpå sitt hus där det ligger en fleecefilt. Han ligger helt oskyddad där men sover som en sten så han verkar känna sig trygg 💕 Lägger in en bild på honom från imorses när han somnade (han vaknade dock precis när jag tog bilden för ljudet va på, men sen somnade han om) i min mammas händer efter matning :)

Annons:
MEMFS87
4/14/17, 12:42 PM
#168

Men sötaste lilla <3

[EM L]
4/14/17, 2:10 PM
#169

Men sötisen😍 Man får inte vara så gullig lilla Hopp.

Tjeja
4/14/17, 5:50 PM
#170

Han ser såå mysig ut där han ligger rund och go med luddiga magen i vädret!😍 Man vill liksom bara få stoppa näsan i det luddet o sniffa på honom! 😍😙 ha ha

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

eelliieeee
4/15/17, 8:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#171

#168 & #169 Eller hur?! Han är olagligt söt nästan :D😍 #170 Jaa, min mamma brukar gosa i näsan i hans luddiga mage haha. Han är underbart söt! 💕😍 Igår när han va ute och sprang i mitt rum så gick jag iväg typ 3min. Sen när jag kom tillbaks sprang han till mig i full fart och när jag satte mig hoppade han upp på mitt ben och la sig för att sova. Sen låg han där i en halvtimme innan jag flyttade över honom till buren, fortfarande sovandes. Han låg som ett litet ägg som ni ser på bilden haha :D 😍

Tjeja
4/15/17, 10:45 AM
#172

Sicken fluffboll! Inte så liten längre ett stort ägg må jag säga! Gospropp! 😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[EM L]
4/15/17, 1:15 PM
#173

Mhe! Vilken söt liten fluffboll😍 Om han lägger sig på ditt ben för att sova så är det ett bevis att han älskar dig🙂 Det ska bli roligt att se honom bli stor om han överlever. Ni två kommer ha det starkaste band mellan två själar som finns!

tixEntry
4/15/17, 5:37 PM
#174

Här sitter jag och typ dör av alla dessa urgulliga bilder…

Det är verkligen en underbar relation ni har! Han verkar så himla gosig och tillgiven. x3

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
sossos
4/15/17, 10:01 PM
#175

#174 Kan bara hålla med!😍

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

eelliieeee
4/16/17, 11:29 AM
#176

#172 Haha ja, han börjar bli så stor nu. Min lillebror såg honom igår och konstaterade att han nu var ENORM. Han hade inte sett honom på en vecka så mycket hade förändrats 😄😃 #173 Det skulle vara helt fantastiskt om han överlever! Jag har ganska starka band till alla mina djur men det här är mer speciellt. Att få ha Hopp i mitt liv är och kommer att vara ett privilegium:)💕 #174 Haha ja, det är många som "dör" när de ser lille Hopp ;). Blev erbjuden 2500kr för honom av någon som ville köpa honom, men inga pengar i världen kan ersätta den relation vi har mellan oss så det blev att tacka nej 💕

eelliieeee
4/16/17, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#177

Igår vägde han 339 gram och går fortsatt stadigt upp i vikt med minst 10gram/dygn. Hans öron trillar hit och dit så snart ska de nog ha trillat för gott, men det återstår att se :) Måste bara visa den här bilden som jag tog i förrgår (?). Han sover somsagt på sitt hus och på filten låg små bajspluttar. Jag kollade på Hopp och sa "Vem har bajsat på filten" och då satte han sig sådär haha. Han ser ju inte precis oskyldig ut… ;D Ska knäppa nya bilder med kameran idag. Ni får nöja er med halvdåliga mobilbilder så länge :)

eelliieeee
4/16/17, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

Såhär såg han ut andra gången jag matade honom. Han var då kanske 12-14h gammal den lille plutten. Helt sjukt att den här lilla rosa korven har vuxit till en så charmig och äventyrlig kanin som Hopp. Det hade jag aldrig trott..

Meja H
4/16/17, 5:49 PM
#179

Helt undebart gullig😍

lindqvist96
4/16/17, 6:41 PM
#180

Vilken solskens historia!😍 Jätteroligt att få följa, tack för att du delar med dig🙂

Tjeja
4/17/17, 2:57 AM
#181

#178 Aaawe… liiten pöt korv med stort hopp! 😍😉😙💕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[EM L]
4/17/17, 2:23 PM
#182

Så gullig❤️

Fler bilder på lilla Mosippan`s Survivor som kallas för Lilla Hopp🌺🤗

Saga lover
4/17/17, 7:03 PM
#183

Såå söt! Hur går det nu?❤️🐰

Saga lover
4/17/17, 7:04 PM
#184

Kan du inte filma honom?

