Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3256 ggr
vilmaperssonn
3

Kaninburs bygge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har köpt denna byrå på blocket och tänkte bygga om till en kaninbur till min lilla dvärgvädur. Den är 95 lång, 75 hög och 65 djup. Visst räcker det? Han får även vara ute och springa runt i lägenheten minst 4 h per dag.

Idakarrlsson
2

Laglig. Men större är alltid bättre enligt min åskit :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Idakarrlsson
0

Ville bara tillägga att om kaninen mot förmodan väger över 2kg kommer bruren ej vara laglig enligt nya lagar år 2019.

vilmaperssonn
0

#1 Jo, större är ju alltid bättre, men tanke på hur länge han är ute o springer fritt så tänkte jag att det blir bra. Annars får jag ta kompost galler och sätta fast så blir det större. Får se! :)

kanin och häst
1

#3 inte för att vara dum eller något, men jag tycker att 4 timmar är ganska lite :)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

[zendaimimon]
2

De är en väldigt liten bur om kaninen bara får vara ute fyra timmar. Istället för att se hur "mycket" kaninen får vara ute, tänk på hur lång tid den spenderar i buren. Fyra timmar ute är tjugo timmar instängd i en liten bur.

Facie
2

En bur ska vara minst 1m bred om jag inte missminner mig. Tycker den buren är alldeles alldeles för liten och låser du in din stackars kanin där i 20 h per dag så är det inte okej enligt mig.

Pretty wise //

sannadetejag
0

Vilka är dom nya reglerna som kommer år 2019 för en liten kanin?

Mickis1994
1

#6 Stämmer inte. Det är kvm som man räknar på, höjden och den kortaste sidan (i detta fall 65 cm).

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Idakarrlsson
0

#7 Gå in på jordbruksverket.se sedan: Djur - olika slags djur- kanin som sällskap och då du fram det! :)

Idakarrlsson
0

#6 Stämmer inte. Enligt dagens lagar måste den minsta sida vara 50cm (för kaniner under 3kg). Sen får den andra sidan vara hur lång som hellst bara det går ihop med 0.5 kvadratmeter. Så en bur kan, som denna vara 95cm x 65cm, vara lagligt för det blir nästan 0.62 kvadratmeter - vilket då är lagligt.:)

Anema
6

Måtten uppfyller jordbruksverkets regler. Större ytor för kaniner är alltid önskvärda, men det är inte en självklarhet att alla har möjlighet till större burar och utrymmen. Därför finns minimum-mått som varje kaninägare kan utgå ifrån för att därefter se över egna möjligheter. Kan man uppfylla jordbruksverkets regler så har man därmed också en laglig grund för hållandet av kanin. Detta innebär att du ej behöver ha dåligt samvete över burmåtten, även om det finns anledningar att föredra en större bur. Du har även tänkt ge kaninen rastning på minst 4 timmar dagligen. Kan du upprätthålla det så kommer din kanin ha en bättre levnadsstandard än majoriteten kaniner som ägs av kaninuppfödare med flertalet kaniner. Det behövs ingen statistik för att fastslå att flertalet kaniner kräver större rastningsutrymmen och att dessa behov också är svårare att tillmötesgå ju fler kaniner man har. Uppfödare som har ett stort antal kaniner är säkerligen mycket kunniga och seriösa, men det blir nog svårt att ge varje kanin 4 timmar rastning per dag, rastningen sker nog inte ens dagligen. Tänk 40-50 kaniner, mer eller mindre. Därför kan man nästan dra slutsatsen att 4 timmar rastning inte är otillräckligt, det är till och med generöst. Allt är ju relativt i det avseendet. Och vill man vara riktigt korrekt med kaninens rastningsrutiner så bör man kanske också vara medveten om att kaniner främst är nattaktiva djur. Att rasta kaniner nattetid, det är det dock inte många som gör.

missan´s
6

#11 Kan hålla med dig till viss del, men det är lätt för människan att säga att det är lugnt och okej mått. För kaninen är det en helt annan situation och upplevelse.

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

vilmaperssonn
1

Hej, ska bara påminna att jag skrev att han är ute MINST 4 h per dag.

Svado
0

Men ni som gnäller om burens storlek, den är LAGLIG. Så lägg ner ert gnäll.

Så länge hon har en bur som är laglig i mått, som erbjuder kaninen minst 0.5 så har ni ingen som helst rätt att klaga.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

missan´s
2

#14 Vi gnäller inte utan rekomenderar och säger vad vi tycker. Vet mycket väl att den är laglig, men som sagt, det är vår åsikt.

Svado
3

Ni säger "du kan inte ha en kanin i den där" typ.

Buren är ju laglig? Klart hon kan ha en kanin i den där.

Jag kan ju lika gärna säga till dig "du får inte ha en röd mössa på dig för JAG tycker inte om rött."

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[zendaimimon]
3

#14 Att buren är laglig är absolut inte detsamma som att den uppfyller kaninens behov. Det här är ett djur som i det vilda rör sig upp mot 3 kilometer per dag och som omöjligt röra sig normalt i en bur på 0,5 kvadratmeter, vilket kan leda till benskörhet och olika beteendestörningar.

tussen12
3

Men lägg ner? Hon skriver ju själv "Han är ute MINST 4 h om dagen" 

Han kanske är ute 5-8 timmar om dagen? 

