Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 963 ggr
moamedkaniner
0

critical care efter kastrering

Hej! Jag har precis kommit tillbaka från veterinären med min Ulk. Han äter hö och verkar allmänt pigg. Fick med critical care. Men de va osäkra på hur jag skulle dosera och hur länge… Veterinären som utfört op var upptagen och kunde inte prata. Har dock läst att man endast ska stödmata om de inom ett dygn inte äter/ bajsar. Stämmer de? Och annars, har någon av er kunskap om hur mycket pulver vs vatten? Han väger strax under två kg. Och hur länge ska jag isåfall mata honom med detta? Mvh

Allt gott!
/ Moa

[Sockertoppens_kaniner]
0

Så länge han äter sin vanliga mat, hö, dricker vatten och bajsar ska du inte ge CC. När jag använt det blandade jag bara CC med vatten i en skål tills det blev en lagom konsistens att suga upp med sprutan. Gav 2 sprutor 3-4 gånger om dagen. Det funkade bra! :)

moamedkaniner
1

#1 Okej, ska hålla ordentligt med koll på honom, men hö har jag sett att han fått i sig. Provade och ge honom utblandat men de var inte alls poppis så hoppas på att slippa ge honom det! :)

Allt gott!
/ Moa

[AnimeV4]
0

På ett papper jag fick med hem efter att mitt marsvin varit sövt p.ga tömning av en böld står följande:

"Critical care är ett komplett fodertillskott med hög fiberhalt till gnagare och reptiler som inte äter på grund av sjukdom, tandproblem, postoperativ återhämtning eller smärta.

Critical care förser gnagarna med viktiga fibrer, proteiner, energier, vitaminer och mineraler som är nödvändiga för att stabilisera och snabba på läkningsprocessen hos små och stora växtätare. Det innehåller också lactobaciller för att stabilisera tarmfloran. Det är lätt att använda, blandas med vatten och matas antingen med hjälp av spruta eller rullas till små kulor.

Blanda ett mått critical care med ett och ett halvt mått varmt vatten. (Ex. 1 dl critical care och 1 ½ dl vatten) Av denna blandning skall djuret ha 50 ml per kilo kroppsvikt och dygn. Fördela detta 4-6 gånger per dygn. Blandningen ska förvaras i kylskåp högst 24 timmar."

Jag hoppas att det hjälper dig! 🙂

moamedkaniner
0

#3 Ah! Tack! :) Stod inte alls så utförligt på påsen jag fick! Dock har han druckit nu också så hoppas på att slippa.

Allt gott!
/ Moa

[AnimeV4]
0

#4 Fortsätt hålla koll på din fyrbenta vän, det ska nog gå utmärkt! Det viktigaste är att han får i sig hö och vatten. Tveka inte att höra av dig om du behöver! Lycka till 😃

moamedkaniner
0

Följdfråga ang kastrering. Han skuttar runt nu och har ätit mer, men han drar liksom upp svansen och sen ner. Och ofta ligger den längs med marken typ. Förstår ju självklart att han är öm. Men tänkte om de är normalt efter kastrering. :)

Allt gott!
/ Moa

Facie
0

Jag tror som de andra säger att du inte behöver använda de så länge han äter, dricker och bajsar för då vet du att magen är igång och det är ju det CC är tll för :)

Pretty wise //