Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1523 ggr
powerade
0

Murgröna och kanin

Min kanin började en sommar att tappa päls på öronen. Vi åkte till veterinären medicinera för kvalster. Under vintern blev dey mycket bättre sen till sommaren igen började han bara tappa mer och mer å blev alldeles torr. Vi åkte igen till veterinären och fick sån medicin men hjälpte inget denna gång. Dom visste ej vad det var. Sommaren innan hann han ta en tugga av mammas murgröna i fönstret. Kan det vara den han fick allergisk reaktion på sådär 1 år efteråt?? Har ni varit med om en kanin som ätit mirgröna ( liiiie) blivit sjuk eller inte?

Achatina
0

Tappa päls gör de väl av vitaminbrist?

powerade
0

#1 de gör dom? Det var inte ens nästan på tal om när vi var till veterinären. Inte så han bara tappade päls utan hans hud blev torr, fick nästan sår:o

powerade
0

#1 de gör dom? Det var inte ens nästan på tal om när vi var till veterinären. Inte så han bara tappade päls utan hans hud blev torr, fick nästan sår:o

powerade
0

NordicSunset
0

Har ingen aning vad det kan vara, men tror inte att det är p.g.a murgrönan iallafall. :)

Be the best version of you.

• Zoella
Achatina
0

#2 Vitaminbrist blev min kanin behandlad mot när hon tappade päls. Men hon hade inte narig hud. Tycker det låter lite som Svamp? typ ringorm eller skabb. Har inte vet tagit hudskrapsprover?

powerade
0

#6 jo dom skrapade på öronen men dom hittade inget då. Inte skabb heller sa dom.( va först till hemska veterinären) Den har vi till den bättre och hon hade aldrig sett nått liknande förut..:/ Ringorm brukar bara bli en ring? Har förlorade på öronen nosen runt ögonen baki nacken sen under magen och tassarna:(

Achatina
0

#7 Har bara erfarenhet av marsvin och de får ringorm som har alla möjliga former. Men marsvinsskabb brukar sitta på fötterna, runt öronen/ansiktet och under magen som jag minns det. Men om jag inte missminner mig så är det rätt svårt att ta skrapprov på skabb och hitta djur i det. Alltså att man kan behöva ta antingen många olika skrapprov från olika ställen eller i intervaller. Antar att ohyra (oavsett om det är skabb, löss eller loppor) har en levnadscykel och har alla (o)djuren dött och lagt ägg så hittar man ju inget i de skrapprov man tar om man bara tar vid ett tillfälle.

powerade
0

#8 tror dom skrapade 2 olika tillfällen. Dom trodde att det var mjällkvalster även om dom inte hittade något:/ som vi behandlade för. Blev bättre en gång. Men blev snabbt sämre igen:/

Maleficum
0

Låter lite samma som min kusins ena kanin fick som hon hade för många år sedan. Tappa päls i nacke och på öronen främst och blev torr och skorvig i huden. De var hos kaninkunnig veterinär och de gjorde skraptester och testa mediciner för allt möjligt (som kvalster och ringorm) utan resultat. Tror aldrig de klurade ut vad som faktiskt var fel på honom och han blev tyvärr aldrig bättre så har för mig de tog bort honom sen (han var utekanin). Vad jag minns var det värst under sommaren.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

powerade
0

#10 låtet ungefär lika:/ dom trodde också det kunde vara soleksem eller nått.. men i somras fick han somna för hela han var nästan kal och ingen vågade riktigt vara med honom. Ibland ville han inte ens bli klappad :/