Så otroligt trist att man knappt får lägga ut en tråd längre. Buren är laglig, och ni har framfört er åsikt - what's the problem?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[SisselaJ]
2

Om du är orolig för storleken så anslut kompostgaller utanför som kaninen har tillgång till när den är instängd så blir det toppen! :) Visa gärna resultatet!

kanin och häst
0

#13 förlåt så mycket, jag råkade läsa fel och läsa att han är ute max 4 timmar om dagen. Så blir det om man läser snabbt, ber så mycket om ursäkt! Då tycker jag det är bra, vissa släpper inte ut sina kaniner varje dag. Buren är laglig, kaninen får röra på sig minst 4 timmar om dagen, ingen kan klaga! Får kaninen dessutom mycket uppmärksamhet har kaninen ett lyckligt kaninliv! Lycka till med din kaninbur, kommer säkert bli toppen! Och lyssna inte på de som skriver annat, ingen kan ju klaga på detta!

Ett liv utan djur är inte värt att leva

missan´s
0

#16 Jag menar inte att du inte får, utan som sagt vad jag skulle rekomendera för kaninens bästa. Men förlåt i alla fall, menade inte att starta en diskussion. Självklart, den är laglig. Missade att det stod minst 4 timmar. Såg det först nu.

#18 Jag har inget problem alls. Jag har sagt min åsikt, men accepterar om det inte blir som jag vill. Jag tycker visst att man kan lägga ut inlägg utan att få kommentarer, men förlåt som sagt, dumt av mig att själv bidra till det, så ursäkta.

Zofie
1

Bättre med mindre bur och mer aktivering. Än med större bur och inte få komma utanför buren.

Så ja, allt är relativt. En kanin på 0,62kvm som får vara ute och MED sin ägare minst 4 timmar om dagen är nog lyckligare än en kanin som bor på 1kvm och som får komma ut någon timma i veckan.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

missan´s
5

Hur som helst: Hur går det med burbygget? 🙂

Facie
3

Men jag förstår inte hur ni tänker.. En bur som är så liten är inte bra för en kanin oavsett om den är laglig eller inte. Det är lagligt att ge en kanin fri tillång till gnagarblandning också men det är då fan inte bra.
 Jag förstår inte hur det kan vara allmänt okej att låsa in en kanin i en bur på det viset när det är fullständigt tabu att låsa in katter och hundar i liknande burar, trots att djuren är hyfsat lika.
En bur ska alltid vara så stor som möjligt och kan man inte ge kaninen den platsen den behöver så borde man inte ha en kanin.
Jag ser på min kanin hur han beter sig, många som kommer säger "han är precis som en hund/katt, vad tur du haft". Nej.. För alla kaniner skulle kunna vara så om man bara gav de chansen och sluta låsa in de i små jävla burar.

Pretty wise //

[höstlöv]
2

Jag tycker också att buren ser väldigt liten ut. Vad jag kan se i #0 så frågar inte ts om den är laglig eller ej, utan om vi tycker att den räcker till. Och nej, det gör jag inte. Kaniner behöver en bur med längd på ca 2 m har jag för mig för att de ska kunna skutta och ha ett naturligt rörelsemönster. Det blir ju trots allt en del timmar i den så hade nog utökat den :) Att likna vid en röd mössa var för mig helt ologiskt.

Zofie
2

#25 Så jag som har min kanin ute och lös i hela lägenheten på 67kvm när jag är hemma/inte sover får inte ha kanin då den största buren jag kan ha är 150cm på längden? 

Tycker denna storlekshysteri på burar är lite överdriven. Frågan är mer vad kaninen får göra utanför buren.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

missan´s
0

#13 Tänk på att oavsett om kaninen är ute flera timmar på dagen, så är den ändå inne i buren mer än dubbelt så mycket som den får komma ut. På natten (minst 7 timmar), plus när ägaren ev. är på jobbet, eller inte är hemma helt enkelt. Då spenderar kaninen väldigt mycket tid i den lilla buren. Tänk dig själv hur det skulle vara om du var den kaninen som skulle bo där. Det skulle nog inte vara så kul. Tycker att du ska bygga större när du ändå är igång. 👍

[höstlöv]
0

#26 såklart du kan ha din kanin som du själv vill, sa bara vad jag själv ansåg var för litet. När den längsta sidan är under en meter tycker Jag  att det är för litet för en kanin. 150 cm är 50% procent längre och jag skulle personligen kunna ha en kanin i en sådan bur om den fick vara ute mycket. Men ju större ju bättre, det är ju ändå levande djur vi pratar om :)

Facie
0

#26 Självklart är det helt individuellt. Alla får själva avgöra vad de tycker är bäst för deras djur. Jag själv tex vill inte ha min kanin inlåst alls, bara de fåtal stunderna då det är för hans egna bästa.  Om det passar din kanin och den gillar att vara i sin bur är det ju lugnt. Men min lille gillar det inte och de visar han gärna :)

Pretty wise //

vilmaperssonn
4

Hej! Det går bra, ska visa resultat sedan, men har inte köpt nån heltäckningsmatta som jag ska ha över golvet så det inte förstörs. Jag tar absolut inte illa upp över vad ni skriver, det är ju intressant och läsa om vad alla tycker och tänker. :)