Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1715 ggr
diseaseinside
1

Borsta på magen?

Har nyligen skaffat en liten teddyvädur som hittills bara bott här i några dagar. Har märkt att han har otroligt tufsig och trasslig päls som verkar behöva borstas mer eller mindre dagligen, har borstat honom lite försiktigt ett par gånger (och fick muta honom med en liten morotsbit för att få honom att sitta still) eftersom jag vill undvika att vara för "på" honom såhär i början men är rädd för att pälsen ska tova ihop sig. Har ju dock inte kommit åt att borsta på magen än, så jag undrar främst 1) hur kommer jag åt hans mage när han inte vill sitta still och absolut inte vill bli upplockad, och 2) hur länge kan/borde jag låta det vara innan jag försöker?  Tänkte mest eftersom jag precis skaffat honom och så. Har absolut noll erfarenhet av teddykaniner (eller kaniner som behöver borstas så mycket) och vill inte riskera att han får några jättestora tovor eller så :(

semenius95
0

låt de bli tover. Få en bra relation till honom istället. Sen klipp bort de. Så fick jag göra med min ena lejonhuvade hona..

missan´s
3

Teddyvädurar behöver borstas ofta, vilket även gäller din kanin. Kanske inte jättesmart att skaffa en ras som man inte har erfarenhet eller kunskap om. Förstår att du inte vill vara för "på", men å andra sidan så är det ju ganska stor risk att han får tovor om du inte borstar honom.

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

missan´s
3

#1 Det är inte alltid så lätt som att bara "klippa bort".

Fia9000
0

Om han bor inte kanske du kan klippa honom så att det bli lättare nu i början?

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

diseaseinside
0

Självklart förstår jag att han behöver mycket pälsvård, och jag har kommit åt att borsta honom ordentligt överallt förutom på magen så det är väl där det "krisar" lite, i och med att jag inte kunnat lyfta upp honom än och det är ju mer eller mindre omöjligt att komma åt pälsen där utan att behöva plocka upp honom. 

Hade en lejonhuvad förut som också behövde borstas regelbundet (men inte lika ofta), och med honom tog det i alla fall ett par veckor innan jag kunde lyfta upp honom så. 

Kanske uttryckte mig lite fel i förra inlägget. Det jag främst undrar är hur man bär sig åt för att borsta magen på en kanin som absolut inte låter sig bli upplockad? Förstår ju att det kommer tova sig jättemycket om jag låter bli just magen tills han blivit lite tamare och mer bekväm med mig, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Frosstis
0

Om ni är två kan ju en hålla honom så kan du borsta medan du stoppar i honom pellets :) (från den dagliga givan då). När jag klipper klor proppar jag min kanin med pellets så han konstant tuggar och har något att göra, så ligger han still i mitt knä och låter klorna klippas (samma om någon håller i honom när jag klipper).

Frosstis
0

Ett tips? på att plocka upp honom: låt honom äta på någonting (t.ex en morot) och sedan klappar du honom över ryggen och sen tjoffs så plockar du upp honom snabbt och stadigt och håller honom mot dig. Det är inte en jättestor kanin så borde inte vara så jättesvårt!

[Melbun]
0

Håller med ^ Min kanin låter mig göra nästan vad som helst så länge han äter. Sen beror det ju på om din kanin är tillräckligt matglad eller ej men värt att testa :)

Love Lejonhuvadekaniner
0

Jag brukar lägga en handduk för ögonen då brukar det funka:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

diseaseinside
0

Tack!!! Fick borsta honom samtidigt som han åt ett par gånger, sen ville han inte ens sitta still då utan proppade munnen full med mat och skuttade iväg och satte sig i ett hörn (dvs oåtkomlig för mig) och åt färdigt… Men vi är två stycken som hanterar honom här hemma, jag och min mamma, och henne låter han sig bli upplockad av av någon anledning så hon fick hålla i honom medan jag borstade. Så nu är magen borstad i alla fall! 
Angående lyftandet så har jag provat ett par gånger och det GÅR men han blir jättesprattlig, har hållit kvar honom stilla och försiktigt och försökt lugna honom och det går bra - tills jag ska sätta ner honom igen, då sprattlar han sig loss och sen sticker han iväg och gömmer sig och vägrar låta mig komma nära honom på ett par timmar… Fast min förra var precis likadan i början så förhoppningsvis löser det sig med tiden, är så van vid att ha en tam kanin som låter mig hantera honom hur som helst så jag får påminna mig själv hela tiden om hur det är att ha en ny kanin haha.

missan´s
0

#10 Vad skönt att höra att det gick bra! 👍