Hjälp! Kaninflytt
Hejhej!
Ska snart ta och flytta mina två kaniner till min inglasade balkong. Där är tanken att dom ska få hoppa in och ur buren hur dom vill. Problemet är att det nyss är inlagt en ny heltäckningsmatta där och kaninerna är inte helt rumsrena. Har en tanke att lägga över något som kan skydda den, men vet inte vad. Funderat på att rulla på en våtrumsmatta, vilket kanske blir en aning dyrt. Finns det någon som kan sitta på en annan idé? Balkongen är ca. 3x3 m.
Det kanske fungerar att lägga ut en vaxduk på golvet? Se bara till så att kaninerna inte tuggar på den så tror jag att det bör fungera.
Kanske en gammal matta eller två från en loppis, en såndär lång hallmatta med gummi på baksidan skulle funka bra.
Typ som jag har i lekrummet, den är helt slät men har gummi/plast på undersidan så kiss inte läcker igenom till trägolvet. Väldigt lätta att torka av med våtservetter eller trasa om en olycka händer.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Funderar på om det veckar sig lätt eftersom vaxduk är så "sladdrigt" = inget bra slutresultat. Men helt klart värt att fundera på!
Kom på att det finns ju såna golvskydd i plast som man har under t.ex. kontorsstolar. Frågan är om det är bra eftersom det blir hårt för kaninerna? Men kan väl inte vara värre än vanligt trägolv? :)
Mattan där var också bra… Ska försöka leta rätt på någon sådan med! :)
Såna golvskydd är jättedyra (tycker jag) och oftast vill inte kaninerna springa på det om det är halt. Någon sorts matta är bättre, eller köp en bit fejk-gräsmatta i plast 😉
www.alrunans.weebly.com/
Hittade som var billigare än våtrumsmatta iaf, men som du sa, dom kanske inte vill springa på det om det är halt :D Dom äter inte upp fejkgräset då? ;)
Vi har kört vanlig byggplast med mattor ordentligt över när vi till exempel behövde skydda svärmors heltäckningsmatta:) se bara till att kaninerna inte kommer åt att tugga på plasten.
Använder själv två gammal trasmattor i buren :) Titta på nån secondhand ellr loppis!
Ni som använder mattor, luktar det mycket om kaninen kissar på dom? Och är det svårt att tvätta rent? :)
Den sortens matta jag har på bilden ovan, med gummi-baksida är enkelt att tvätta av med en våt trasa, om det inte har torkat in…
Trasmattan slänger jag i tvättmaskinen när den börjar se eller lukta ofräscht, tvättar den varannan vecka eller så.
www.alrunans.weebly.com/