Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 811 ggr
[Pollyboll]
0

Tand-och kloklippning

Undrar om alla smådjurskliniker klipper klor och tänder på kaniner? Även ungefärligt pris?

Storip
0

De flesta veterinärer klipper klor, allt ifrån 50 - 200 kr har jag sett. Finns ofta privatpersoner /kaninuppfödare som klipper klorna för en mindre summa/gratis. Även djurbutiker brukar kunna klippa klorna. Jag har aldrig behövt klippa tänderna på mina kaniner, så ingen aning.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Peak303
1

Att klippa tänderna är inget att rekommendera då det kan ge sprickor i tänderna.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

BaltizSimbaLukas
0

Eftersom min kanin har ett käkfel så kan han inte gnaga och alltså inte slipa ner tänderna. Vi åker och klipper dem ungefär en gång i månaden och det kostar 100 kr/gång.

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

[Pollyboll]
0

#2 Jag har bara hört att man ska göra det, men jag vet inte om det behövs på mina. Men bara hade en fundering. Tänkte ringa till en veterinär nästa vecka.

Peak303
3

#4 Att klippa tänderna är både djurplågeri och dåligt. Man klipper inte kaninernas tänder. Kan hjälpa om de har bettfel och det efter första gången rättar till sig. Men rättar det inte till sig efter första gången är det bättre att låta kaninen somna in.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

RebeccaG
3

Att klippa en kanins tänder är djurplågeri. Behövs det göras pga bettfel så bör kaninen avlivas för att bespara den lidandet. 

Klor kan man klippa själv, lätt och smidigt. Annars gör många djuraffärer & veterinärkliniker det billigt.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Kaninernasbästa
0

Om din kanin har problem med tänderna kanske du kan köpa grövre hö och lägga in pinnar så han kan gnaga :)

[Pollyboll]
0

Jag vet inte om dem behöver klippa sina tänder. Det var bara nåt jag funderade på, för jag har hört av vissa har gjort det. Jag tror knappast att dem behöver det, för det foder dem får är rätt hårt och grovt.