Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3704 ggr
01stmx
0

dvärgvädur kanin

Jag undrar jag ska få en dvärgvädur kanin och jag undrar hur brukar såna kaniner vara och hur länge lever dom

CorneliaAndersson
2

Bäst är att läsa på allt innan man bestämmer sig för att skaffa en kanin.

De är väldigt lätta i hanteringen, blir lätt sociala, trevliga, kan användas till mycket.

Har sett att någon kan bli 11-12 år.  Finns säkert ännu äldre.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

ouchie
0

En kompis hade en dvärgvädur som blev 13-14 år!  :)
Ja, läs på, läs på! Det finns mycket att veta, mycket viktigt!
Lycka till!

01stmx
1

Ok kan man läsa om hur man ska sköta den så kaninen inte får sjukdomar och mår bra

Svado
4

Hejsan!

Din kanin kommer att väga ca 2kg (kanske lite mindre eller lite mer) som fullvuxen. Kaninen behöver äta bra mat varje dag, bra mat för kaniner är hö och gräs, grönsaker som broccoli, sallad, persilja. Kanske också pellets, den kommer behöva lite pellets i början när du fått hem den så att den kan växa o bli stor.

Bra pellets köper du inte på ICA/Konsum, bra pellets hittar du på exempelvis granngården eller andra djurbutiker. Köp aldrig någonsin såkallad gnagarblandning, utan kaninen ska ha ren pellets.

Kaninen behöver alltså ha tillgång till bra hö varje dag, dygnet runt. Du får aldrig snåla på höet. Det är grundstenen i hela kaninens matlista.

I övrigt behöver din kanin en bur som stor och luftig, som du städar MINST en gång varje vecka och som är inredd på ett sätt som gör att kaninen har en liten hylla/hus att sitta på och kunna titta ut på sin omgivning från.

Självklart vill din kanin få Motion, att köpa kompostgaller på biltema/granngården/ÖB är jättebra, de kan du sätta ihop till stora enkla hagar där din kanin kan skutta. Du får inte lämna kaninen ensam i rasthagen utan uppsikt. Håll din kanin i sin bur på nätterna, oavsett om du har den inne eller ute. 

Ska du ha kaninen ute så måste du se till att buren är så pass stark och stabil med bra galler att ingen räv/hund kan ta sig in i buren och bita ihjäl kaninen.

Du kan lära kaninen att gå i sele, men vänta med det tills den blivit 4-5 månader så du inte riskerar att förstöra rygg/nacke. 

Självklart som med alla andra djur så ska du som ägare vara snäll och lugn, aldrig skrika o slå på djuret eller vara dum på annat sätt. De första veckorna du fått hem din kanin ska du låta den vara ifred så mkt som möjligt, den behöver tid på sig att bara bli hemmastadd. Låt aldrig kompisar/mindre barn eller annat folk som inte vet hur man håller i en kanin hålla i din kanin. Det är viktigt att du bär den med ena handen under rumpan och andra handen under magen.

Lyft aldrig någonsin kaninen i öronen eller bara under magen.

Detta är väl grundläggande saker som du/din familj ska veta. Dessutom måste du veta att det finns någon i din närhet som kan hjälpa dig att ta hand om kaninen ifall du blir sjuk eller reser bort.

Senast idag låg jag sjuk inne hela dagen och då hade jag en vän som kunde komma o se till mina djur o ta hand om dem då jag helt enkelt inte förmådde kliva ur sängen. Detta är något man kanske inte tänker på, men alla kan bli magsjuka/få hög feber osv o dem dagarna måste man ha hjälp med djurskötseln.

Lycka till med din kanin!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Mannez
1

Majoriteten av dvärgvädurarna brukar vara oerhört trevliga och sociala kaniner som passar nybörjare (givetvis finns det alltid undantag).

Jag har själv lejonhuvade dvärgvädurar och några dvärgvädurar och alla, både hanarna och honorna, är översociala och otroligt gosiga. Många av dem har även hoppintresse och riktigt bra framåtbjudning.

En kanin blir som sagt mellan 8-10 år, men jag vet många kaniner som blivit äldre än 12 år.

Hälsningar Amanda och kaninerna

01stmx
0

Ok ska läsa i en kanin bok som jag har hemma och jag kan höra med föra ägaren gjorde så den får motion

Mannez
0

6# Titta gärna in på http://kaninmagazinet.se/ 😃

Hälsningar Amanda och kaninerna

01stmx
0

Ok

Svado
2

Glömde ett par grejor :)

Kaninen behöver få sina klor klippta ca en gång varje månad. En del behöver klippas oftare, och en del andra lite mer sällan. Detta är viktigt, det får man inte strunta i. Be någon djurkunnig hjälpa dig om du är osäker själv.

Se till att du har ca 1000:- sparat undan i alla lägen, detta för att du ska slippa stå med en akut sjuk kanin en dag o inte ha pengar att åka till veterinären.
Kaninens hälsa har du som ägare ansvar över och det är i lag förbjudet att låta djur lida, så att ifall kaninen blir sjuk o behöver vård och du förvägrar den det pga pengabrist så begår du ett lagbrott.

1000:- täcker iallafall en avlivning, som du kan behöva göra ifall du inte har pengar för operation o liknande.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman