Ge Charlie Motion?
Hur ofta ska jag vara ute med Charlie, speciellt om man bor i en lägenhet & vill gärna ha honom ute lös, fast det går tyvärr inte när man har grannar med hundar & småbarn. Eller skulle jag väntat tills jag bor ute på landet & har en ute-bur + Hage?
Hur ofta är upp till dig.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är bara lite överdrivet orolig kanske, för jag tänkte att, även om han skuttar runt inne i lägenheten, tänker jag att han säkert vill känna gräs under tassarna & frisk luft. Jag önskar att jag hade kunnat vänta tills jag bor på landet(när nu det händer med min kontrollerande familj)
Får han vara ute inomhus?
Om han får det så kan du ju ta ut honom utomhus när du har lust och tid 🙂 Jag tar ut mina innekaniner på innegården någon gång i veckan om det är fint väder och jag har tid. Det är ju inget måste men dom brukar tycka om det. Man kan ju ha både sele och Hage av kompostgaller. Jag ska köpa lite mer kompostgaller så jag kan ta ut mina i Hage. Är ju smidigt att bara plocka ihop och ta in.
Emma
Ja, han är utanför buren inomhus. Men jag önskar mest att jag kunde ta han till en skog/äng nånstans. Jag skulle nog kunna köpa kompost-galler så kunde jag ha med det då & lägga upp det innan jag släpper honom, men vet ej vart man kan köpa sånt :)
#4 Kompostgaller finns på tillexempel harald nyborg, granngården, jem&fix, rusta, ö&b osv osv. Finns på de flesta butiker i samma stuk 🙂
Annars kan du gå ut med honom i sele, är han seletränad? 🙂
Emma
Lite sele-tränad(inte lydig, men han blir inte tokig när han har den på sig), men jag har hört att när man går med en kanin i sele ska man följa den istället för att den ska följa med, som med hundar(vet inte om det är sant eller inte)
#6 Det stämmer bra 🙂 Dom är mer som katter med sånt, dom har oftast sin egna vilja 😉
Dock får man ju stoppa dom innan dom gör något olämpligt som att springa ut på en väg eller in i en tät buske.
Emma
#7 Eller börjar gräva en tunnel som de skulle gjort i det vilda. Jag kanske ska köpa lite sånt & åka(med nån som har en bil, för jag får inte ha nån själv) nånstans till en äng kanske med mycket gräs, vill såklart att han ska få springa fritt inuti gallret utan mig som ankare, men ska såklart kolla så han inte gör nåt otyg ;)
#8 Se bara till så att han är van vid gräs innan ni åker till en äng, annars kanske han bara kan vara ute i några minuter om han får smak för gräset. Dom har så känsliga magar. 🙂
Du har ingen gräsplätt i närheten då? Många lägenheter har ju lite gräs framför eller bakom sig. Där jag bor går det som ett L och mellan där finns det en liten innergård med gräs. 🙂
Emma
jag har läst att en kanin ska vara utanför sin bur minst 4 timmar om dagen :) Det blir inga problem om du har han i lägenhet, han kan hoppa runt lös inomhus eller om du köper en sele och koppel och tar ut honom. Är det massa hundar osv runt omkring kanske du åker iväg en bit och går med honom där :)
Medarbetare på djurparker För mer bilder http://nouw.com/theresefoto
#9 och #10 Jag har inte många gräs-plättar som inte är hund-fria eller så, eller nån bil, jag har personal som brukar hjälpa till, men det händer tyvärr inte att vi åker nånstans om de har bil. Inte får jag ha en flak-moppe heller :P