Inne/ute pga väder
Hej! Jag har en rastgård ihop satt med min kaninbur, den kan springa ut och in när den vill, förutom på natten. Jag undrar vilka väder bör man inte ha ute sin kanin? Tillexempel blåst, regn, åska mm.
Om det blåser men ändå är rätt varmt i luften (runt 10 plusgrader eller mer) så brukar jag ha dem ute. När det regnar småskurar så kan de stanna ute, men om det regnat när de varit i hagen två dagar i rad så brukar jag ha dem inomhus i några dagar så att de ska få torka och värma sig ordenligt, så de kan sträcka ut sig och slappna av… jag har ju så mycket långhårig päls på mina, vill inte att de ska gå blöta och kanske bli sjuka.
De har varit ute en gång vid kort åskväder, men skulle nog stängt in dem i buren om det åskade länge. Så länge det är torrt, blåsigt och kallt ute tror jag allt är okej, det är när det är blött, fuktigt, slaskigt (på vintern) som jag gärna vill ha dem inne.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Märker på mina kaniner att de tycker det är kul att vara ute när det regnar lite, de trivs bättre i det än när det är blå himmel och skinande sol. Men regnar det ganska mycket brukar jag ta in dem ändå. Åska kan det ju göra när det är soligt så jag brukar inte ta in dem för att det åskar, i alla fall inte när de är orädda för åskan. Du som har hagen öppen från buren kan nog ha den öppen vare sig vilket väder det är, eftersom kaninen alltid kan välja att springa in i sin bur igen :)
Hade stängt buren om det är kallt och regnar för ibland gillar kaninerna o sitta ute fastän det regnar oxh då kan de bli förkylda
Mina kaniner har också rasthage ihop med buren, även på natten och i dåligt väder. Fast när det regnar brukar de välja att stanna i buren. Två gånger har jag dock tagit in dem pga väder, ena gången när det var storm/orkan på gång, och andra gången förra sommaren då det var så varmt att en av dem tydligt mådde dåligt av hettan.
Ifall de kan välja själva så låt det vara öppet för dem. En sak om du bara sätter ut dem i en Hage utan skydd, då tvingar du dem till att sitta ute i oväder. Kan de gå in och värma sig när de själv vill så ger du dem valmöjligheter. Vissa kaniner gillar regn medan andra inte gör det :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Jag tycker du kan ha öppet eftersom dem har valet att gå in ifall dem känner för det :) Dock skulle jag nog stänga om det tex ösregnar och dem fortfarande är ute. Inte bra om dem blir dyngsura.
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Jag låter mina vara ute dygnet runt och om de Rengnar eller blåser! fast om de är åsk oväder/storm eller ösregnar stoppar jag in dom! :)
Jag har öppet även om det regnar. Se dock till att kaninen tvättar sig ren ordentligt efteråt om den blivit lerig under magen eller där bak, för att inte riskera fluglarver.
Medarbetare på Jättekanin.