Derrtag
4/17/17, 7:13 PM
#185

Men så sööööt😍  Stort grattis till dig och gulliga Hopp🙂, ni har kämpat hårt båda två, men visst var det värt?❤️

eelliieeee
4/17/17, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#186

Tack för era fina kommentarer :D (Innan ni börjar läsa vidare vill jag bara varna för ett långt inlägg) Alltså herregud vilken dag… Vaknade imorses och matade Hopp för att sedan sova ett par timmar till. När jag vaknar är jag övertygad om att han ligger död i buren, men efter en närmare koll visade det sig att han bara sov konstigt. När jag kollade till honom ytterligare ett par timmar senare var han inte kontaktbar. Han andades, men reagerade inte när jag ropade hans namn eller rörde vid honom. Fick panik och bad mamma komma ner. Vi såg hur Hopp låg helt livlös, men andades tungt och ansträngt. Ibland tryckte han sig mot underlaget i buren, eller ändrade ställning men han såg ut att ha väldigt ont och var helt slut. Gråtandes och helt upprivna ringde vi jourhavande veterinär och beskrev symptomen. Hon rekommenderade CC och minifom, men sa att de inte kunde göra något annat än att avliva om vi åkte in. Vi ringde ytterligare en veterinär som sa samma sak. Jag fick stanna hemma och försöka mata i Hopp CC. Han var så svag så han inte orlade lyfta upp sitt huvud. Lyckades få i honom en milliliter och han verkade piggna till lite. Sedan la jag honom på mattan en bit ifrån mig för att se om han kunde röra sig lite. Mamman var bara 10cm ifrån så tänkte att han kanske skulle hoppa till henne. Väldigt ansträngt lyfte han sitt huvud typ 5 minuter efter att jag la ner honom där och kollade runt sig. Sedan kravlade han fram till mig som satt 30cm ifrån. Han stannade en stund och samlade krafter innan han lyckades ta sig upp i mitt knä för att lägga sig. Precis innan han somnade så slickade han på min hand som om han ville säga att han tyckte om mig innan han dog. Han var helt slut och jag säker på att han skulle dö. Hans blick var tom och kroppen tung. Det va inte min lilla sprallig och äventyrliga Hopp som sov i famnen, det va en kanin vars liv var påväg att ta slut. Efter flera timmar varken kissade, bajsade eller åt han och var ännu sämre. Han orkade inte röra sig eller ens byta ställning. Han kollade upp på mig en gång och jag såg lidandet i hans blick, jag såg någon som hade gett upp, någon som inte ville kämpa mer. Nu ikväll har läget stabiliserats lite efter att han fått i sig 2-3ml CC och några ml varmt vatten (han ville inte dricka kallt vatten). Han har bajsat och kissat och även börjat äta hö. Tog ut honom på min matta och då försökte han skutta runt som ett popcorn men han är så slut i kroppen så han orkar inte riktigt, men hoppa kan han iaf. Jag trodde att hoppet var borta men han visar att ingenting är omöjligt. Även om han tappade kämparglöden ett tag så kom han igen och nu är lekfullheten och livsgnistan tillbaka. Imorgon ska vi, om han inte är back to normal, in till vår vanliga veterinär som får ta en koll på lille Hopp. På bilden ser ni hur dålig han var när det var som värst. Usch, är helt tom efter det som hänt. Tårarna är slut och hela jag är slut. Älskade lilla Hopp vad jag tycker om dig! Nu måste du bli helt återställd

Derrtag
4/17/17, 7:48 PM
#187

Men fy så dåligt😕 Bra att han mår bättre nu😍 Håller tummarna för honom!

eelliieeee
4/17/17, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#188

Såhär ser han ut just nu! Han leker på sin tunnel. Fortfarande kan han trycka sig mot marken lite då och då för att han har ont i magen så får fortfarande stödmata men han är piggare. Det finns dock ingen garanti att han överlever, men chansen känns lite större när han är lite piggare. Finaste Hopp <3

Annons:
Saga lover
4/17/17, 7:50 PM
#189

Ånej Gud vad tråkigt, blev jätte ledsen och trodde han hade dött! Så roligt att han mår bättre, styrkekramar till er💓❤️

Derrtag
4/17/17, 7:51 PM
#190

Har han någon sjukdom, eller är han för svag?

eelliieeee
4/17/17, 8:27 PM
#191

#189 Tack! Förhoppningsvis klarar han sig ur det här 💕 #190 Han fick, troligtvis, kolik efter att han åt så mycket och så fort till frukost. Sedan vet jag inte riktigt vad som hände men antagligen förstoppning på det. Kissa gjorde han inte heller så det verkade bli totalstopp i den lilla magen. Ska dock kollas upp ordentligt av (kaninkunnig) veterinär imorgon om han inte är helt återställd tills dess.

Tjeja
4/17/17, 9:18 PM
#192

Oj oj oj.. vad läskigt! Lilla fina Hopp! Inte ge upp hoppet nu! 🌺

Håller förstås alla tummar och tår att han återhämtar sig fullt ut! Hoppas också att veterinären imorgon hittar vad som är fel och att det är lätt att åtgärda/förebygga!

Vad är CC för något? 

Om det var förstoppning tänker jag att det måste gå att förebygga på något vis? 

Förtoppning och tarmvred är enormt smärtsamt, inte att leka med. Stackars liten! Har han fri tillgång till mat hela tiden? Tänker att om han inte har det kanske han hinner bli så hungrig att han vräker i sig när maten kommer och att problemet  kan ha uppstått då? Svårt ibland detta med att styra mat, vikt, näringsbalans osv osv. 

Läskigt hur sårbara bebisar och pälskingar är! Läskigt att läsa dina inlägg om hur dagen varit! Fick en klump i magen och blev så ledsen när jag läste och trodde också att Hopp hade dött innan jag läst klart! Så skönt att han hade dig där när det var som värst och att din kärlek och omtanke höll hans livsgnista och hopp kvar ändå! Tror att en sådan sak var helt avgörande! Bara det att han valde ditt knä med sina sista krafter säger enormt mycket om er kontakt och relation. ❤️Anknytning! ❤️

Håll ut Eelliieeee! Förstår att energin gått ur dig efter  hela dagens kämpande! Hoppas att både du och Hopp får vila upp er inatt nu!❤️

Stoor värmekram och livskraft till er båda!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

eelliieeee
4/17/17, 10:59 PM
#193

#192 CC är Critical Care, förkortade ner det bara :) Han har fri tillgång på mat och knaprar hö mest hela tiden. Två gånger per dygn får han dia från mamman. På kvällen diar han nästan inget men på morgonen är han alltid jättehungrig. Misstänker att han äter sämre på natten eller nåt för tycker att han borde va lika hungrig på kvällen som på morgonen. Annars kanske förstoppning kom av koliken då han varken åt eller drack i början. Själva bajsandet avstannade vid lunchtid och alltså inte samtidigt som koliken 😕 Nu är han sitt vanliga jag och far runt som bara den! Han har flugit fram och tillbaka genom hela mitt rum och har lekt med varenda liten sak här inne. Känns skönt att magontet verkar vara borta men vi tar en tid hos veterinären för säkerhets skull 😊:) Ska kolla till honom några gånger inatt för att se så han inte blir dålig igen. Tänkte även passa på att släppa ut honom lite så han får springa av sig. Han blir alltid hungrig efter lek så då kanske han kan äta lite mat och ta det lugnare till frukost sen 😄 När jag vägde honom nu ikväll förväntade jag mig inte att han skulle ha gått upp mycket alls, tänkte att han kanske gått ner istället eftersom han bara ätit ett mål. I förrgår vägde han 351 gram och nu ikväll visade vågen 369! Gissa om jag blev förvånad?! Bra jobbat Hopp! 😎💪 - Tack till alla som fortfarande hänger i och läser här ibland och hänger med på alla toppar och dalar. Imorgon ska jag försöka knäppa nya bilder med systemkameran på Hopp om han fortfarande är pigg och glad :)

hejkomochhjälpmig
4/17/17, 11:14 PM
#194

Läste precis tråden just nu, vilken resa! Skönt att höra att han mår bättre igen och jag håller alla tummar och tår för att det håller i sig! Heja, heja hoppitossen! ❤️

Tjeja
4/18/17, 5:54 AM
#195

Heja Hopp och matte! 💕 Hoppas allt är väl nu på morgonen och att natten gått bra! 💛

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
eelliieeee
4/18/17, 9:54 AM
#196

#194 Tack! Jag håller tummar och tår jag också och hoppas att Hopp ska bli bra 💕 Tyvärr är han lika dålig igen. Veterinären sa att han antagligen får kolik efter han har diat. Han diar egentligen bara på morgonen och nånting med mjölken gör honom dålig. Hon visste inte hur tidigt en kaninunge kunde sluta dia helt utan att det skulle få några konsekvenser men Hopp ska iaf inte dia från mamman mer. Vi ska kolla hur han blir efter kattmjölksersättningen och sen får vi utgå därifrån. Jag fick slänga mig hem från skolan direkt när min mamma ringde och berättade hur han mådde. Nu är det CC och minifom som gäller blandat med rörelse och massage. Hoppas att han klarar sig igen! Gör ont i mattehjärtat när ens djur mår dåligt. Hopp är en riktigt kämpe och jag hoppas att han kämpar lika mycket idag som igår❤

eelliieeee
4/18/17, 10:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#197

Mamman är väl medveten om att något är fel med hennes unge. Hon lägger sig bredvid honom och putsar på honom. Dock är inte Hopp så intresserad av att ligga där då han hellre ligger hos mig, men när jag inte är där myser han ner sig hos mamman💕

eelliieeee
4/18/17, 10:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#198

Derrtag
4/18/17, 10:12 AM
#199

Vad bra att mamman bryr sig mer om den lilla🙂 Heja Hopp, du klarar det här❤️

eelliieeee
4/18/17, 11:19 AM
#200

#199 Ja, det känns skönt att hon intresserar sig för honom nu. Förhoppningsvis fortsätter hon med det sen :) Hopp har fått i sig minifom och critical care. Han har även ätit hö och både kissat och bajsat. Nu var vi ute i bättre tid än igår och på så sätt kan vi förhoppningsvis förhindra att magen stannar av. Han har dock väldigt ont och när han får kramperna så riktigt viker han sig, trycker sig mot underlaget och stänger ögonlocken. Ibland kastas han åt sidan om det gör riktigt ont. De här krampattackerna kommer i perioder då han emellanåt kan vara ganska pigg. Just nu kommer kramperna gång på gång och man ser hur han lider. Önskar att jag kunde ta koliken istället för honom för det är så fruktansvärt jobbigt att se hur ont han har. Han förstår inte vad som händer stackarn :( Min finaste Hopp, kämpa för ditt liv!❤

Derrtag
4/18/17, 11:36 AM
#201

Det är så underbart att se hur mycket du älskar honom❤️ Och eftersom djuren känner av de här känslorna, är jag säker att du hjälper honom jättemycket med det!

