Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1494 ggr
Vicky2
1

Upphittad kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag hittade en tam liten kanin i fredags.. Hängde upp lappar om den men inget svar. Dagarna har gått över helgen och fåglarna började cirkulera runt den! När jag kikade runt stället hittade jag en liten transportbur, troligen ägarna som dumpat den som slängt både bur och kanin!! Nu har jag tagit hem den till mig.. Polisens svar var: Du har gjort mer än vad andra troligtvis skulle gjort och det är synd att den dumpats! Vill du ta hand om den så "Tillfaller den upphittaren" from nu då du har underrättat och meddelat oss samt hängt upp efterlysnings lappar! ☝🏻️ Kanin var jätte törstig och hungrig.. Var i djuraffären och köpte mat, pellets och spån! Nu är den mätt och belåten, har tvättat sig och ligger nu på magen och tvättar sig samt gäspar ☺️ Antar att det är ett bra tecken? Har inte stampat alls eller vart apatisk.. Den har ingen märkning i ögonen eller någon ring på benet vad jag sett ännu (har inte velat greja i onödan med den pga ev stress) Ålder är ju också svårt att veta, men den jagade duvor innan jag fångade in hen så den är pigg och alert! Nu till min fråga som icke kanin van..vad kan det vara för ras? Orange/créme färgad med vit mage och långa hår på huvudet annars korthårig? någon som vet??? Bifogar bild jag har..får ta bättre kort på de låååånga huvudhåren imorgon 😅

Anna-Helga
0

Var i landet finns ni?

Vicky2
0

Hej! I Göteborg

Vicky2
0

Här syns håren lite mera

Haztparken
0

Ser ut som en lejonhuvad dvärgvädur :)

Vicky2
0

Ok och vad är det för en kaninras? Haha :) den är verkligen jätte kelig och go!

pernillaoscarsson
0

Lejonhuvad vädur är en ras :) Sedan om den är renrasig lär du aldrig få veta om inte ägaren dyker upp. Kan vara en korsning mellan vanlig dvärgvädur och lejonhuvad kanin t.ex.

Färg är nog viltgul skulle jag tro, men är inte speciellt bra på färger så någon annan får rätta mig om jag har fel :)

Tant Grön
0

Vilken sötnos. Hur kan någon bara dumpa den.

Elsaharr
0

#6 Skulle också tro viltgul, men är den inte lite mörk vid huvudet för det? Äh jag suger ändå på färger haha så mången kunnigare får väl berätta riktigt :-)

Zingo ;D

Anna-Helga
0

Jättefin!

aliiciaj
0

Fast vad konstigt av polisen att säga att det är din kanin då. För när jag hittade en kanin så frågade dem mig om jag kunde passa den tillfälligt tills ägaren hittades. Ägaren hittades inte så då gjorde de ett överlåtande till mig efter en månad och jag fick kaninen. För om ägaren hittas nu så tillhör den fortfarande ägaren, man måste vänta minst 1 månad innan kaninen är i ens egen ägorätt. Så polisen gjorde lite fel i ditt fall, och det är såklart inte ditt fel :) Min pappa är polis och säger att kaniner räknas som hittegods och tillhör förra ägaren tills polisen gjort ett överlåtande. Men i detta fall verkar det som om kaninen är övergiven, vilket är väldigt tråkigt :( Men om jag var du och inte vill ha kaninen själv skulle jag vänta en månad innan jag fann ett nytt hem till den ifall att den riktitga ägaren hittas och vill ha tillbaka kaninen.

