Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4157 ggr
[Melbun]
3

Tydlig blinkhinna

Min kanin på 1 år har aningen tydliga blinkhinnor.  Ögonen står inte ut i övrigt utan är helt normala.  Är det här vanligt förekommande hos friska kaniner? De tittar fram aningen mer när han är lyft och "hänger" med överkroppen samt när han är stressad. Är det någon annan som har noterat detta hos sin kanin? :) När han har varit hos veterinären har de noterat detta men inte sagt något, dvs inget allvarligt att bry sig om

Marsvinsmamman
0

Att blinkhinnan/inre ögonlocket syns lite behöver inte vara ett sjukdomstecken. Men blir det mera eller om det är mest på ena ögat så är det symptom på sjukdom. Bifogar en länk till lite info (på engelska dock) om vilka bakomliggande orsaker synlig blinkhinna kan ha.. Att blinkhinnan syns när kaninen är upprörd är normal - när den blir rädd ökar blodtrycket och ögonen trycks ut en aning. De går in igen när kaninen blivit lugn. Om ögonen börjar stå ut även när kaninen är lugn s är det tecken på bakomliggande sjukdom.

Känner mig extra påläst på detta just nu, då jag tyvärr förlorade en kär kanin kring nyår pga thymom. Första symptomet för min kanin var synliga blinkhinnor. Sedan kom ögonen att stå ut och han fick ansträngd andning då tumören tryckte på både lungor och hjärtat.

Är du orolig så är det bättre att låta en kaninkunnig vet undersöka. Kan ju som sagt bero på lera olika saker:

http://www.medirabbit.com/EN/Eye_diseases/Differential/Nictitating.htm

Marsvinsmamman
0

Ber om ursäkt för skrivfelen ovan.

[Melbun]
0

åh stackars lille ninen det är så hemskt att förlora sina djur :( Var han/hon gammal? Min är ju ganska ung och har sett ut såhär sen han lämnat bebisstadiet  i princip. Syns aningen på bägge ögon.  Han har varit undersökt av Bo Runsten och han kan ju sina kaniner som inte noterade något på dem x) Undrade lite över hur vanligt det är då jag inte sett detta tidigare

Marsvinsmamman
0

Ja, han var en gammelgubbe,sju år,  och hade förmodligen haft tumören länge. Dessa tumörer är ofta långsamväxande och ger inte symptom förrän de är så stora att de rent mekaniskt skapar besvär genom att ta upp plats i brösthålan.  Min kanins tumör var rejält stor när symptomen visade sig, och han fick somna in veckan efter att vi sett röntgenbilderna.

Det är helt otänkbart att din kanin har thymon eller lymfom när den är är så ung. Och har den sett ut så sedan födsel så är det ju heller förmodligen inget bakteriellt. Kanske är han skapt på ett sätt som ger ett lite ökat tryck mot ögonloben inifrån skallen. Men om inte Runsten  noterade det så är det med all säkerhet inte något att bry sig om. Man får lita på de kaninkunniga veterinärer som finns. För att få något att jämföra med så kan du ju bildgoogla på "third eyelid rabbit" eller "harderian gland rabbit" eller "cherry eye rabbit" så får du lite bilder att jämföra med. Tror dock inte att du har något att oroa dig för - din kanin är förmodligen frisk som en nötkärna, även om hans ögon ser lite annorlunda ut.

[Melbun]
0

Nej antagligen inte men man nojar ju alltid ändå.  Skulle tro att Runsten hade märkt något ifall det inte stod helt rätt till. Han hade så bra hand om kaninen :)

Marsvinsmamman
0

Självklart! Bo är jätteduktig. 

Jag förstår dig precis - man nojar lätt.

RebeccaG
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hos mina belgiska harar syns det tredje ögonlocket tydligt, men det är inget att oroa sig för. Vet att det är relativt vanligt på större kaniner.
Min hona på bilden syns den tydligt på.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

RebeccaG
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Medans hanens på bilden inte alls syns lika tydligt.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Zofie
1

Min harhona Siri har också så som #7, och blir i år 7 år gammal - frisk och glad kanin, så inget att oroa sig för.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

[Melbun]
0

Bra att veta och se lite exempel! :) Min kanin hör inte till de större raserna men han väger en 2kg åtminstone så liten är han ju inte heller :)