Marsvin & kaniner ihop ?
Vad tycker ni om att ha marsvin & kaniner ihop ?
Själv tycker jag inte om det. Mycket kan hända, då marsvinen kan äta upp kaninens päls, kaninen kan döda marsvinet, ja t.o.m kan marsvinet döda kaninen.
Dessutom, har jag för att det är olagligt att ha marsvin själv utan artsfrände ? Böter, i pengar.. (?)
Kaniner & marsvin äter ju olika saker också, och olika mängder..
Not your mom, not your milk.
jag tycker det är helt fel !
Om man bara har 1 marsvin får man böter på 2500:- ( har läst det (om man blir anmäld)) åså får man inte har kvar marsvinet om man inte skaffar ett till.
en sak jag har hört på mif säger typ " men det är min kompis då kan jag inte anmäla henne" eller liknande, lixom vafan ?! det är ett djur .. >.<
Jag tycker det är olämpligt. Visst fungerar de ofta bra ihop, o kan tycka väldigt mkt om varann, men det är inte samma art, o talar inte samma språk. Kaninen kan lätt skada marsvinet också. O som sagt så är det olagligt att ha ett marsvin själv, utan artfränder, o kaninen är ingen artfrände.
Nä, jag ser inte meningen i det ärligt talat.
men ärligt talat tycker ni att en kanin ska sitta helt ensam istället för att få vara med 2 marsvin ? då får den ju iaf några kompisar … och jkag tycker inte att ni bara kan sitta här å slänga ut er massa sånt skit snack .. ni vet väll knappast vad kaninen tycker e bäst eller ?
#3 Försök å snacka med en bäver :) , det är samma sak

Jag skulle aldrig riskera mitt marsvins liv (om jag nu hade ett) bara för att de verkade trivas ihop.
Kan ju hända att marsvinet irriterar kaninen och kaninen råkar ta i lite för hårt, vips så har man inget marsvin längre.. Tycker det finns för mycket risker (visst kan två kaniner också ryka ihop eller så, men då har ju åtminstonde kaninen en ärlig chans)
#3: vad påstår du klassas som skitsnack?
the vanity, it becomes insanity
#3, jag har aldrig påstått att jag vet vad kaninen tycker om det, jag säger vad JAG tycker om det.
Kaniner är inga flockdjur o behöver därför absolut inte bo ihop med andra individer överhuvutaget.
Vad är det för "skitsnack" du tycker vi slänger ur oss? Att de inte talar samma språk? Att kaninen kan skada marsvinet? Nej, det är inte skitsnack.
#4 jaa det kan jag väll, men somsakt vet inte ni något om vad en kanin mår bäst av .. jag har faktist sätt många kaniner som varit med marsvin och dom ser ut att må mycket bättre så en att sitta ensam i en bur ..
därför att ni säger att kaniner inte mår bra med sällskap men hur sjutton kan ni veta det ? som man kan se ute på stora ängar och sådant så e kaninerna tillsammans på en stor äng alltså tycker jag inte att man kan säga att dom e koloni djur

Du har fortfarande ingen rätt att kalla andra medlemmars åsikter för skitsnack. Detta är ett forum och folk får säga vad de tycker.
Tänk efter nästa gång innan du häver ut dig sådant
/medarbetare
#8, men snälla du.. VEM har sagt att kaninen inte mår bra av sällskap? Vart ser du det?
Kaninen kan lika gärna ha människan som sällskap då, eftersom vi inte heller talar samma språk, samma grej.
DU tycker inte att man kan säga att dom är kolonidjur? Ok, du kan kalla dom vad du vill, men de ÄR kolonidjur. Och ja, du har sett kaniner tillsammans på en äng, ja precis, de umgås med varann, men de bor separat. Precis så tycker jag man kan göra med tama djur, låta dom träffas utanför burarna, men bo separat. Kanin o marsvin pratar jag självklart om då:)
Det beror väl på.
Egentligen inte.
Men det finns ju dem som passar bra ihop.
Vad vet jag?

