Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2415 ggr
Frosstis
3

Ihopsättning + flera kaniner?

Hej. Jag tänker flytta ut min kanin Charlie till lekstugan till våren eftersom jag helt enkelt orkar inte ha en sådan krävande kaninunge som han är inne i mitt rum. 

Jag vill inte ha honom ensam därute, så jag ska kastrera honom och övertala mamma att skaffa en kaninhona till honom. 

Vill ha alla tips? om ihopsättning jag kan få! Tänkte sätta in hans bur i lekstugan och låta den andra kaninen gå fritt i lekstugan så de kan nosa på varandra mellan galler, och typ fixa två hagar bredvid varandra några veckor. Vad ska jag göra mer? Min bur är rätt stor, 150x70/75 och det är en holländare jag har, tänkte skaffa en rex eller liten rex. Är det många steg i ihopsättningen så som det är med råttor?

Eftersom jag vill ha alla mina drömraser, undrar jag hur det har gått för er med 3 st kaniner? Lejonhuvad kanin är den sista av mina drömraser, så det är 3 st kaniner jag vill ha. 2 honor och 1 hane då. Hur har det gått för er, är det svårt/rekommenderar ni inte att ha det så? Skaffar jag 3 kaniner kommer de bo permanent ute i lekstugan tror jag, om jag skaffar 2 kanske de kan få flytta in till hösten igen.

MVH

Ylwiz
0

När du har haft henne ute å han inne i buren så kan du byta plats på dom. Så dom får vänja sig ännu mer vid varandras lukt! :) Har aldrig satt ihop kaniner men på kaninmagazinet finns de en jättebra artikel! Kolla upp den! :)

Facie
2

Alltså.. Sälj honom om du tycker han är för krävande.Tycker du redan nu att han är krävande kommer du antagligen inte ge honom den tid han behöver.

Pretty wise //

Frosstis
1

#2 Men vadå, det var ju inte det tråden handlade om? Du vet ju ingenting om hur han är, så du borde låta bli att kommentera på det eller skicka PM isåfall, för tråden handlar inte om hur krävande han är utan om ihopsättning av kaniner. 

#1 Ska kolla på kaninmagazinet, tack (:

*~HamsterHamster~*
2

Ensamma kaniner är nog det värsta ju mer desto bättre… Nästan.

#2 Kaniner är gruppdjur de är inte till för att bli en massa ompysslade av människan, och jag lovar om du har en ensam kanin (vilket jag inte vet men jag antar det) kann du inte vara en kaninpartner så egentigen har du nog inte de möjligheter som en ensam kanin kräver. Att ha kaniner i grupp är otroligt mer avslappnande, de pysslar om varandra, de gosar, de leker och det ända du behöver gör är att mata, kolla till dem, hålla dem friska och byta ut leksaker och göra en mysig naturlig omgivning som de trivs i . Det vill säga att man bara behöver kolla till en grupp kaniner kanske två gånger om dagen, medans en ensam kanin egentligen behöver uppmärksamhet 24 h om dagen och 7 dagar i veckan(ingen människa kan ersätta en kaninkompis.)

Okej tillbaka till frågan. Sätt ut kartonger med en in och utgång så att kaninerna inte kan tränga in varandra i hörn, fördela mat lite överallt, ha lite utsiktspunkter de kann hoppa upp på. 

Jag skulle sätta ihop dem direkt, hos vissa kaniner finns chansen att de accepterar varandra genom galler dock då kaniner är djur som har en rangordning och vill ha rangordning, brukar det bli stressigt för dem att vara isär och bara kunna nosa på varandra. Risken att de biter av en del av näsan eller läppen är stor, samt att de kan vara ännu agressivare när du sätter ihop dem eftersom de inte kunde komma åt varandra ordentligt i flera veckor. Stress och hormoner liksom byggdes i kroppen utan att man kunde fixa rangordningen. Samt att kaninerna inom denna tid har byggt upp sina egna revir på varsin sida om gallret.

Tycker det är lite synd att en sådan bur räknas som stor xD kaniner är djur som behöver så mycket plats och frihet som möjligt. 

Jag tycker iallafall att det är super att du låter kastrera honom. Han kommer må bättre jag lovar =)

Hur stor är lekstugan?

Vad som är okej när du sätter ihop dem är att de jagar varandra, att de biter varandra i rumpan och i ryggen, att de "parar" sig och att de hoppar lite på varann. 

