Kan man ersätta hö?
Hej! Jag är intresserad av att adoptera en äldre kanin, dock så kan jag inte ge den hö för min syster är allergisk. Går det att ersätta höet mot något annat, eftersom att höet är en så viktig del av kosten?
Nej, det går tyvärr inte. Din kanins kost ska bestå till 80-90% av hö. Du kanske kan ha den utomhus? Jag är själv allergisk mot hö, men när allt är utomhus så känner jag inte av något :)
R.I.P. Anton 💔
Ja, det går. Men det är inte så enkelt.
Du kan ge hösilage. Nackdelen med det är att hösilage snabbt blir dåligt. Har du ett stall eller liknande i närheten där du kan hämta en gång i veckan ca så funkar det ju, men annars blir det svårt.
Du kan även byta ut höet mot lusernpellets och/eller höbriketter och kombinera det med halm. Vet inte om jag riktigt rekommenderar det dock.
Under den period det finns grönt utomhus kan du ge det.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#2 Jaha, där ser man :) det fanns visst några andra sätt. Men jag trodde höbriketter var godis?
R.I.P. Anton 💔
#3 Jag har för mig att det finns vissa sorter som innehåller morot och lite annat gött. Just dem ska man väl inte ge som grovfoder..
Värt att tala om är väl att höbriketter är svindyrt :P därav kan man kombinera med lusernpellets. Däremot ska ju kaninen ha flätbart bomaterial också och det kan man lösa genom att ge halm. Halm kan ätas det också om kaninen nu skulle vilja det, inte mycket näring i det men litegrann iallafall.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Nej egentligen inte. Höbriketter går inte att ersätta helt med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vet du vad i höet hon är allergisk mot? Klövern? Timotej etc ?
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Nej det går inte. Precis som du säger är höet en alldeles för viktig del av kosten hos kaninen. Höbriketter slipar inte tänderna som hö gör. Blir även löjligt dyrt.
Not your mom, not your milk.
#7 Det är därför man kompletterar höbriketterna med andra saker. Grenar, bark, lusern, halm.. Så jo, det GÅR men det är svårt, dyrt och det är liksom inte värt det i min värld. Det blir att man sätter sitt eget behov framför kaninens.
Bästa höersättningen är hösilage eller grönt utifrån. Eller bara att ha kanin och hö utomhus. Går inte det heller ska man nog avstå från att skaffa kanin.
Det finns inget som säger att en kanin ska ha just hö. Även om hö med enkelhet är det smidigaste.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag har aldrig hört talas om att man kan byta ut höet och det låter väldigt orimligt i mina öron då hö är väldigt viktigt för kaninen. Jag tycker du väntar tills du bor eget så din syster inte blir påverkad :-)
Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.
Men hur allergisk är hon? För mina ögon börjar klia/rinna utav hö o gräs (om man typ rör runt i det eller andas i det eller så). Men jag har både kanin o hö inomhus o det funkar bra, känner sällan något alls.
Jag är också allergisk mot hö. Brukar nysa och ögonen blir röda och rinniga när jag ger kaninerna det. Men det brukar gå över efter en stund.
På sommarn finns ju gräs så då är det ju inga problem. Men på vintern så är det hö som gäller.
Klart de skulle gå att byta ut höet mot andra torkade växter och grenar. Men de skulle bli väldigt slitsamt
Tack så mycket för alla svar! Jag får se hur det blir med kanin, men jag hoppas på att det går att lösa på något sätt någon gång :-)
Mitt tips? är att du lånar en kanin (om du tex känner någon som har en) minst en vecka och ser hur det funkar för din syster. När min kusin var sugen på att skaffa kanin igen låna dem min ena då hennes dåvarande sambo var superallergisk mot massor av saker så de ville vara säkra på att det funkade innan de skaffa en egen. Så ni är helt säkra på att det funkar och inte måste göra er av med en ny familjemedlem direkt bara för att det inte gick.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu