Kisslåda
God morgon! Vad använder ni i botten av kisslådan till kaninen. Går det med kattströ?
Jag använder Öko Plus kattströ från Cat's Best. Det är ett klumpande strö gjort av träpellets och biologiskt nedbrytbart, det binder dessutom lukten väldigt bra. Det är inte rekommenderat att använda kattsand (klumpande eller ej) då sanden lätt kan råka andas in av kaninen och irritera luftvägarna. Tidigare hade vi Toa-Lätt papperspellets, men det luktade mycket och hela lådan behövde tömmas varje dag. Med Öko Plus skopar vi bara ur klumparna pluttarna och silar bort det som är rent genom spaden. Sen fyller vi på allt eftersom. (Lådan behöver ju dock såklart rengöras helt med jämna mellanrum för att hålla det fräscht)
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Tack för tipset Trebit :-) !! Kan det finnas nåt på Ica eller Coop som man även kan använda till Kisslådan? bor lite avsides….
Har tre (han-)kaniner som har toa-lätt i sina lådor och tycker det funkar superbra. :) Toa-lätt brukar finnas på t.ex. Konsum eller Coop.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Kattsand är inte bra för kaniner. Dammar mycket, inte bra om de får det i sig mm. Nu syftar jag på sandsand. Kristaller är inte heller bra.
Jag har kutterspån. Easyströ tycker jag är bra med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Jag beställer Öko Plus via Zooplus.se, där kan man köpa 40L säckar för ca 300kr. Har hittat en svensk variant också som säljs ibland på ICA, men då för 99kr för en mindre påse.
Toa-Lätt finns nästan alltid i mataffärer i 10 eller 20-liters påsar. Kostar vanligtvis ca 30 kr för 10 L. Men det är som sagt inget jag föredrar själv längre, tycker det har en lite frän lukt bara av sig självt, och luktar inge vidare kissat på heller.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Brukar lägga en tidning i botten på toalådan och sen ha kutterspån över. Funkar superbra och själva lådan behöver inte göras rent på länge då tidningen suger åt sig i princip allting. Så det är det bara att städa undan alla pluttar och kissfläckar varje dag och när man väl ska städa alltihop så är det bara att ta ur hela tidningen och göra om samma procedur. Funkar jättebra!
Djur är vänner, inte mat
jag använder oftast ingen låda eftersom att jag har stora boxar till kaninerna så jag har djupströbädd så är inte expert men brukar använda spån de få gånger jag använder