Tro mig, han ska bli frisk och stark, din lilla kämpe-Hopp❤️🤗

MEMFS
4/18/17, 4:22 PM
#202

Åh lilla hjärtat <3 Hur mår han nu? Har ni varit i kontakt med veterinär igen?

Annons:
MEMFS
4/18/17, 4:22 PM
#203

Åh lilla hjärtat <3 Hur mår han nu? Har ni varit i kontakt med veterinär igen?

Meja H
4/18/17, 4:25 PM
#204

Håll koll på han på natten också. (Det kanske du redan gör) Men lille Hopp måste klara sig. Vad är kolik?❤️

Saga lover
4/18/17, 5:57 PM
#205

Åååh! Hoppas allt blir bättre för han lille stackaren😫Håller tummarna för er❤️

eelliieeee
4/18/17, 6:42 PM
#206

#201 Tack för din kommentar. Den ger lite hopp 💕 #202 Just nu har han inga kramper i magen, vilket han inte haft sedan 14-tiden, men ont har han fortfarande. I skrivande stund sitter han och knaprar i matskålen och just precis nu råkade han hoppa i vattenskålen haha. Energin kommer sakta tillbaka och min finaste Hopp verkar må lite bättre. Det är en bit kvar, men han är på väg 😊 Vi har haft kontakt med en mer kaninkunnig veterinär och hör av oss regelbundet för att få tips? och råd :) #204 Jag ställer alarm och ser till honom flera gånger på nätterna. Hans bur står brevid min säng så jag har stenkoll på lille plutten. Kolik beskrivs väl enklast som magont, men vill du veta mer finns säkert information på t.ex. kaninmagazinet:) #205 Tack! Det hoppas jag också ❤

eelliieeee
4/18/17, 10:41 PM
#207

Mitt popcorn är tillbaka!!! Hopp har varit ute och sprungit över hela mitt rum och stollat så som han gör när han är glad :D Tidigare har han bara velat ligga och sova i min famn och jag har inte fått honom att röra på sig något vidare. Var rädd att han inte skulle bli bra då det höll i sig så länge nu. Mest var han trött det sista, men det är ju förståeligt eftersom han var med om samma sak igår. Han väger nu 381 gram (ungefär, han ville inte sitta still i vågskålen) så han fortsätter öka i vikt. Imorgon ska vi, enligt veterinär, ge minifom innan han får dia från mamman och sen ska han få dia lite mindre och vila några sekunder då och då så han inte hetsäter alldeles för mycket. Jag har även gjort iordning kattmjölksersättningen om han skulle bli superhungrig innan vi matar. Då kan jag ge honom några ml så kanske han diar lite lugnare sen, men det får vi se sen :)😃 Har ställt massa alarm så jag kan kolla till honom noga inatt. Vill inte att han blir hängig igen men nu fick han inte dia på kvällen så det borde inte bli några bekymmer😊 Heja Hopp!💪👏

Tjeja
4/18/17, 10:45 PM
#208

Plutten då! 😔 Kämpa på både matte och Hopp! Har han perioder av intervallsmärtor så är det ganska säkert att det är tarmarna som bråkar på något vis! Så kolik är väldigt sannolikt från det du berättat. Det gör ont. Håller tummarna med er hela natten igenom! 💕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

hejkomochhjälpmig
4/18/17, 11:26 PM
#209

Jag får magknip jag med ju, blir jätteorolig för sötnosen och jag kan bara tänka mig hur det är för dig! Skönt att han mår bättre igen. Vad du kämpar för din fina kaninbebis! Heja er båda säger jag bara! 🌺

Annons:
eelliieeee
4/19/17, 7:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#210

#208 Ja precis, det gör ruskigt ont när tarmarn i lilla kaninmagen krånglar. Tack för att du håller tummarna för min lilla Hopp 💕 #209 Jag har ocksp haft magknip till och från för att det är så oroligt med kolik på en så liten kanin. Tur att det släppte på honom sen. Nu hoppas jag att vi har sagt hejdå till kolik framöver!😄 Inatt var han nästan sitt vanliga jag. Vid tretiden verkade han ha lite ont i magen men inte så han låg och tryckte eller vred och vände sig. Han fixk då komma ut och röra på sig lite och efter en stund gick det över :) Imorsrs fick han minifom före diandet och sen diade han inte så mycket som vanligt. Mamman hade inte fått dill och Hopp hade inte diat på kvällen så det fanns inte så mycket mjölk kvar. Han fick kämpa lite = han kunde ta det lugnt. Efter matningen hoppade han i mammans toalett och både bajsade och kissade så vi lyckades hålla igång magen hela tiden den här gången vilket känns väldigt skönt!👏 Bilden är tagen nu på morgonen när han sitter och gnager pinne, man ser att han har det där äventyrliga och busiga i blicken och uttrycket. Hopp är en riktig kämpe!❤

sossos
4/19/17, 9:54 AM
#211

Åå, hoppas det håller i sig nu! Kom igen Hopp du klarar detta!💗

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

[EM L]
4/19/17, 6:17 PM
#212

Oj😮 Har inte varit på iFokus ett litet tag men blev förskräckt när jag hörde om magen😮