#11: ditt inlägg såg nästan lite ut som en dikt ;D
#12 håller med ;D

jag tycker det är okej sålänge de bor i en jättestor bur och att marsvinet har en marsvinskompis.
Min hankanin som alllldrig skulle gå ihop med andra kaniner, som attakerar andra kaninhanar. Går ihop med hans förra fodervärds marsvin Pumpa, de var bästa kompisar, och när Laban var borta på tävling så letade Pumba efter Laban.
men de fick bara vara ihop på dagarna i en stor hage^^
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#12 HAHAHAH X''D Men det är inte det ;)
förlåt om ni blev upprörda av det jag skrev men när man hör sånt som att marsvin inte kan vara tsm med kanin då blir man bara så ledsen .. jag menar asså ibland kan man liksom riktigt se kärleken mellan dom och sen när nån säger sånt där så är det som att ens hjärta går i bitar .. kaniner kan faktist älska marsvin lika mycket som dom kan älska en annan kanin .. om ni nu tycker att jag låter larvig så får ni göra det men jag skriver bara det jag känner …
och jaa jag kan väll hålla med om att jag ej får säga sånt som jag sa så det ber jag om ursäkt för men jag blev bara så upprörd

Det är från kanin till kanin & marsvin till marsvin enligt mig. Hade en kastrerad hermelinhane som var som ett gosedjur, Var alltid lös i lägenheten och brukade sova i min säng på nätterna, Då hade vi också marsvinsuppfödning och han var hur snäll som helst mot marsvinen och dem flesta marsvinen trivdes med honom. Han fick bo ett kort tag med ett gammalt marsvin och dem trivdes jättebra, När det var matdags stängde vi buren så marsvinet åt ensam mat i buren och lilla kaninen sprang ju alltid lös så han hade utanför ifall han ville ha. Hö och pellets fanns i buren alltid. Men sen hade vi en dvärgvädur och vi skulle testa att ha han tillsammans med samma marsvin. Men han bara parade sig med marsvinet hela tiden och marsvinet var jätterädd. Så det gick inte. Men det finns ju massa andra saker att tänka på också. Oftast brukar det inte funka perfekt, Men ska man ha ett marsvin så ska man ha minst två tillsammans.
Ja de kan älska varandra, men!
Kaninen kan skada marsvinet trots att den inte menar det! Den kanske leker lite för hårt, eller gör ett glädjeskutt och marsvinet råkar vara i vägen. Då finns inte marsvinet mer om man har otur. En olycka sker lätt.
Kaniner och Marsvin bör inte bo tillsammans. Då kan du lika gärna sätta ihop en Gerbil och en Guldhamster, eller en hund och en orm, eller en fisk och en kossa.
Marsvin är gnagare, kaniner hardjur.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
(#19) "En fisk å en kossa" Dagens ;D <3
jag har en kanin o9ch marsvin ihop, egentligen tkr jag inte om det, men dom älskar verkligen varran, jag var nio när jag fick min kanin sen fick jag ett marsvin av min kompis, marsvin går inte ihop med andra marsvin har provat med tre st, går inte. Kanin skyddar marsvinet, (i 4 årnu) kommer det en hund som dom inte känner igen morrar kaniner och puttar in marsvinet i ett hus (har vart med om det flera ggr) så snälla klaga inte på mig, jag vet vad som är rätt och vad som är fel.