När kaninerna börjar boxas eller flyga på varan och rivas och bitas sära på dem på direkten, Sära också på dem om en kanin aldrig lyckas komma till ro, dvs att en blir jagad hela tiden och inte hinner äta eller dricka.

I ägarens ögon ser det flesta farligare ut än det egentligen är. Ha koll på kaniner i de första fem timmarna, sedan borde du kolla till dem varannan timme.

Samt att du borde se till att de möts på neutral mark.

En sak till, Kollade in på kaninmagazinet där var vissa bra tipps. Transportburs tippset är "djurplågeri", Att tvinga ihop kaniner inom en stress situation är respektlöst. bara respektlöst

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Frosstis
0

#4 Tack så mycket för tipsen :) Ja jag funderar på om jag ska släppa ihop de direkt. Och det där med buren, håller verkligen med dig. Det är minsta måttet jag skulle hålla en kanin i (men ändå mycket större än många andra kaniners burar), men eftersom jag har honom i mitt rum kan jag inte ha hur stor bur som helst. Jag vill ha honom frigående men han måste lugna ner sig lite innan jag kan göra det, därför tycker jag det är bra att han kan få bo ute i stora lekstugan och dessutom kastreras innan han kan bli frigående i mitt rum. Men när han blir äldre och klokare så kommer det gå fint 😉 Jag ska ha is i magen när de gör upp rangen, jag vet på ett ungefär hur det går till och när man ska avbryta men det skadar inte att veta mer (:

Det jag oroar mig lite för att de kommer ju få göra upp allting utomhus i lekstugan (som förövrigt är rätt så stor, den är inte smal och avlång utan nästan fyrkantig och rymlig, hade en frasse där inne) så kommer jag inte kunna ha koll hela tiden. Bara på dagen men sen måste jag ju sova :S

*~HamsterHamster~*
1

Ja, mycket större än många andra kaniners burar =)

Äldre och klokare, haha sött sagt ^^ Ju yngre han är när du sätter desto höger är chanse att det går fint fint, Eftersom kaniner i ung ålder fortfarande brukar vara hypersociala ;P

Så länge du har koll de första timmarna är det super, det är bra att sätta ihop dem på helgen, du kanske kan be dina föräldrar att kolla till dem nån gång på natten, eller så ställer du väckarklockan och kikar ut och klampar ut i stövlar eller något och bara kollar så att ingen är skadad, det är en stor fördel att föra ihop kaniner på sommaren, då är det lite ljusare sent på kvällen och de flesta har sommarlov och brukar vara vakna ganska länge =)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Ylwiz
0

Kan va bra att sätta ihop dom tidigare på morgonen med! Då kan man dels vara uppe längre å hålla koll! :)

Marsvinsmamman
1

Hamster Hamster skriver mycket bra i #4. Jag håller verkligen med. Jag har haft både tre och två tillsammans, och mina erfarenheter är att är båda alternativen är bra på sitt sätt. Två kaniner kan bli ett riktigt tajt par som är väldigt sammansvetsade och ligger hos varandra och gosar. Med tre kaniner så har det hos mig varierat vilka som gosar mest tillsammans. Ibland grupperar de sig 2 - 1 och ibland ligger de alla tre ihop. Med okastrerade honor som går flera tillsammans har jag tyckt det blev lugnare med flera än med bara två, för när en brunstar så blir tjafset mera utspätt i gruppen. Om man har även honorna kastrerade så slipper man ju brunsterna . En annan fördel med tre är att om en dör så så är det iallafall två vänner kvar. Då slipper man att ha det som jag har det nu - en hona som just mist sin livskamrat och hon deppar ensam medan jag letar som en tok efter en redan kastrerad hane…

Annars måste jag bara instämma med hur otroligt givande det är att ha flera kaniner tillsammans - man ser hur de interagerar och umgås och kaninägarskapet blir mycket lättare och gladare, tycker jag.

Angående hopsläpp, så säger jag som tidigare inlägg: sätt ihop alla samtidigt på en helt neutral yta, så stor som möjligt med gott om gömställen.

Facie
3

#3 Okej. Tycker bara att det verkar konstigt att skaffa sig en kanin till när man inte klarar av den man har.

Har också haft kaninunge så jag vet hur det är, men med tid och sysselsättning löser det sig.

Pretty wise //

Frosstis
0

#9 Har jag sagt att jag inte klarar av C? 😉 Detta är också min 5e kanin så jag har haft några innan, alla helt olika personligheter. Jag är räätt så haj på kaniner om jag får säga det själv ;) Jag lägger ner massor av tid och har mycket sysselsättning till honom FYI.