Vad hände med gräset?
Min fästman kommer inte bli glad, gräsmattan är liksom hans stolthet 🤐
Igår såg gräset ut såhär (första bilden), hur snyggt som helst. Jag satte lejonkaninerna i hagen på detta gräset igår kväll och de har varit ute över natten.
Imorse när jag flyttade buren till ny plats, så såg det ut såhär där buren stod! (bild 2) Vad hände? På en enda natt har det blivit gult och jättefult, är det deras urin/avföring som gör det så? Blir deras urin "frätande" ifall de äter mindre hö och mer örter/gräs? Är mina kaniner sjuka?
Det var likadant för några veckor sedan när jag hade dem ute, men jag har ju använt samma utebur till dem i två år nu, utan att gräset har tagit stryk av det förut. Buren har putsnät i botten, så de inte kommer åt att riva upp gräsmattan och gräva i den, men de verkar ha gjort ett rätt bra arbete med att förstöra den ändå… 😕
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
De betar gräs som galningar och struntar oftast i höet jag ger dem. Håller de på att äta upp sig inför vintern, eller vad?
www.alrunans.weebly.com/

Mm.. ser ut som om kaninerna skövlat gräsmattan!😕
Dvs det är helt naturligt, dvs det gynnar gräset!🙂
Att klövern försvann betyder sannolikt att kaninerna tillförde kväve till jorden!
Gödsla gräsmattan och de flesta örter försvinner!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
"Dvs det är helt naturligt, dvs det gynnar gräset!"
Det är nog precis det jag får säga till min fästman när han kommer hem, haha 😛
www.alrunans.weebly.com/

Nästa sommar kommer dessa fläckar vara extra gröna och frodiga!
Men varför blev det så gult? Kan de komma åt att äta allt det gröna genom de små rutorna på ett putsnät så det nästan bara blir gult kvar? Det ser mer ut som något har missfärgat gräset, därför undrar jag om det kan vara deras urin eller så. Blev aldrig så förra året när de gick i samma bur.
www.alrunans.weebly.com/

Gult kan betyda tex lite sol och/eller extra mycket kväve!
#5 Vårt gräs blir alltid gult när kaninerna har kissat på samma ställe i flera dagar. :/
Så min tanke är ju att urinet har "frätt" sönder gräset.
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Frätt är fel ord,, det är för mycket kväve/fosfor på samma fläck!
Lika gäller för män.. kissa gärna på gräsmattan/i rabatten, det är bra.. för gräset/växterna.. men aldrig på samma fläck!
Det blev såhär gult över bara EN natt, det är det som förbryllar mig. På natten finns ju inte mycket sol ;) förstår om det hade blivit såhär efter flera dagar, men efter bara 12 timmar?
www.alrunans.weebly.com/

Om vi säger som så.. be din sambo att kissa på samma fläck gräsmatta i 12 timmar och jämför sedan!
Klövern som syns i mångfald på första bilden antyder att de lever i symbios med gräset, det tillför kväve till gräset och får annat tillbaka!
Klöver är sk kvävefixerare, de har bakterier på sina rötter som ger gräset näring och så tar de kväve ur luften.. samt för ner det till jorden!
Bryter man den kedjan så dör först bakterierna sedan klövern!
Om du och sambon slutade använda WC och i stället gick in för att använda potta.. samt tömma denna på samma ställe bakom husknuten så skulle där hända lite grejer!
Först skulle gräset dö.. senare skulle andra växter växa där.. typ förtretens eterneller.. dvs brännässlor!
Ja förstår ju om gräset blir förstört om man konstant kissar på det i 12 timmar i sträck, men så mycket hoppas jag att mina kaniner inte håller på 😛 Det blev inte alls såhär på gräsmattan förra året, med samma bur och samma gräs. Då kunde jag ha buren på samma ställe i tre dagar utan att det blev gult.
Men ja, det ser ut som om det är klövern de ätit upp mest, Nässlor tar jag gärna, det är finfin kaninmat 😉
www.alrunans.weebly.com/

Finns ytterligare en grej.. låt gräset växa lite högre.. klipp det sen, så ser du en massa inslag av gult gräs.
Dvs de delar som var längre ner och i skugga.