Jag tror att det där är olika för olika kaniner/marsvin. Om det vore helt opassande att ha kaniner med marsvin, varför har då så många djuraffärer det? Påstår absolut inte att djuraffärer är de bästa exemplen men folk borde väl reagera då? Jag vet själv kaniner som "bor" med marsvin, dock inte mina, och de tycker om varandra väldigt mycket.
#22, att djuraffärer har så säger ingenting. Djuraffärer säljer även olagligt små burar, saltstenar som kan ge njursten osv osv. Har inget med saken o göra, tycker jag. Sedan så tycker jag även att i djuraffären kan det väl vara ok att ha dom tillsammans, det är ju ändå inget permanent hem, de spenderar väl högst ett par veckor där. Bättre att de har en jättestor bur med både marsvin o kaniner, än två små, men att de bor åtskilt. :)
Tycker det är helt OK att ha två marsvin ihop med en kanin ;) Jag hade ett marsvin, han gick nte ihop med andra marsvin så han fick bo ihop med en av mina kaniner (jag sålde han sen till en som hade andra marsvin så nu får han gå ihop med två marsvin ibland på dagarna). Det är bara för han inte kan gå ihop med andra marsvin.

Det bror på..
Jag tycker inte att det är rätt att ha ett marsvin tillsammans med en kanin. Möjligtvis om de har en ganska stor bur (eller bor i hage) och marsvinet har minst en kompis av samma art. Och de verkar komma någorlunda bra överens då. Och om de utfodras på olika platser, så att de får i sig rätt foder. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Ja men då har vi kommit fram till att det är upp till var och en eller? Hälften tycker si och hälften tycker så :)
#27, självklart är det upp till var o en.. Ingen annan kan bestämma hur man ska hantera sina egna djur, om det inte strider mot lagen.. Vad jag vet så Får man väl ha marsvin o kanin ihop väl? Så länge det är minst 2 marsvin alltså.

#23 som jag sa: "Påstår absolut inte att djuraffärer är de bästa exemplen…"
#29, jag vet att du skrev så, men eftersom du ändå tog upp djuraffären som ett exempel så anser jag att du kanske tycker det är helt ok med marsvin+kanin eftersom djuraffärerna har så.

Jag har ingen egen erfarenhet av det då jag inte har några marsvin. Däremot så tycker jag det är upp till var och en, tror dock inte att marsvinen eller kaninerna tar skada av att stå med varandra :)
Såhär tycker jag. Kaniner och Marsvin ska bo i olika burar. Även fast man kanske tycker att dom verkar ha kul tillsammans osv. Både kaninen och marsvinet kan ju skada sig, dom är ju faktiskt två olika djur. Kaninen är ju dessutom större än marsvinet. Om man nu tycker att dom har kul tillsammans varför låter man dom inte vara tillsammans och nosa på varandra inne eller på nått ställe en liten stund och man håller koll hela tiden på dom. Nu menar jag en liten stund. Jag vet inte om det också är förbjudet men så tycker jag. Någon som håller med mig ?
Jag tycker det är okej så länge djuren kommer överens, har en stor bur och sitthyllor/hus så det räcker åt alla. Och självklart ska det ju vara minst 2 marsvin.
Just nu går marsvinen och Humle tillsammans, men det är bara tillfälligt pga att det fattas en mellanvägg till burarna. Men det funkar jättebra, dom kommer bra överens och dessutom har dom dubbelt så stor yta att röra sig på (140x170) och Humle är ju inte så stor än heller. Ska dock sära på dom sen bland annat pga att marsvinen inte ska ha så mkt pellets som Humle.

Såhär står det iaf på SKR's hemsida under fliken "livsvillkor":
"Kaniner uppskattar inte andra djurs sällskap, även om det finns de som trivs bra tillsammans med lugna hundar, katter och marsvin."

jag har kanin och marsvin ihop och dom har bott så i 2 år snart nu..
Men jag har inget annat val då marsvinet blev marsvin aggresivt efter att hans andra kompis dog han vart super deprimerad i 1 vecka och varken åt eller drack så då köpte jag en kanin och dom gick super bra ihop. Dom bråkar aldrig eller nå, dom sover till och med brevid varan.
jag tycker att man måste lära känna både marsvinet och kaninen och ett marsvin dör om det är ensamt men kanske en skiljevägg är bra till en börgan
jag håller med elinli
#36 Tråden är 8 år gammal. Ingen idé att dra upp den igen.
Zingo ;D
#38 Gammal tråd.
Nej marsvin ska bo med andra marsvin och inte med kaniner
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.