Men roligt att han kryar på sig i alla fall🌺🙂

Meja H
4/19/17, 8:16 PM
#213

Haha Ture hade vart gulligt haha. Som tur. Men nu har ni ju redan valt ett fint namn❤️

Kex!
4/19/17, 11:29 PM
#214

ohh läste just genom hela tråden tog en liten stund 😉😂 men lilla hopp da 💔 trodde han dog i ena inlägget du skrev men han är en liten survivor :D lycka till med honom ❤️

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

eelliieeee
4/20/17, 12:05 PM
#215

Hopp har inte varit sig själv sedan koliken och jag har varit så orolig för honom, därav har uppdateringen här blivit lidande. Idag var vi hos veterinären och Hopp har fått en fem dagars penicillinkur. Förhoppningsvis kommer han bli bättre efter den, annars ska vi åka in och röntga eller göra ultraljud för att kolla ordentligt hur det ser ut i lilla magen, njurarna, urinblåsan osv. Han är inte jättehängig men han är inte sig själv till 100% så jag är glad att vi åkte in med honom. Vi fick beröm för att han såg fin ut i hullet och pälsen och för att han är så lätthanterlig. Nu håller jag tummar och tår för att han ska bli bra! Han är en en riktig kämpe och med den kämparglöd och livsvilja han har så borde han klara sig igenom detta 💕 Återkommer med fler uppdateringar med bilder, vikt osv senare under dagen :)

eelliieeee
4/20/17, 9:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#216

Sådär, nu kommer lite mer info om min lilla kämpe. Hopp vägde i förrgår 381 gram, vilket jag skrivit tidigare. Han var hängig efter koliken då och jag märkte att han tog längre tid på sig att kissa än vanligt. Igår vägde han 386 gram vilket innebär att han på ett dygn bara gått upp 5 gram. Han var fortfarande trött och slö även om han vissa stunder piggnade till och rörde lite på sig. Hans blick var sådär tom igen och nu började han kröka ryggen när han kissade. Det kunde ta 15min innan han kissat klart och det var inte alltid som han kissade i toan, vilket han annars varit supernoga med. Urinen var mörkare och tjockare än vanligt. Vi ringde veterinären direkt på morgonen och bad om en akuttid. På förmiddagen var vi inne och vi fick penicillin utskrivet när hon kunde konstatera att det var Urinvägsinfektion. Fem sprutor som ska ges under huden i fem dagar. Hon gav honom den första där inne så vi ska ge de andra här hemma. Hur urinvägsinfektionen uppkommit vet jag inte. Han har alltid druckit som han ska vad jag har sett och buren han bor i är ren eftersom han går på toa och toans spån byter jag varje dag. Kanske fick jag med någon smuts på topsen när jag masserade så att det kom in bakterier i urinvägarna? Jag vet inte, men känner mig så skyldig till det ändå för känns inte som att det bara har dykt upp från ingenstans :( Sen 16-tiden har iaf Hopp varit piggare. Han har skuttat runt och flugit som ett popcorn, lekt i sin tunnel och sina hus samt gnagt på varenda gnagpinne. När han lekt klart har han, i vanlig ordning lagt sig i mitt knä och sovit lite. Han är tröttare än vanligt och har fortfarande lite ont emellanåt men det är en jättestor förbättring sen imorses. Det bästa av allt är viktuppgången, nu väger han 406 gram! Aptiten är tillbaka som vanligt och han tar inte 15 min på sig att kissa, snarare 15 sekunder :D Jag är så glad att han har fått sin penicillin och redan mår bättre, men ändå ledsen över att han har behövt ha så ont. Nu måste han bli frisk min finaste Hopp!❤

Annons:
eelliieeee
4/20/17, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#217
eelliieeee
4/20/17, 9:43 PM
#218

Glömde tacka för era kommentarer! Kul att så många fortfarande är kvar och kollar hur det går med Hopp och tack för att ni håller tummarna för oss. Ni ger mig stöd och kämparanda även när allt känns mörkt, tack för att ni finns. Hopp är nog lika tacksam han också ❤💕😄

HalmbyDjurgård
4/20/17, 10:49 PM
#219

Så tråkigt att höra att ni haft så otur! Hoppas han blir bra nu. Vad du är duktig med honom! Hårt för en sån liten med allt han går igenom.. :(

Tjeja
4/21/17, 7:47 AM
#220

Du ska absolut inte känna dåligt samvete för att han fått uvi vännen. Du har gjort ditt allra bästa utifrån den kunskap och förståelse du har! Dessutom har du gjort det med stor kärlek och engagemang! 💕 Visst det är synd om Hopp som haft ont och besvär.. Men, om man vänder och tittar på det ur Hopps synvinkel tänker jag så här: Han är en lycklig, välnärd och livsglad kanin idag. Han njuter av att leva! Hade du inte tagit hand om honom med allt vad det innebör med topsat han efter mat o s v, då hade han inte levt alls idag! Att han nu fick besvär och ont av uvi en sväng för att få hjälp att överleva så må det vara hänt! Om det är priset för att få överleva, leva ett härligt liv i övrigt hos världens bästa kärleksfulla och vaksamma matte så är det ett pris mer än värt att betala tror jag! 💕💕💕😊 Du har ju på inte haft någon avsikt eller vilja att göra honom något illa på något vis! Utan enbart tvärt om! 💜 Härligt att läsa att antibiotikan verkat så snabbt och effektivt! Då har han fått rätt sort och kommer bli helt bra igen! 😊 Hopp är en fantastisk kämpe! Men inte utan anledning, utan på grund av att han har så mycket att leva för! 👍 Älskad, ompysslad, glädje, allt spännande och roligt han har att utforska som han är nyfiken på, allt gott han måste smaka på, all gos han måste få njuta av, osv osv, listan är oändlig med positiva saker i hans liv som han får och vill få uppleva. En riktig liten livsnjutare med gott självförtroende. Och det är tack vare dig! 💜 Så släpp skuldkänslorna! Du vill bara allt gott för Hopp och han älskar dig med! Han skulle knappast anklaga dig ens om han kunde. 😉 Så nu fortsätter vi tumhållningen för framtida hälsa och glädje! Livet innehåller diverse olyckliga bedrövelser och prövningar för alla individer. Men då finns DU där för Hopp och ger honom all hans vilja och anledning och stöd för honom att kämpa sig igenom vad än han råkar ut för! 💞 🐇 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[EM L]
4/21/17, 10:29 AM
#221

Lilla Hopp❤️ Krya på dig så du blir bra igen och jag vet att du är en riktig liten överlevare med en kärleksfull matte som vill dig väl🌺🙂

eelliieeee
4/21/17, 10:46 AM
#222

#219 Ja usch, tycker så hemskt synd om honom. Han förstår ju inte vad som händer och är helt oskyldig. Nu kan det bara gå bättre och jag är nästan helt säker på att Hopp, med den kämparanda han har, kommer att ta sig igenom detta! #220 Men åh vad fin kommentar, blir tårögd när jag läser. Det är svårt att inte ta på sig skulden för något sånt här så skuldkänslor kommer jag förmodligen alltid att ha men det känns ändå bättre nu när han mår bättre  Tänker fortfarande att han kunde fått en dag mindre lidande om jag bara åkt in till veterinären i förrgår istället. Eller ännu en dag tidigare.. En gång åkte jag in för sent med en av mina kaniner och hon fick avlivas. Jag och min mamma har nog aldrig gråtit så mycket. Kaninerna är familjemedlemmar och det gör så ont när de mår dåligt. För oss är kaninerna bara en del av våra liv, men för dem är vi hela deras liv och då tycker jag att man är skyldig att ge dem ett värdigt och bra liv 

Tjeja
4/22/17, 5:43 AM
#223

Vad skönt att läsa att Hopp mår bättre och härligt att du börjat känna att han hommer ta sig igenom detta! 👍😊 Vad gäller skuldkänslor är ju det lite typiskt för alla "föräldrar". Det hör väl liksom till lite granna så fort man fäster sig vid någon och känner ansvar. ❤

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
sossos
4/24/17, 10:32 PM
#224

Hur går det med lillen nu? <3 Det var bara 2 dagar sedan du uppdaterade sist men blir ändå orolig att något hänt🙈😅

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

eelliieeee
4/25/17, 9:21 AM
#225

#224 Har inte uppdaterat tråden då jag inte vetat vad jag skulle skriva, men kan absolut ge en liten uppdatering. Förstår att det kanske verkar som att något hänt när det inte skrivs något här :) Hopp har inte längre Urinvägsinfektion men det har tagit hårt på honom med infektionen och behandlingen. Han är pigg och glad, men har inte så mycket energi och har inte ökat i vikt så som han borde. Han går upp lite, sen ner och sen upp osv. Igår morses ville han inte dia på morgonen och åt lite halvtaskigt på dagen vilket resulterade i att han gick ner 4-5 gram. Nu på morgonen åt han ordentligt till frukost och jag hoppas att aptiten ska hålla i sig. Han har fått en liten (typ 1cm) av en dillkvist på kvällarna då han äälskar dill och när han ätit den biten börjar han direkt att mumsa i sig hö. Sen ger jag även flaska varje kväll mest för att han ska få i sig vätska då han inte dricker överdrivet mycket. Vet inte vad mer jag kan göra än att hoppas och hålla tummarna. Hopp har fått en väldigt tuff start i livet och jag vill inte att det ska ta slut nu. Så mycket tid som jag har lagt ner och så mycket som vi har känpat tillsammans. Det måste löna sig! ❤ Bilder kommer i eftermiddag förresten, antar att det uppskattas:)

eelliieeee
4/25/17, 12:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#226

Hopp älskar solen, så fort den kommer fram så sätter han sig där :)

eelliieeee
4/25/17, 12:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#227
[EM L]
4/25/17, 1:32 PM
#228

Så vacker han har blivit😍

Börja komma upp i vikt lilla hopp!

sossos
4/25/17, 5:24 PM
#229

Så underbar! Kom igen lillen, fortsätt kämpa! <3

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

EvyKiwy
4/25/17, 8:08 PM
#230

:)

Annons:
Tjeja
4/25/17, 9:32 PM
#231

Awe.. #227 Dessa ögon! 😍  Han blir bara finare och finare hela tiden!  Klart Hopp skall klara sig och få ett långt bra liv efter allt ni har kämpat ihop! ❤️ Vore kul att få fortsätta följa hans utveckling här också även när han blivit vuxen!  Även om det inte är varje dag sedan. För det händer ju inte lika mycket och stora förändringar dagligen så som det gör i början. 

