Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 431 ggr
Svartsynt
0

Knepig med maten

Min kanin är lite knepig i maten. För det första äter han inte grönsaker. Jag har haft honom i fem veckor nu och provat ge honom allt möjligt (ruccola, spenat, isbergssallad, gurka, sparris, broccoli, dill, persilja…) men han äter det inte. Har även provat ge några olika sorters grenar men han är inte intresserad av att gnaga på dem heller. 

Den enda grönsak han gillar är morötter vilket han är tokig i, men jag vill inte ge alltför mycket av det för det är så sött. 

Han äter hö fast inga större mängder av det heller… Det allra bästa han vet är pellets (Cuni complete) som han är fullkomligt galen i och gör vad som helst för att få. Jag siktar på att ge honom bara två matskedar pellets om dagen, men än så länge har det inte funkat med så lite för han blir så hungrig att han klättrar och bitar på gallret till buren. 

Hur skulle ni råda mig att göra? Ska jag strunta i att ge honom grönsaker och grenar eller fortsätta försöka få honom att äta det? Ska jag dra ner på pelletsen från fyra till två matskedar trots att han är så hungrig? (Han är 6 månader och inte överviktig utan ganska smal och aktiv).

[Sockertoppens_kaniner]
0

Håll koll på hullet. Han ska ju inte vara för smal och inte tjock. Så gå efter det. :)

Krus_grus
0

Eftersom han bara är 6 månader kan du ge honom mer pellets plus hö :) sen när han ät ungefär 9-12 månader började jag trappa ner på pelletsen. Testa dig fram med andra grönsaker och grenar :).

Smultrondraken70
0

Har du testat äppelgrenar? Mina är bara intresserade av dem, inga andra grenar.. Har också en hane som är knepig med maten…dålig på att äta hö, blir bara skinn och ben när jag minskar pelletsen för att få honom att äta hö etc etc..

Svartsynt
0

Tack för tipsen! 🙂

#3 Nej, har inte testat äppelgrenar. Ska göra det! Tack 👍