Kaniner avmagrar
Mina två dvv satin har magrat otroligt mycket sen jag hämtade dem. De hade ganska normalt hull hos förra ägaren, men dieten bestod enbart av fri tillgång på pellets från matbutik. De levde i mycket små burar och fick ingen Motion. Idag har de självklart fri tillgång på hö och grenar, får 1 msk rabbfor om dagen och motionerar dagligen. Men trots detta har de blivit smala som skelett! Jag mår dåligt när jag ser på dem. Har ökat fodergivan till 2 msk och blandat med selective. Ger blötlagda havregryn då och då. Kan deras avmagring bero på att de innan enbart levt på pellets? Har funderat på mask också men känns inte så troligt.
(Har såklart minskat pelletsen successivt!)
Medarbetare på Jättekanin.
Hade ökat ja, kanske de behöver närmare 0,5 dl sammanlagt per kanin?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Jag håller på att öka. 🙂 0,5 dl känns så mycket bara, då de är av den mindre varianten. De är väldigt små, minsta dvärgvädurar jag sett. Men jag får se hur mycket det landar på. Hur mycket ger du dina dvv?
#2 Det fick jag ge min dvv rexhona jag hade trots att honvar vuxen, under en period för att hon inte höll hullet annars.
Jag ger mina vuxna som godis 1-2 msk var per vecka. Hailey som är 4 månader, får 0,5 dl :) Men ska minska ner över sommaren om det går.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kanske deras magar har blivit vana vid mycket pellets, och har svårare att ta energi från höet? Eller så tar det lite tid för deras små kroppar att ställa om sig bara.
2 msk är ganska lite ändå, vissa kaniner kräver mer än så för att hålla vikten, tycker gott du kan öka till en halv dl, så länge de fortsätter att äta lite hö också.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jag har sett en tråd om solrosfrön , mkt fettberikande ta det tills du ser att dom har blivit normalvikt, sen åter du till hö, eventuellt pellets.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Har de levt uteslutande på pellets så lär inte deras tarm ha tillräckligt av de bakterier som behövs för att bryta ner höet och då får de helt enkelt inte i sig tillräckligt med näring eftersom det mesta passerar rakt igenom utan att brytas ned till beståndsdelar som tarmväggarna kan släppa igenom. Öka på pelletsen ordentligt tills de har hull igen och ge tarmarna tid att ställa om genom att minska på pelletsgivan riktigt långsamt är det jag skulle försöka med om jag var i ditt ställe.
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
#3 Hm, okej! Då är det kanske inte så mycket ändå. :)
#4 Det misstänker jag också. Jag ska fortsätta öka, så får vi se hur det går. Dessvärre äter hanen inte så mycket hö.
#5 Solrosfrön kanske jag ev tar till om pelletsen inte hjälper. 🙂
#6 Tack! Låter som en bra idé.