[Nikita14]
0

Var i Gbg hittade du den? Den liknar en kanin jag såg springande lös för ett bra tag sen..

zemlathebunny
1

Kom ihåg att ge kaninen hö :)

Vicky2
1

Polisen sa att eftersom jag hängt upp lappar och ingen hört sv sig och att den var dumpad så kunde polisen inte göra något mer än det jag gjort. De ringde både Gbg polis och Stenungsund och ingen viste hur det var ned just kaniner och hittegods. Blev kopplad till lednings centralen där polisen sa att hade det vart en hund eller katt så faller dessa inom ramen för hitte-anmälan men inte kaniner tyvärr. Fick svaret att vill du ta hand om den eller lösa ett bra hem till den så är den din from nu. Då frågade jag: Men åker inte jag på brott då? Nej..Du har underrättat oss och vi har godkänt det och noterat detta så allt är grönt från vår sida. Du verkar ha ett gott hjärta och synd inte ägarna som dumpat den hade det också sa han. Kaninen är verkligen super fin och har bu blivit ännu tamare..den springer lös på balkongen på 13kmv :) Hittade den i kviberg.. Den har massa hö nu mer än på bilden :) Så ni tror det är en lejonkanin? Är de samt färgen ovanlig? Aldrig sett en créme färg innan

Smultrondraken70
0

Den är jättefin! Hur kan man dumpa en kanin bara:(( Låter som att du är sugen på att behålla hen:)❤️?

[Nikita14]
0

Ok, då är det knappast samma kanin som jag såg, det var på Hisingen..

Kaninhoppare
0

Vad snällt av dig att ta hand om den stackars kaninen. Hemskt hur någon bara kan dumpa en kanin sådär 😕

#13 Lejonhuvad dvärgvädur är en ganska så vanlig ras, även färgen är rätt vanlig på kaniner. Jag själv har dock inte sett så många lejonhuvade dvv med just den färgen :)

Medarbetare på Jättekanin

pernillaoscarsson
0

Lejonhuvad är den heltklart, men sedan om den är renrasig eller ej lär du aldrig få veta, men du bör räkna med att den är blandras. Väldigt vanligt att man korsar dvärgvädur med lejonhuvat.

Vicky2
0

Tack alla! Ja hen får vara här tills rätta livslånga hemmet dyker upp :)

Smultrondraken70
0

Lägg gärna upp mer bilder och berätta när du listat ut om hen är en hon eller han! Hen måste väl heta nåt tillsvidare i allafall:) Robin, Kim eller Love kanske❤️ Jättefin iallafall!

[ida_hjertzen]
0

kanske alex? det tycker jag är fint :)

Vicky2
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tog upp den för första gången idag, ingen reaktion och hur snäll som helst. Är det hål för kille och springa för tjej? :O Magkänslan har sagt tjej kanin då den är så pippinett..men kan missta mig hehe! Den gäspade förut och sträckte ut sig rejält på magen :)

moln50
0

Minus

pernillaoscarsson
0

Du borde se ganska tydligt om det är Hona eller hane? nu när den är så stor. Ser du ingenting så lär det vara en hona. Men annars så stämmer det, prick är hane och sträck är hona :)

Vicky2
0

Ok! Men det syns inget om den skulle vara kastrerad/streliriserad som hund/katt?

Smultrondraken70
0

#20 Alex är fint:)

Vicky2
0

Tack :) Vänner tyckte den skulle heta vippy, lucky vicky hehe

Katniss
0

#27 Var det en Hona eller hane??

R.I.P. Anton 💔

Smultrondraken70
1

#27 He's a lucky one.. Så Lucky var väl perfekt!

Alvsas
0

Tänker du behålla eller omplacera honom? Jag är eventuellt intresserad :)

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Elsaharr
0

Åh Lucky är fint!

Zingo ;D

Smultrondraken70
0

#29 haha, he's, skrev jag, det vet vi ju inte ännu om det är;)

Kerstinfalk
0

#15 På Hisingen finns det mycket vildkanin.

:)

Vicky2
0

Vart bor du någonstans? Här är en bild från idag.. Den tyr sig mer och mer till människor nu även utanför buren och kommer när man ropar :)

Vicky2
0

Den passade på att skita i soffan medans buren städades haha

[Nikita14]
0

#15 Ja, jag vet att det finns det. Fast detta räknar jag inte till vildkanin…

[Nikita14]
0

#33 skulle det vara!