Bråkande paret
Hej!
Jag har ett stort problem med mina små hårbollar… Jag har en kastrerad hane på 1 år och en hona på 6 månader. De har bott ihop senaste 4 månader (dvs sedan honan kom) men nu har det blivit krig här hemma. Hittade massa bitsår på båda kaninerna efter att de hade varit hos min mamma på "sommarlov". Nu märker jag att honan är livrädd för hanen när han närmar sig och kör rally runt buren när han kommer mot henne. Jag har inte sett att han skulle ha gett sig på henne men hon har mer sår än vad han har just nu i alla fall. Min slutsats är att dem bråkar i smyg. Det jag undrar på har någon annan haft det så här? Inte så vanligt att hanen ger sig på honan efter så här lång stund vad jag vet om iaf. Funderar på om det är för att hon börjar bli könsmogen? Har även bokad in tid till sterilisering för honan men borde jag sära på dem? Känns så fel att göra det eftersom de har varit väldigt mysiga ihop innan. Nu har detta iofs bara höllt på en kort stund, max 5-6 dagar. Än så länge har jag låtit dem vara ihop medan jag är hemma från jobbet och nätterna får hanen bo på toaletten löst vilket är ganska besvärligt. Några idéer hur jag ska gå i väga?
Det låter helt klart som att det kan ha och göra med att hon nu blivit tonåring och börjar bli könsmogen. Har märkt lite samma sak här hemma. Har en 9 år gammal kastrerad hane och en hona som är ca 5 månader. När hon först kom hit visade hon sig underlägsen mot min hane direkt vilket han uppskattade då han visade tydligt vem som bestämmer. sen var dom bästa vänner. Men nu utmanas dom rollerna då hon börjar bli mer dominant mot honom. Inte varit några riktiga slagsmål med sår som följd men helt klart en kamp. Tror att det mycket väl kan vara med dina kaniner som med mina att deras relation förändras nu när hon blir äldre, mycket möjligt att hanen ser på henne lite annorlunda. Om det finns risk för att någon av kaninerna blir skadad så måste du tyvärr hålla dom åtskilda i alla fall när du inte kan hålla koll. Tror du får försöka härda ut och hoppas att dom blir mysiga tillsammans snart igen när processen är över.
Upptäckte idag vid en närmare koll på min kanin att hon är en han, uppfödaren hade fel när jag köpte "hen". Hur ska man lösa denna dilemman?
Sära på kaninerna omgående och släpp inte ihop dem. Du kan pröva kastrera din "Hen" och se om de accepterar varandra då, men det är tyvärr inte säkert att de kommer göra det.