Därför fortsätter tumhållningen här hos oss i alla fall lika mycket fortfarande och även framåt! 

Nu lilla Hopp får du lyssna på matte och forumfolket här och knapra i dig dina grönsaker och hö ordentligt så du växer och blir stor och stark!  ❤️😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

EvyKiwy
4/25/17, 9:40 PM
#232

Alltid lika kul att sneaka runt i folks trådar :P

[EM L]
4/26/17, 7:56 AM
#233

La denna tråd på bevakning=)

Derrtag
4/26/17, 3:53 PM
#234

Han är otroligt fin!❤️Och blir bara finare hela tiden…  Kom igen lilla Hopp (eller stora Hopp kan man ju säga😉)!

eelliieeee
4/27/17, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#235

Jag håller med alla er om att han är så fin och blir bara finare! Både jag och Hopp tackar för era kommentarer och för att ni håller hoppet uppe och ger mig nya krafter 😄 Uppdateringen här kommer att ske alltmer sällan ju äldre han blir vilket ni kanske förstår men just nu blir det minst var tredje dag. Ikväll väger Hopp 446 gram och ingen är lyckligare än jag (sov till och med hela 6 timmar i streck inatt vilket jag inte gjort sedan han föddes😂)! 15 gram på ett dygn istället för 3-6 som det varit det senaste. Grymt bra!👍 Han är sitt vanliga glada jag och hälsar mig glatt välkomme när jag öppnar dörren till mitt rum. Han är lös när jag är hemma på dagarna men får fortfarande sova i buren på nätterna för säkerhets skull 😜 Mamman har ingen mjölk längre så Hopp får flaska 2-3 gånger om dagen. Han äter lite mindre och oftare istället för allt på en och samma gång för att det inte ska bli hetsätning som leder till magont 😄😎 Bilden är från idag när han satt i lådan med hö och letade efter de allra godaste stråna 😜

Tjeja
4/28/17, 12:01 AM
#236

Awe.. å dendär nosen är så söt så man vill bara få pussa på den jue! 💋💖

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
4/28/17, 12:03 AM
#237

Awe.. dendär nosen är så söt att man bara vill få pussa på den jue! 💋❤

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[EM L]
4/28/17, 1:29 PM
#238

Sötis!!!

eelliieeee
5/1/17, 8:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#239

Sötaste Hopp mår fortfarande bra och är nu helt frigående på mitt rum, dygnet runt 😃 Imorgon natt flyger jag till Tyskland med klassen och är borta 3 nätter. Är så orolig för att något ska hända med Hopp, eller någon annan av mina kaniner, och har informerat (tjatat sönder) min mamma hur många gånger som helst om hur allt ska skötas. Hon fick mata honom med flaskan idag vilket gick sådär. Hopp är van vid att jag matar så han var lite skeptisk haha 😁 Har inte orkat överföra bilder till datorn än så det får bli en till sånhär "tagen-på-kameraskärmen-bild" 🙈

Tjeja
5/1/17, 11:35 PM
#240

Uj kul att resa! Men förstår också din oro.. är aldrig kul att vara ifrån sina "bebisar"! Håller tummarna i af för att både du, Hopp och de andra kaninerna får fina år trevliga dagar fast du är bortrest lite! ❤

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

eelliieeee
5/2/17, 11:22 AM
#241

#241 Tack! Det kommer säkert att gå bra. Han är ju så pigg och glad nu och äter nästan bara vanlig mat, men lite orolig lär jag vara ändå 😁 Han är ju min lilla bebis ❤

Tjeja
5/2/17, 11:50 PM
#242

Klart det att du är orolig för bebisen! 😉 De är ju alltid ute o far i farozonen stup i ett även som vuxna! Tänk dig bara hur dina föräldrar har det just nu när du själv är ute o reser då! 😉😄

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MEMFS
5/16/17, 10:32 AM
#243

Hur mår liten? <3 Så fin!!

MEMFS
5/16/17, 10:33 AM
#244

Hur mår liten? <3 Så fin!!

Annons:
Tjeja
5/16/17, 6:41 PM
#245

Undrar jag med… Hur är det med liten? Han måste vara stor nu vid det här laget? 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Äntligen myndig
5/23/17, 4:28 PM
#246

Hej, Jag har följt tråden men utan att skriva något. Kan man få en kort uppdatering om hur Hopp mår nu för tiden?🙂

[EM L]
5/24/17, 7:34 AM
#247

Hur är det med lille Hopp eller han måste ju vara stor nu=)

eelliieeee
6/5/17, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#248

Min finaste, vackraste och snällaste Hopp lämnade idag jordlivet. Det är så tomt här utan dig. Varje natt sov du i min säng precis bredvid mig och gosade in dig under täcket. Du var alltid så glad när jag kom hem från skolan och rusade fram till mig för att bli gosad med. Ute i trädgården följde du mig som en svans och brydde dig inte alls om de andra kaninerna. Jag har ägt över 30 kaniner men ingen har varit så speciell som dig, Hopp. Du var inte bara en kanin, du var min bästa vän. Och nu finns du inte mer. Hur mycket jag än vill få tillbaka dig, min vän, så går det inte, du är borta. Hur mycket jag än ville ha kvar dig så var jag tvungen att lägga egot åt sidan och tänka på ditt eget bästa. Mosippans Survivor. Hopp. Du förtjänade båda namnen. Som du kämoade när du va liten. Kolik, Urinvägsinfektion och många andra hinder som du stötte på klarade du alltid. Men det här gick inte, det var inget hinder. Det va bara stopp, ett slut. Min fina fina Hopp utvecklade vid 9 och en halv veckas ålder bettfel. Vi åkte till en veterinär som är specialiserad på framförallt häst- och kanintänder och hon sa att det var dags för dig. 10 veckor och 4 dagar gammal. Det är ingenting. Jag ville att du skulle få ett långt liv. Jag ville att du skulle få växa dig stor och se allt som livet har att bjuda på. Men det tog stopp. Det fanns inget jag kunde göra. Livet är inte rättvist. Min finaste, vackraste och snällaste Hopp. Min bästa vän. Jag saknar dig så mycket. Kom tillbaka. Snälla. Kom tillbaka.

Chinesecrestedlover
6/5/17, 12:16 PM
#249

Bildresultat för crying emojiÅH NEEEEEJ! 💔Jag höll tummarna att allt var bra med lilla sötnosen (men ska erkänna att jag började bli lite orolig när ingen uppdatering kom) och har kollat i tråden vid varje ny händelse. Så otroligt tragiskt, beklagar sorgen! Vila i frid lille kämpe. 🌈

eelliieeee
6/5/17, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#250

För er som är mer intresserade av bettfelet så kan jag säga att jag noggrant kollat linjerna och i mammans led fanns, ganska långt bak, en eventuell bettfelsbärare. Jag vet nu, med facit i hand, att det var fel av mig att ta kullen. Anledningen till att jag tog den var för att jag, min mamma och mina två systrar ville ha varsin avkomma efter just satinrexarna eftersom mamman och pappan var så otroligt keliga och sociala. Nej, det var inte utseendet. Jag har kastrerat dem nu och lagt all hobbyavel åt sidan. Efter det som hände nu kommer jag aldrig Att ta en kull på någon kanin, aldrig mer. Oavsett om den har felfria linjer eller ej, det kommer aldrig födas kaninungar hos mig. Jag klarar inte av om något händer mina kaniner efter det som hände nu. Här är en bild på hans bettfel när jag upptäckte det. Veterinären konstaterade att det var medfött och att själva rötterna till framtänderna var sneda så hon kunde inte slipa ner eller göra något åt det. De sista dagarna var även kindtänderna påverkade och han hade svårt att tugga hö och annan mat. Jag ville inte att det skulle bli såhär och det trodde jag inte heller. Men jag vet att det är ingen annans fel än mitt eget och jag kan lova mig själv att detta aldrig mer kommer att hända. Förlåt Hopp. Förlåt.

Pia-69
6/5/17, 12:52 PM
#251

Åhh, vad tråkigt att höra! Beklagar sorgen! ❤️🌺😢


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
Maleficum
6/5/17, 1:47 PM
#252

Usch vad tråkigt :( Förstår din saknad och inte alls kul när de inte får leva ett långt långt liv! Ibland är livet inte rättvist.

Verkar tyvärr vara vanligt med bettfel hos satinrexarna… min kompis syster föder upp dem och har själv fått ta flera av hennes kaniner ur Avel när det visat sig de gett bettfel :/

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Derrtag
6/5/17, 2:04 PM
#253

Neeeeej! 😭Varför? Du har kämpat så hårt för honom! Men han var lycklig i alla fall, han fick ju all kärlek han kunde få från dig…

Beklagar verkligen!Gråter

Vila i fred lilla, söta Hopp!

[EM L]
6/5/17, 3:31 PM
#254

😭😢 Gråter nu nästan.

Varför skulle det hända Hopp?

Flera miljoner styrkekramar från både mig och Mira🤗🌺❤️
Kunde man inte ta bort dom failade tänderna???

eelliieeee
6/5/17, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#255

Tack för att ni visar stöd i denna svåra stund. Det är otroligt mycket värt ❤ #254 Om vi skulle valt att dra ut alla Hopps framtänder (de failade tänderna) skulle han, enligt mig, inte få ett värdigt liv. Hans absoluta favoritsysselsättning var att gnaga på pinnar och att ta ifrån honom det, och allt gnagande i övrigt, skulle jag aldrig kunna göra. Jag ville verkligen inte ta bort honom men jag såg inget annat alternativ som kunde ge honom ett värdigt liv :( Han är så saknad och så älskad, och det kommer han alltid att vara. Min finaste Hopp ❤

sossos
6/6/17, 8:01 PM
#256

Neeej!😭 😭Blir helt tårögd! Livet är inte rättvist, som ni kämpat. Du och han, tilsammans❤️ Alla fina stunder ni haft, alla fina stunder ni skulle få😭

Fina, vackra, snälla, söta, gosiga, busiga underbaraste Hopp, vila i frid❤️

Miljoner styrkekramar från mig och kaninerna, beklagar verkligen!❤️

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Upp till toppen
Annons: